2an skrev:
Ja om du väljer den med lamdan... :)
Den har 135 liters eldstad så ca 2 fulla pannor bör ladda 4,5 m3 vatten 50°
MEN, den kräver lambdastyrningen för att komma upp i samma verkningsgrad som Inovan har utan lambdastyrning... På sikt tror jag då att Inovan blir billigare.
 
Matss skrev:
MEN, den kräver lambdastyrningen för att komma upp i samma verkningsgrad som Inovan har utan lambdastyrning... På sikt tror jag då att Inovan blir billigare.

Priset för effekta med lamda är samma som innova 30 kW, Med lamda är verkningsgraden garanterat bättre sett över hela eldningen..
Effektan har även mindre vattenvolym med sina 80 l mot baxi 130 l så nog skulle jag då välja effektan av dessa 2 pannor men det kan ju inte du säga Mats..... :)
 
Jo det skulle jag säga om jag tyckte det :) Men det finns mycket som talar för Inovan tex att man slipper byte av lambda och tillhörande elektronik, sen väger väl Inovan ett par hundra kg mer? Betyder väl ett rejälare bygge?
 
Är Calmar v65 något bra alternativ, och då kanske utöka till 5000-6000 l ack.tank. Det är väl ett rimligt pris på den pannan. Innovan är väl en aning dyrare.
 
Don82 skrev:
Är Calmar v65 något bra alternativ, och då kanske utöka till 5000-6000 l ack.tank. Det är väl ett rimligt pris på den pannan. Innovan är väl en aning dyrare.
Med den mängd ackvolym jag har 3500 + några liter i rören, så kör jag startbrasa (brinntid 45 minuter) + fullt ilägg (brinntid ca 2,45) + 35% ilägg = 90 grader överallt.

Jag tror att 4500 är i stort sett idealt för 2 fulla ilägg (eller kanske något mindre) = perfekt.

//Per
 
Det verkar som många tycker att v33:an är för liten om man kör mot 4500 l ack.tank. Men vad blir skillnaden mellan de olika pannorna?

Alltså på ett ilägg hur mycket höjs temp. på vattnet ungefär för dessa pannor:

Calmar v33?
Calmar v65?
Solo Innova 30 kW?
Gaselle Quick Up 45 kW?

Vore supertacksam för svar!
 
Majgårdarna
Hej
Jag har en innova 30 och 2000L ack.
Nu när temeraturen ligger runt nollan så brukar jag släppa ner tankarna till ca 35 grader. Ca 20-25 i botten.
Jag gör en tändbrasa och låter den ta sig så det blir en liten glödbädd.Ca 5-10min
Sen stoppar jag pannan full med blandved.Då får jag upp tankarna i 90-95 grader uppe och nere.
Hade jag lagt i ett till fullt lass så skulle den nog kunna värma 4000-4500L då pannan är varm vid det andra ilägget. Då skulle iofs eldningstiden bli rätt lång.Ca 5-6 timmar.
 
Don82 skrev:
Det verkar som många tycker att v33:an är för liten om man kör mot 4500 l ack.tank. Men vad blir skillnaden mellan de olika pannorna?

Alltså på ett ilägg hur mycket höjs temp. på vattnet ungefär för dessa pannor:

Calmar v33?
Calmar v65?
Solo Innova 30 kW?
Gaselle Quick Up 45 kW?

Vore supertacksam för svar!
Du måste ställa frågan: Hur lång tid tar det för att värma x liter vatten "delta" grader eller kanske Hur många liter vatten förmår pannan i fråga lyfta "delta" grader. Det är ju inte så att man måste värma allt vatten flera gånger för att nå sluttemp utan en viss mängd vatten värms en gång och lägger sig snyggt och prydligt i toppen på acken, detta är ju laddomatens funktion. Om vi tänker oss att man använder samma vedsort i alla pannor blir ju det en funktion endast av storleken på vedförrådet i pannan och dess verkningsgrad (egentligen systemverkningsgraden men bara för att jämföra pannorna så kan man lika gärna ta pannverkningsgraden). Så om du skall jämföra dessa pannor är det väl bara att multiplicera storleken i liter vedmagasin med verkningsgraden i procent för att få ett jämförelsetal för att finna vilken panna som värmer mest vatten per ilägg. Mängden överförd energi för en given vedmängd och verkningsgrad blir ju densamma medan tiden det tar att föra över denna mängd energi från veden till vattnet varierar med pannans effekt. Sen kan du ju för all del räkna vidare på en typved med visst energiinnehåll per kg eller liter för att lista ut hur många liter vatten pannan lyckas lyfta ett visst antal grader. (Brasklapp för eventuell cykling, men jag tror inte det)
 
