Har hört talas om att det är olämpligt med slutet system ihop med kvadratisk/rektangulär ackumulatortank, då tryckskillnaderna riskerar att på sikt matta ut materialet så man riskerar läckage. Ligger det nån sanning i det här?
Jag har pelletspanna och 1500 liters acktank, och står i valet och kvalet mellan att behålla öppet system med expansionskärl på vinden eller byta till trycksatt system med kärl i källaren.
 
Varför vill du ta bort expansionskärlet på vinden?
Har själv en tvåkubiks fyrkantig acctank byggd av en gammal oljetank samt 185L expansionskärl på vinden. Det fungerar bra och skulle inte vilja byta till ett dyrt tryckkärl i källaren.
 
Intet Intet skrev:
Varför vill du ta bort expansionskärlet på vinden?
Har själv en tvåkubiks fyrkantig acctank byggd av en gammal oljetank samt 185L expansionskärl på vinden. Det fungerar bra och skulle inte vilja byta till ett dyrt tryckkärl i källaren.
Det som sitter där nu läcker och behöver bytas. Och jag har ett passande tryckkärl ståendes. Men man vill ju inte skjuta sig i foten med en dålig lösning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.