aprilia-tobbe skrev:
Jag har ca 4 meter rör mellan tank och panna.Vad tror du att problemet är.
Snackade med försäljaren till pannan och tror att ett problem kan vara för lågt tryck. expannsinon ligger 50cm över tanken.
Jag har märkt att det går lite bättre och bättre men det går inte bra.
Högre tryck höjer ju kokpunkten men det ska funka ändå, svårt att gissa vad felet är utan att se hur det ser ut. Stiger rören mot expansion så att luften lätt hittar ut??
 
_ap_ skrev:
tycker många med större pannor och ladd21a har problem med luft, trots öppet system.
Är själv lite svag för termovars laddpaket, verkar som att ladd21 är för "trög" och inte hinner börja öppna patronen innan pannan börjar små koka.
Har man väl fått luft i pumpen måste man ju i princip stanna den så luften har en chans att stiga ut.
Sitter laddpaketet nära pannan?
Ja det är nog så att Termovaren är lite bättre, men ska det bli riktigt bra ska man ha en Termomatic K som styr en shunt. Då öppnar shunten helt när tempen stiger i tanken och tanken är varmare än vad man ställt in den på. Man får alltså ingen iblandning av varmt vatten. Funkar med grannare rör också.
 
Matss skrev:
Högre tryck höjer ju kokpunkten men det ska funka ändå, svårt att gissa vad felet är utan att se hur det ser ut. Stiger rören mot expansion så att luften lätt hittar ut??
röret från pannan till tanken lutar mot tanken med ca 15 cm på 4 meter.Röret från tanken till pannan är i våg pga av att pannan står på 5 cm profil järn för att få rätt höjd till skorstenen. Så luften borde åka ut. men ladd 21an blandar till ca 60 grader och då följer en del med ner till pumpen.
 
kanske luften försvinner när du eldat "upp" hela vattenvolymen till 90-100° en gång så syret försvunnit?
jag läste i en annan tråd tidigare om problem med 21an, ett tips var att stänga tilloppet till 21an från pannan vid drift tillfälligt och sedan öppna för att få ut luften ur 21an och få igång cirkulationen. för mej skvalade det lite i börja, kan höras lite någon gång nu efter kanske 20-30 eldningar men inte alls i samma omfattning som från början. jag har vågrätt rör från botten av tanken, ca 1 meter, till laddomaten som sitter kloss bakom pannan. tilloppet från pannan lutar uppåt rätt så bra, från panntoppen så lutar det uppåt ca 1,5 meter på 1 meter! dvs 150% lutning-borde väl räcka? :)
 
Har försökt fundera på hur man ska få plats med expansionskärl i huset och har kommit fram till att det inte finns plats för ett större än kanske på 150 liter. Då blir det ju inte så stor ack.tank. Är ctc v35 något att tänka på? Har läst att den inte klarar så stora tankar, men prislappen verkar ju bra och eftersom att jag ändå inte kan fläska på med en innova 50 och 6000 liter i tankar, så verkade ctc v35 vara ett bra och prisvärt alternativ. Är det lagom med en v35 till 2000 liter? Någon som har erfarenhet av pannan?
 
Majgårdarna
V35 har en eldstadsvolym på 105 liter.Om du tar den gånger 18 så får du fram ett riktmärke för hur stor tanken bör vara för att alltid ta i emot ett fullt ilägg.

Skall du köra med öppet exp kärl?
 
Jag hade tänkt att göra det, verkar som om det är lättast, eller? Sen lär det bli stora temp.skillnader 20-95 grader och då kanske öppet är bättre.
 
Ctc verkar ha hållbar keramik iaf, Det är en gjutjärnsring runt hålet vilket verkar bra,,,
En kompis har en sån o efter 90 m3 ved så ser keramiken o gjutjärnsringen ut som ny, Det är just eldstaden som han tycker kunde varit dubbelt så stor då han eldar mot 3m3 acktank så måste han ladda 2,5-3 fulla pannor vilket han tycker är lite bökigt att göra då pannrummet är i garaget så han eldar varje dag istället innan han far till jobbet...
Lite större tändbrasa sen laddar han fullt, Ev gör han upp eld o äter innan han far o fyller fullt det som går in...
 