Don82 skrev:
Det verkar som många tycker att v33:an är för liten om man kör mot 4500 l ack.tank. Men vad blir skillnaden mellan de olika pannorna?

Alltså på ett ilägg hur mycket höjs temp. på vattnet ungefär för dessa pannor:

Calmar v33?
Calmar v65?
Solo Innova 30 kW?
Gaselle Quick Up 45 kW?

Vore supertacksam för svar!
Räkna med att du får ut ca 10 kWh mindre än eldstadsytrymmet pga att du alltid har lite luft mellan veden fast du staplat väl, Det gör att du får ut ca 30 kWh mer värme ur en full panna med v65:an än v33:an men det går mycket snabbare med v65 genom högre effekt.....
30 kWh motsvarar 50° temphöjning av 500 l vatten..

V33 bör behöva ca 2,5 pannor med ved för att höja tempen 50° i 4,5 m3 medans v65:an ca 2 pannor vilket gör att då värme behövs får du ladda 3 fulla ilägg med v33 eftersom det kommer att ta 9-12 tim att elda 3 fulla pannor (6-7 tim innan sista ilägget)
 
jag var först inne på v33 men valde v65an istället, jag har en tank på4250 liter och en tekniktank på 750 liter, pannan funkar bra, jag har precis börjat elda med den nu. håller på att isolera tankarna och rören och koppla tappvarmvattnet och kulvertstyrning och shuntautomatiken ska dit ...jag köpte en laddomat21 med störrre cirkpump efter råd från två håll att21an ibland inte riktgt klarar med en v65a, jag beställde även 21an med vanliga 1å1/4" kulventiler istället för dom där unionventilerna eller va dom heter som är original. helst hade jag velat ha 2" ventiler och 2" rör i hela laddkretsen men nu blev det 2" till och från tanken som sen reducerades ner till 1å1/4" mot panna å laddomaten.
 
några bilder på anläggningen...
 
  • DSCN2052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2025.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2044.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att byta pumpen till en större på en laddomat 21 liknande den pelefant har.Jag har problem att köra med 78 graders ventilen på min Atmos 40 gse. Den går upp till 95 grader väldigt fort och efter ett tag bildas ång bubblor som sättersig i laddomaten och panna stannar vid 100 grader.Jag har cu 35 till och från pannan.
 
aprilia-tobbe skrev:
Går det att byta pumpen till en större på en laddomat 21 liknande den pelefant har.Jag har problem att köra med 78 graders ventilen på min Atmos 40 gse. Den går upp till 95 grader väldigt fort och efter ett tag bildas ång bubblor som sättersig i laddomaten och panna stannar vid 100 grader.Jag har cu 35 till och från pannan.
Jag tror att problemet inte är för liten pump om du inte har väldigt långa rör, nån strypning eller pannan ger mer än 60 kW
 
Jag har ca 4 meter rör mellan tank och panna.Vad tror du att problemet är.
Snackade med försäljaren till pannan och tror att ett problem kan vara för lågt tryck. expannsinon ligger 50cm över tanken.
Jag har märkt att det går lite bättre och bättre men det går inte bra.
 
_ap_
tycker många med större pannor och ladd21a har problem med luft, trots öppet system.
Är själv lite svag för termovars laddpaket, verkar som att ladd21 är för "trög" och inte hinner börja öppna patronen innan pannan börjar små koka.
Har man väl fått luft i pumpen måste man ju i princip stanna den så luften har en chans att stiga ut.
Sitter laddpaketet nära pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.