Jag har meggat varje JFB för sig genom att använda Elma Easy-iso på underkanten utav JFB'aren. Sedan har jag haft JFB nere och alla grupper ut uppe och fått jätte fina värden.prototypen skrev:
Men har dock inte isolationstestat just denna grupp separat då jag trodde inte det var nödvändigt då jag redan gjort ett test :/
En gång i tiden lär "fuskjordning" - direkt i vägguttag och liknande, med PEN-ledare hela vägen ut i gruppledningar, ha varit "hyggligt vanligt".
Det blev dock rätt snart förbjudet - man märkte väl av lite följder kantänka...
Då blev det krav på att alla elcentraler som monteras upp skulle ha en "noll-skruv" - en enkel, utifrån åtkomlig för manöver, möjlighet att skilja nolla från jord i centralen. Därefter kunde en besiktningsman relativt enkelt gå runt med en ringklocka kopplad till en (jordad) stickpropp, och om det i något jordat vägguttag blev kontakt mellan pinnar och jord så var det fel!
Därav att nollor har egen skena, medan jordskenan och inkommande PEN-skena har kunnat vara samma i alla år.
Det blev dock rätt snart förbjudet - man märkte väl av lite följder kantänka...
Då blev det krav på att alla elcentraler som monteras upp skulle ha en "noll-skruv" - en enkel, utifrån åtkomlig för manöver, möjlighet att skilja nolla från jord i centralen. Därefter kunde en besiktningsman relativt enkelt gå runt med en ringklocka kopplad till en (jordad) stickpropp, och om det i något jordat vägguttag blev kontakt mellan pinnar och jord så var det fel!
Därav att nollor har egen skena, medan jordskenan och inkommande PEN-skena har kunnat vara samma i alla år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Det låter här som att du gjort ett isolationstest på hela anläggningen, båda JFBerna tillsammans? Hur gjorde du det testet? Men det är kanske ett missförstånd.S Smurfen1337 skrev:
Isolationstest av denna krets sekundärt JFB2 är ju då på plats först o främst. Vad jag förstår har du inga förbrukare anslutna? Då har du förmodligen felet att N och PE ligger ihop någonstans.
Om du inte skulle hitta något fel så skulle jag mäta JFB "i provbänk", dvs bortkopplad på sekundärsidan.
Hej Bo, jag har gjort isolationstest på hela anläggningen men en JFB:are i taget (se bild) och då fick jag jättefina resultat. Den gruppen som jag har i stickkontakten i och kör RCD testet när det blir felmeddelande, är det den gruppen som det är fel på eller kan det vara vilken grupp som helst över hela jordfelsbrytare?Bo.Siltberg skrev:
Det låter här som att du gjort ett isolationstest på hela anläggningen, båda JFBerna tillsammans? Hur gjorde du det testet? Men det är kanske ett missförstånd.
Isolationstest av denna krets sekundärt JFB2 är ju då på plats först o främst. Vad jag förstår har du inga förbrukare anslutna? Då har du förmodligen felet att N och PE ligger ihop någonstans.
Om du inte skulle hitta något fel så skulle jag mäta JFB "i provbänk", dvs bortkopplad på sekundärsidan.
Hade PE och N legat ihop någonstans då hade ju JFB slått av? Nu funkar ju allt som det ska förutom när jag kör RCD testet över den gruppen:/Bo.Siltberg skrev:
Det låter här som att du gjort ett isolationstest på hela anläggningen, båda JFBerna tillsammans? Hur gjorde du det testet? Men det är kanske ett missförstånd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Så du har driftsatt gruppen och provat med normal belastning?
Storleken på denna belastning avgöra ifall ett fel N-PE löser JFBn.
Men jag antar att du provade JFBn utan belastning?
Jag lutar åt att det är JFBn i sig som är för känslig. Det låter inte som något fel i installationen.
Vilken felström löste JFB1 för? Bör ligga på runt 20 mA. Om JFB2 är av samma fabrikat och modell borde den har ungefär samma egenskaper.
Jag lutar åt att det är JFBn i sig som är för känslig. Det låter inte som något fel i installationen.