2an skrev:
Ctc verkar ha hållbar keramik iaf, Det är en gjutjärnsring runt hålet vilket verkar bra,,,
En kompis har en sån o efter 90 m3 ved så ser keramiken o gjutjärnsringen ut som ny, Det är just eldstaden som han tycker kunde varit dubbelt så stor då han eldar mot 3m3 acktank så måste han ladda 2,5-3 fulla pannor vilket han tycker är lite bökigt att göra då pannrummet är i garaget så han eldar varje dag istället innan han far till jobbet...
Lite större tändbrasa sen laddar han fullt, Ev gör han upp eld o äter innan han far o fyller fullt det som går in...
Hur stor blir tempökningen när han laddar med 2-3 ilägg? Hade själv tänkt mig en tank på 2000 liter.
 
ett genomsnittshus behöver 1440 liter tankvolym för att klara ett dygns värmebehov vi -15° som lite vägledning...
 
Don82 skrev:
Hur stor blir tempökningen när han laddar med 2-3 ilägg? Hade själv tänkt mig en tank på 2000 liter.
Då laddar han 3 m3 35/40-90° men det beror ju på hur kallt det är (husets behov under eldning) o om det är ren björk, Med bra björkved laddar han 3 m3 55° på 2 ilägg utan uttag..
Pannan är riktigt lättskött/startad, Va där o kollade härom veckan då han sotade pannan o tände den vilket inte tog mer än 15-20 min så va det full fyr.. Bara lite fin kluven ved o nån barkbit som tändes på o trycka på start knappen, Efter ca 1 min laddade han pannan full så vi kunde gå in o fika.. :)
Det är bara primärluften man ändrar för att få bra förbränning vilket han inte justerat men stängdes 2 varv på skruven i fronten så blev det slut på övertändning o det blev riktig blålåga, Mycket simpelt..

Till 2 m3 passar den pannan bra..

Kompisen är en sån som verkligen testat keramiken under dessa 3 år med att bränna alla sopor o spikbräder mm ja t.o.m utrensade kläder bränner han i sin panna, Som det såg ut så hållet keramiken i minst 10 år iaf vilket ctc även har sagt..
När det varit problem har ctc varit väldigt hjälpsamma o snabba..
 
Finns det några regler om man sätter in en v65:a, dvs den har väl en effekt på 60 kw? Måste jag bygga om mitt nuvarande pannrum?
 
det är lite andra krav över 60kW, bla isolertjocklek på rökröret. kolla med sotaren (som ska besiktiga) ?
 
2an skrev:
Ctc verkar ha hållbar keramik iaf, Det är en gjutjärnsring runt hålet vilket verkar bra,,,
En kompis har en sån o efter 90 m3 ved så ser keramiken o gjutjärnsringen ut som ny, Det är just eldstaden som han tycker kunde varit dubbelt så stor då han eldar mot 3m3 acktank så måste han ladda 2,5-3 fulla pannor vilket han tycker är lite bökigt att göra då pannrummet är i garaget så han eldar varje dag istället innan han far till jobbet...
Lite större tändbrasa sen laddar han fullt, Ev gör han upp eld o äter innan han far o fyller fullt det som går in...
Det borde innebära att ett ilägg kan öka 1200-1500 liter vatten 50 grader ungefär? Kan det stämma? Då borde det räcka med 1800 liter, så man har lite marginal. Men tar man 105 (vedvolym på Ctc v35) x 18 = 1890 (storlek på acktank). Är det någon risk med att köra på 1800 liter? Vill ju kunna elda på ett ilägg för fullt, utan att ha stenkoll på pannan...
 
Don82 skrev:
Det borde innebära att ett ilägg kan öka 1200-1500 liter vatten 50 grader ungefär? Kan det stämma? Då borde det räcka med 1800 liter, så man har lite marginal. Men tar man 105 (vedvolym på Ctc v35) x 18 = 1890 (storlek på acktank). Är det någon risk med att köra på 1800 liter? Vill ju kunna elda på ett ilägg för fullt, utan att ha stenkoll på pannan...
Ja nog kan du köra med 1500 l tank oxå till en V35 men då lagrar du "bara" 90 kWh så jag skulle nog ändå försöka ha 2 el kanske 2,5 m3 acktank iaf till V35:an..
Har du t.ex 3 m3 kan du alltid lägga fullt 2 ggr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.