S Smurfen1337 skrev:
Och denna nolla tar jag ut på samma ställe där jag precis kopplade ur nollan?
Det är åtminstone inte i första steget nödvändigt att lossa den. Det är en bra regel att inte lossa nollor som ev kan vara strömbelastade även om man tror sig övertygad om att allt är brutet. Om du börjat med att kolla resistansen mellan denna N och PE med JFB från som nämndes tidigare finns ännu mindre anledning att lossa den nu.

En annan möjlighet för ditt symptom är sen att ditt instrument ligger fel till och JFB nära sin normenliga nedre gräns. Det fallet med överkänslig brytare är ju då i sig inget farligt fel.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menar sekundärsida / "utgångssidan". Om det är över- eller undersida i ditt fall vet jag inte. Över/under har ingen betydelse i sig. En JFB kan även monteras 90 grader, då finns ingen över- eller undersida längre.

Precis, om nu undersidan är din utgångssida.

Ja, samma potential, men grejen är i vilka ledare det går en ström. JFBn mäter strömmen i faser och nolla. Därigenom ska alla ström gå. RCD-testaren skapar en felström som går tillbaka via skyddsledaren. Det blir då en obalans i den summa av strömmar som passerar igenom JFBn. Testknappen har samma princip, att simulera en obalans, men fungerar lite annorlunda som du ser på bilden då den inte använder skyddsledaren.

[bild]​
Hej, testade nu att köra på JFB sekundärsida och den löste ut för tidigt precis som det gjort innan vilket gav mig hopp om att det var JFB som var "överkänslig" men medan jag ändå höll på så testade jag även den JFB som har fungerat utmärkt i testerna och där fick jag samma fenomen' felmeddelande "RCD" alltså löste den också ut för tidigt när jag körde "bänktest" :/

Jag lossade faktiskt på nollan och stoppade in en "probe" där sen satte jag fast ena mot jord och körde testet på alla faser. Eftersom jag testat allt förutom ink mat. Så börjar jag fundera på om det är där jag kanske har en "läckström"? För jag har gjort alla mina isolationstest på sekundärsidan av JFB med jfb avslagen? Kan det ligga något i detta?

S Smurfen1337 skrev:
Jag lossade faktiskt på nollan och stoppade in en "probe" där sen satte jag fast ena mot jord och körde testet på alla faser. Eftersom jag testat allt förutom ink mat. Så börjar jag fundera på om det är där jag kanske har en "läckström"? För jag har gjort alla mina isolationstest på sekundärsidan av JFB med jfb avslagen? Kan det ligga något i detta?
Fast isf ena jordfelsbrytaren har ju fungerat utmärkt innan när jag kört RCD testerna och det har bara varit ena jag fått felmeddelande på så det kanske inte är ink matning ändå ..

Detta är vad instrumentet är inställt på när jag kör RCD, är det fel?

• Display av ett instrument inställt på RCD med mätvärden 0V och 0,00mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kanske vi ska vända blickarna mot instrumentet. Jag tolkar manualen som att den uppmätta märkutlösningsströmmen är för låg, inte att JFBn löser för snabbt. En standard JFB har inga krav på minsta hålltid innan den löser, men det finns korttidsfördröjda. Det är dock ganska märkligt att instrumentet inte kan presentera ett värde även om det skulle vara för lågt. Men hur pass avancerat är ditt instrument? Har du någonstans har ställt in den normala märkutlösningsströmmen 30 mA? Hur mäter du, fast felström eller ramp-up?

Då kanske vi ska vända blickarna mot instrumentet. Jag tolkar manualen som att den uppmätta märkutlösningsströmmen är för låg, inte att JFBn löser för snabbt. En standard JFB har inga krav på minsta hålltid innan den löser, men det finns korttidsfördröjda. Det är dock ganska märkligt att instrumentet inte kan presentera ett värde även om det skulle vara för lågt. Men hur pass avancerat är ditt instrument? Har du någonstans har ställt in den normala märkutlösningsströmmen 30 mA? Hur mäter du, fast felström eller ramp-up?
Jag har ändrat till 30mA nu och får detta felmeddelande

• Display visar felet 50V på en RCD (jordfelsbrytare) med smutsig skärm.
    Skapa konto
  • Elektriskt felmeddelande på en apparatskärm som visar 'I>50 V' och en instruktionsmanual.
    Skapa konto
S Smurfen1337 skrev:
Letat överallt på nätet vad det kan bero på men hittar inget vettigt alls. Inte ens i boken ger den en förklaring till varför den mäter upp en för hög kontaktspänning?

Mäter på "auto"

Uppdatering:

Nu har jag kollat över hela gruppen och har inte lyckats lokalisera några "felkopplingar" eller dålig kontakt.

Då testade jag att stänga av alla säkringar förutom den gruppen jag kör RCD testet över och värdena är jätte fina? Startade en grupp i taget och körde RCD igen och det funkade jättefint tills jag kom till SPIS gruppen? Så när jag har nere SPIS gruppen så funkar alla mätningar jätte bra men när jag slår upp den så får resultat >50 när jag kör RCD testet.

Så då testade jag att dra ur kontakten tilö spisen som sitter i perilex uttaget och sen slå upp säkringarna och göra testet igen och då funkar det utmärkt igen?