Vilken felström löste JFB1 för? Bör ligga på runt 20 mA. Om JFB2 är av samma fabrikat och modell borde den har ungefär samma egenskaper.
Det är inte säkert beror av tex belastning, spänningsfall som ger möjlighet till den effekten dvs driva ström parallellt i PE och N. Det kan du enkelt kolla genom att med JFB från mäta resistans mellan utgående N och PE ska vara avbrott där.S Smurfen1337 skrev:
Som Bo är inne på ligger troligtvis din brytare vid nedre gränsen 15 mA, gör då det han kallar bänktest på den. Har du mätspetsar till ditt instrument kan du testa faserna individuellt direkt på den och med alla grupper kopplade till den frånslagna så ser du hur del ligger till. Med stor sannolikhet är den för känslig eller åtminstone så känslig att den triggas redan av kontrollen instrumentet gör före mätningen.
Hur gör man ett s.k bänktest?
Jag gjorde alla tester utan belastning på.Bo.Siltberg skrev:
Så du har driftsatt gruppen och provat med normal belastning?
När jag fick det felet som jag fick då var jag också inne på att ifall gruppen belastas att JFB då löser ut så jag hämtade en vattenkokare och körde på max men inget hände. Vill ni förklara på detalj nivå hur man gör detta s.k "bänktest" på JFB?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Det är bara ett uttryck för det GK100 beskriver - att testa JFBn helt utan beroende till gruppledningar och annat på sekundärsidan. Så JFBn kan sitta kvar på plats. Bara koppla loss nollan och bryt alla dvärgar. Sedan testar du JFBn direkt på dess utgående fasplintar (en i taget) och mot PE. Instrumentet vill nog att även mätproben för nollan ska anslutas, då till utgående N -terminal på JFBn
Nej det gör den inte!S Smurfen1337 skrev:
Jag stod själv och skulle visa detta för en lägenhetinnehavare, kortslöt mellan nolla och skyddsjord! Inte f*n hände det något, man blir liksom kall inombords först! Men sedan hämtade jag en gammal halogen bygglampa på 500W och tände, nu fungerade testet.
Strömmen fördelar sig beroende på ledning längd och area.
Har man moderna LED belysning som last är det inte säkert att 30mA tar en annan väg.
Bo.Siltberg skrev:
Det är bara ett uttryck för det GK100 beskriver - att testa JFBn helt utan beroende till gruppledningar och annat på sekundärsidan. Så JFBn kan sitta kvar på plats. Bara koppla loss nollan och bryt alla dvärgar. Sedan testar du JFBn direkt på dess utgående fasplintar (en i taget) och mot PE. Instrumentet vill nog att även mätproben för nollan ska anslutas, då till utgående N -terminal på JFBn
Sekundärsidan är undersidan antar jag? Har jag kvar alla faser och nolla på ovansidan, stänger av alla säkringar och sen kör jag RCD testet över varje fas på undersidan på JFB mot jord och nolla? Och denna nolla tar jag ut på samma ställe där jag precis kopplade ur nollan?Bo.Siltberg skrev:
S Smurfen1337 skrev:
Om jag kör det testet och har allt inkopplat på ovansidan samt har JFB påslagen då kommer ju PE och N ha samma potential eftersom jag har PEN in i centralen?S Smurfen1337 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Jag menar sekundärsida / "utgångssidan". Om det är över- eller undersida i ditt fall vet jag inte. Över/under har ingen betydelse i sig. En JFB kan även monteras 90 grader, då finns ingen över- eller undersida längre.S Smurfen1337 skrev:
Precis, om nu undersidan är din utgångssida.S Smurfen1337 skrev:
Ja, samma potential, men grejen är i vilka ledare det går en ström. JFBn mäter strömmen i faser och nolla. Därigenom ska alla ström gå. RCD-testaren skapar en felström som går tillbaka via skyddsledaren. Det blir då en obalans i den summa av strömmar som passerar igenom JFBn. Testknappen har samma princip, att simulera en obalans, men fungerar lite annorlunda som du ser på bilden då den inte använder skyddsledaren.S Smurfen1337 skrev: