S SueCia skrev:
Ingenting med den där centralen var fint, förrutom att det var exceptionellt snyggt klamrade kablar nästan rakt igenom hela installationen. Men centralen + alla utbyggnationer ser verkligen ut som skit.
Tja. Fint o fint. Smaken som baken. Prydligt och fungerar. Varför ens byta till nåt sämre. Hur ofta ser man elcentral överhuvudtaget? Lägg 40 lax på nåt vettigare som isolering eller mer nytta och värdehöjande. 👍

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hugo75 skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
Ta det på löpande räkning då betalar du vad det kostar. Kanske blir det billigare eller inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hugo75 skrev:
"Större hus" innebär här ca 400 m2... Det är en central, bifogar bild här:
Tar det mer än en dag borde elektrikern byta karriär. När man byter central har man ingen ström någonstans, dvs ingen värme eller kylskåp mm. helt orimligt med en vecka. Min elektriker bytte central hos mig på 3 timmar. Hus med källare, ca 230m2 byggt 72.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Byte av central I en villa brukar ta en dag plus några extra timmar nästa dag. Typ mellan 10000 kr-15000 kr inkl. material.
Ska jag lämna fast pris tar jag tre dagar, då gäller inte ev. felsökning pga installation av jordfelsbrytare. I de allra flesta fall (typ 9 av 10) blir det löpande.
Hur det är i TS fall låter jag vara osagt men visst låter en vecka för byta av central och installation av laddbox i överkant.

• Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
Max en dag. 40 timmar om du drar om all el i huset.
Om du inte haft JFB tidigare så kan det alltid vara något som käftar om du har otur men det finns verkligen ingen som helst chans att det skulle ta 40h ens för en lärling som sovit på lektionerna.

H Hugo75 skrev:
När man börjar att riva i gamla hus så är det inte ovanligt med nya överraskningar. Byte av elcentral går på en dag men om eluttagen inte tidigare är jordade så måste alla kablar dras om. Dessutom ska du ha jordfelsbrytare, laddbox och lastbalansersre, om du har fått en offert på 40 timmar så ska du vara glad.

• Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Panor82
I Ingmar Albinson skrev:
När man börjar att riva i gamla hus så är det inte ovanligt med nya överraskningar. Byte av elcentral går på en dag men om eluttagen inte tidigare är jordade så måste alla kablar dras om. Dessutom ska du ha jordfelsbrytare, laddbox och lastbalansersre, om du har fått en offert på 40 timmar så ska du vara glad.
Vadå dra om kablar? Centralbyte går som underhåll och kräver inte att man byter till jordat om det tex följer äldre bestämmelser. Och jordat behövs inte heller för att JFB ska fungera eller hur tänker du här?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
H Hugo75 skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
För mig tar det ca en dag för att byta en normalstor central… 🤷🏼

Ser man på TS bild är det nog svårt att göra ett vettigt byte med all gammal kulo mm som finns där. Inte omöjligt att vissa är med gummiisolering och att lämna det i skick efteråt kan kräva lite merarbete.

Men nu verkar det som det är början på ett stegvis renoverande och då kan man kanske bortse från en del lösningar som inte vore fackmässiga om jobbet vore rent och avslutat här. Så viktigare är att relationen kanske kan byggas upp så det nu resoneras och tas höjd för kommande jobb också. Alltså välja tillräcklig central som räcker till för hela jobbet och placera allt med tanke på att det i slutet ska bli vettigt oavsett hur det temporärt får lösas nu.

Tiden är ju som sagt högt tilltagen oavsett men något dagsjobb är det nog inte som några tror inte ens vid lite mer förberedande temporära lösningar och verkligen inte om det ska lämnas över som avslutat jobb nu.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Hur skarvar man all kulo så att det blir snyggt. Eller hyffsat snyggt.

S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur skarvar man all kulo så att det blir snyggt. Eller hyffsat snyggt.
Det är ju tre kablar i bild som går till varsin dosa intill centralen, dessa tre kablar hade jag bytt ut och samtidigt bytt ut kopplingsdosorna mot kulodosor.

Vi vet ju inte vad som behöver skarvas förrän bytet är igång. Man vill ju undvika så många skarvpunkter man kan innuti centralen.

S SueCia skrev:
Det är ju tre kablar i bild som går till varsin dosa intill centralen, dessa tre kablar hade jag bytt ut och samtidigt bytt ut kopplingsdosorna mot kulodosor.

Vi vet ju inte vad som behöver skarvas förrän bytet är igång. Man vill ju undvika så många skarvpunkter man kan innuti centralen.
Jag har fått lära mig att man inte får skarva i skåpet.... rätt eller fel de vet jag inte

H Hugo75 skrev:
Vi bor i ett 307kvm hus, vår elektriker bytte ut två sådana proppskåp till nytt på två dagar samt mätte olika styrkor mm, bytte uttag i olika rum.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Den där centralen tar definitivt en del tid i anspråk att byta ut.
Ja minst en dag. ;)

Det finns en del gammal kulo där.
Den kan ju vara i skick att den måste bytas ut, och då brukar det bli att byta hela vägen till sista uttaget.
Är det inräknat sånt, så kan 40 timmar vara ganska vettigt, det ingick väl också installation av en laddbox om jag förstod det rätt, i så fall är det kanske ca 3 dagar som är inräknat för att fixa sånt här annat.

Jag tycker instinktivt att det låter som rätt många timmar, men samtidigt kan det ju även ha räknats med en massa annat fix och byte.
Fråga vad som ingår, är det endast ett utbyte av centralen samt en laddbox, eller är det även inräknat t.ex. felsökning av jordfel (som man inte förväg vet) och/eller byte av annat som inte ligger vid centralen, t.ex. gamla ledningar.

Fundera på att ta fast pris på endast laddbox + centralbyte och att övrigt får gå på löpande.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zharz skrev:
Hur kan vissa skriva att det är rimligt med 40 timmar????? Byte av central tar MAX 8timmar. Ni som skriver rimligt har antingen blivit blåsta av eran elektriker vid central byte, eller så är ni själva elektriker och jobbar otroligt jävla sakta....

Laddboxen har jag ingen aning om eftersom jag inte vet kabellängd. Skulle gissa på allt mellan 4-8 timmar.
Jag håller väl typ med.
Central av den storleken, ca 6 timmar, laddbox, ca 4 timmar.
Sen plus/minus en del beroende på strul och lokala förutsättningar, men totalt kanske 8-16 timmar, typ.

Men som sagt, ingår det en massa utbyte av dödskulo, eller försäkring för att få 3 dagars felsökningstid för att jaga eventuellt jordfel, så är det kanske detta som drar iväg i priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.