H Hugo75 skrev:
"Större hus" innebär här ca 400 m2... Det är en central, bifogar bild här:
Om det inte går några dolda kablar bakom centralen genom väggen anser jag att 40h är orimligt.
Eller att den som lämnat offerten lyft på locken till kopplingsdosorna och sett att det är två ledare som går till jordade uttag.

Men att byta central är inget drömjobb, mycket som kan strula, så...

Hitta en elektriker som du litar på och kör löpande.
Inte helt lätt heller dock.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Z
Hur kan vissa skriva att det är rimligt med 40 timmar????? Byte av central tar MAX 8timmar. Ni som skriver rimligt har antingen blivit blåsta av eran elektriker vid central byte, eller så är ni själva elektriker och jobbar otroligt jävla sakta....

Laddboxen har jag ingen aning om eftersom jag inte vet kabellängd. Skulle gissa på allt mellan 4-8 timmar.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Finnpucko och 7 till
  • Laddar…
A
Finns lite olika bud här. Bäst är att ta in en offert till för att jämföra så vet du. Antar att han sagt 40h för att försäkra sig mot ev. problem. Det är ju inte bara att skruva upp centralen, speciellt inte om du för stunden ska behålla de gamla kablarna (som jag tolkat det). Finns så mycket konstigheter i gamla hus att ta höjd för. Alternativt kör på löpande.

Men varför vill du byta centralen? Visst, lite rörigt är det men det går att fixa.
Har själv ett gammalt timmerhus och har valt att inte byta gängsäkringcentralerna utan att behålla dem och bara komplettera med jordfelsbrytare samt att givetvis byta alla kablar. En gängsäkringcentral i plåt och porslin håller i evigheter om den bara inte missköts. Nu är jag speciellt svag för just diazed-centraler vilket jag förstår att inte alla är. Men viktigast är att byta kablar som faktiskt bryts ner med tiden.

Om du byter så släng inte porslinsdosorna (ja, även centralen). De går att sälja. Brukar själv köpa de jag stöter på.

• Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
S
Z Zharz skrev:
Hur kan vissa skriva att det är rimligt med 40 timmar????? Byte av central tar MAX 8timmar. Ni som skriver rimligt har antingen blivit blåsta av eran elektriker vid central byte, eller så är ni själva elektriker och jobbar otroligt jävla sakta....

Laddboxen har jag ingen aning om eftersom jag inte vet kabellängd. Skulle gissa på allt mellan 4-8 timmar.
Hur gör du med för korta ledare vid ett sånt här byte?

• Gilla
kanonkula och 7 till
  • Laddar…
Om det bara skulle vara så enkelt att istort skruva ner den gamla och skruva upp den nya så tar det säkert en 4h Men den.perfekta världen finns inte Det kommer garanterat bli många kablar som måste förlängas. Dock vet jag inte om jag tycker 40h är vettigt. Dock kan det säkert ta några timmar. Jag skulle gissa på runt 20h totalt. Men då.är ingen felsökning inräknad. Eftersom man måste installera jfb så har vi en risk för felsökning. Se till att det finns en uppdaterad gruppförteckning. Det kommer garanterat hjälpa.
Be företaget specificera offerten.
Då blir det lättare uppskatta.

• Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Det var en fin el central!
Synd du väljer att byta ut den.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:

Vad bra, då kan ju du byta central åt TS om du är så duktig....

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Z
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad bra, då kan ju du byta central åt TS om du är så duktig....
Absolut, håller TS till på Gotland så skall jag byta centralen åt honom så kan TS själv återkomma med hur lång tid det tog.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det stora problemet är väl att offerten gäller fast pris. En så pass stor anläggning kan innehålla många små problem. Varje litet problem tar kanske mellan 15-60minuter att lösa. Totalt sett blir det mycket tid som "kan" gå åt. Sannolikt ligger den bräknade tiden på elektrikerns favör. Men samtidigt vet man aldrig heller. Du kan ju alltid be elektrikern köra på löpande räkning.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Att det blir mycket kablar att skarva är ingen hemlighet. Så det är inget halvdags jobb. Men tror inte det är så mycket som 40h.
Min gissning är fortfarande 20h men det bygger på att det finns en uppdaterad gruppförteckning. fattas det så Kommer det försvinna tid där.
Samt att felsökning tillkommer

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
inte att förglömma, arbetet innefattar även installation av lastbalanserare och laddbox.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Z Zharz skrev:
Absolut, håller TS till på Gotland så skall jag byta centralen åt honom så kan TS själv återkomma med hur lång tid det tog.
Och då får TS en central fylld med wago/torix/danskar antar jag? :D

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
40 timmar för ett centralbyte är alltså inte rimligt enligt mig. Men ett centralbyte på 8 timmar utan att göra en massa fusk / ful-lösningar ser jag som svårt. Sen tillkommer tiden för lastbalanserare och laddbox, här antar jag att laddboxen inte sitter dikt an elcentralen, men vet vet ju inte jag.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S
Coolman Coolman skrev:
Det var en fin el central!
Synd du väljer att byta ut den.
Ingenting med den där centralen var fint, förrutom att det var exceptionellt snyggt klamrade kablar nästan rakt igenom hela installationen. Men centralen + alla utbyggnationer ser verkligen ut som skit.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
inte att förglömma, arbetet innefattar även installation av lastbalanserare och laddbox.
Visst det är sant. Men jag tror ändå på 20h
Eftersom det finns många frågetecken när det gäller laddbox.så får räkna med snitt de är runt 2h.
Men vem vet det kan ta 8h.

• Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.