Min fråga är då om det kan vara något i spisen som gör att jag får dåliga resultat i en annan grupp när jag kör mina RCD test? Känns väldigt skumt att den ska påverka den gruppen och enbart den gruppen? Kan det bero på att just den gruppen är väldigt stor med uttag på båda plan 1 och 2 samt belysning osv? För om jag har anslutit spisen till perilexet och har alla säkringar uppe och kör RCD testet över ett annat uttag som är helt ensamt så funkar testerna...?

Tacksam för all hjälp jag fått hittils och hoppas ni kan göra mig ännu klokare, som sagt tidigare så försöker jag formulera så bra jag kan men blir det rörigt så är det bara att fråga.

En modern häll är ganska elak mot elnätet så det sitter troligen rejäla nätfilter och det har en planerad läckström mot skyddsjorden. Nog inte så mycket att göra åt.

Funkar det i praktiken som det verkar göra för de flesta så låt det vara.

Protte

prototypen prototypen skrev:
En modern häll är ganska elak mot elnätet så det sitter troligen rejäla nätfilter och det har en planerad läckström mot skyddsjorden. Nog inte så mycket att göra åt.

Funkar det i praktiken som det verkar göra för de flesta så låt det vara.

Protte
Ja, men är de en läckström mot jord så borde ju även de andra grupperna under den JFB också få dåliga värden eller? :/

• Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ja, men är de en läckström mot jord så borde ju även de andra grupperna under den JFB också få dåliga värden eller? :/
Ja... därför jag är förvirrad eller?

S Smurfen1337 skrev:
Jag tolkar det som att instrumentet var annorlunda inställt tidigare? Det kan vara var värde att veta hur för att kunna lista ut möjliga orsaker till symptomet du hade då.
S Smurfen1337 skrev:
Mäter på "auto"
Det är värdelös information utan att ange vilket instrument du använder.

Jag förstår inte heller beskrivningen av detta fel. Det är troligen en dålig Svensk översättning så kolla den engelska versionen vad den säger.

Värdefullt att veta är också på vilket sätt den "avbryter testet". Har JFBn löst ut när du får detta meddelande?
S Smurfen1337 skrev:
Då testade jag att stänga av alla säkringar förutom den gruppen jag kör RCD testet över och värdena är jätte fina?
Jag tolkar det som att du nu frångått "testbänksprovet" och nu provar JFBn i ett uttag på en av grupperna? Det är mycket värdefullt att veta exakt vad och hur du gör för att kunna ge hjälp.
S Smurfen1337 skrev:
Startade en grupp i taget och körde RCD igen och det funkade jättefint tills jag kom till SPIS gruppen?
Har spisen elementspänningen 230 V eller 400 V? Var den påslagen vid testet? Är det en gammal spis eller ny med elektronik i sig?

Om man ska börja gissa så ha JFBn löst ut vid ditt test, men instrumentet tycker sig ändå att mäta upp en spänning som inte borde finnas där. Det kan handla om all mellan grav felkoppling, handhavandefel till felaktigt instrument. Fortsätt, men var mycket noga med alla detaljer kring mätningarna så att det går att dra några slutsatser.

Jag tolkar det som att instrumentet var annorlunda inställt tidigare? Det kan vara var värde att veta hur för att kunna lista ut möjliga orsaker till symptomet du hade då.

Det är värdelös information utan att ange vilket instrument du använder.

Jag förstår inte heller beskrivningen av detta fel. Det är troligen en dålig Svensk översättning så kolla den engelska versionen vad den säger.

Värdefullt att veta är också på vilket sätt den "avbryter testet". Har JFBn löst ut när du får detta meddelande?

Jag tolkar det som att du nu frångått "testbänksprovet" och nu provar JFBn i ett uttag på en av grupperna? Det är mycket värdefullt att veta exakt vad och hur du gör för att kunna ge hjälp.

Har spisen elementspänningen 230 V eller 400 V? Var den påslagen vid testet? Är det en gammal spis eller ny med elektronik i sig?

Om man ska börja gissa så ha JFBn löst ut vid ditt test, men instrumentet tycker sig ändå att mäta upp en spänning som inte borde finnas där. Det kan handla om all mellan grav felkoppling, handhavandefel till felaktigt instrument. Fortsätt, men var mycket noga med alla detaljer kring mätningarna så att det går att dra några slutsatser.
Jag har frångått "bänktest" och kör nu direkt i vägguttag det stämmer!

Spisen är en modern häll med elementspänning 400v, din gissning är helt korrekt, jfb löser ut vid test men istället för att visa "OK" i slutet så visar den ">50" när jag kör testet i ramp.

Som sagt tidigare så visar den "OK" om jag dragit ut perilexsladdstället som går till hällen ur kontakten.

Det jag har gjort nu är att dra om matningen till hällen och så var jag och köpte ett nytt perilex-sladdställ som jag kopplat in i hällen.

Nu eftet att jag gjort detta så funkar allt som det ska och alla test visar bra resultat, tycker dock fortfarande att det hade varit intressant att veta hur en helt annan gruppsäkring kan påverka just bara EN annan grupp och inte alla andra som också sitter under samma JFB? Kan det bero på som jag skrev innan att den gruppen är väldigt "stor" då den betjänar uttag +belysning på både plan 1 och plan 2?

Att den kanske på något sätt är känsligare för minsta lilla överslag mot jord eftersom gruppen är större än t.ex det andra uttaget jag provat mot som bara betjänar modemet och där fick jag ju "OK" vid testerna.

Jätte tacksam för all hjälp jag fått här på forumet, ni är hjältar allihopa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.