S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kollar man på nätet så snittar det runt 2h. Men allt beror på omständigheterna. Men så mycket kontroller behöver det inte bli för att koppla in en laddbox
Du behöver ju minimum:
Införskaffa information om zför, antingen genom mätning eller genom att efterfråga info från nätägare.
När du har den infon kan du veta hur du ska dimensionera installationen, säkringstyp och kabeltyp och maxlängd.

Sen utför du installationen, kontrollmäter, spänningsprovar och funktionsprovar.

Sen ska det säkerligen dokumenteras någonting :)

Min känsla är att de som snittar 2h på en laddbox inte utför allt detta. Har jag fel blir jag jävligt imponerad.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Du behöver ju minimum:
Införskaffa information om zför, antingen genom mätning eller genom att efterfråga info från nätägare.
När du har den infon kan du veta hur du ska dimensionera installationen, säkringstyp och kabeltyp och maxlängd.

Sen utför du installationen, kontrollmäter, spänningsprovar och funktionsprovar.

Sen ska det säkerligen dokumenteras någonting
Jag måste säga att du har extremt höga tankar om elektriker.

Som rimmar väldigt dåligt med den verklighet jag ser där ute.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
40h för byte av elcentral etc låter rimligt, om det inte ev. behövs fler timmar med tanke på gammalt hus.
Bytte 2 elcentraler, installerade jordfelsbrytare, installerade utebelysning, bytte kontakter, nytt 3- fas uttag och lite annat småarbete. Det tog ca 1,5 vecka. Tips om du byter elcentral i gammalt hus, byt brytaren till strömmen med om det inte är planerat redan. I mitt hus var det en gammal brytare som pga vibrationer fått ngn okontakt, så blev kortslutning på ena fasen. När de ändå byter det andra, bort med allt gammalt dvs

Mikael_L
Jag har dock planerat att mitt byte till veckan eller nästa ska ta absolut max en dag.
Jag tror inte det kommer ta mindre än 4 timmar i alla fall, det är trots allt 30 säkringar, de flesta enfasgrupper.

Någon gång efter nyår har jag lovat att byta 4 st centraler och lovat att de inte tar mer än 8 timmar.
Det är å andra sidan bara 6 st säkringar, 4 grupper, i varje. Så de kan nog med lite tur hinnas med på en timme ca.

Men jag kommer rapportera hur det gick i denna tråd sen.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste säga att du har extremt höga tankar om elektriker.

Som rimmar väldigt dåligt med den verklighet jag ser där ute.
Trollar du eller varför klippte du bort delen där jag lyfter fram att jag inte tror att det utförs?

Mikael_L
S SueCia skrev:
Trollar du eller varför klippte du bort delen där jag lyfter fram att jag inte tror att det utförs?
Ja sorry, det var kanske lite dumt.

Mikael_L
Men vi kikar väl lite förutsättningslöst på det igen.
S SueCia skrev:
Detta gör man väl typiskt sett inte. Någon ska ju kollat detta när anläggningen ursprungligen utfördes, och då lär väl en 16A 10 meter lång gruppledning med 2,5 mm2 typ alltid klara sig.
Majoriteten av installationerna utförs ju där man med god anledning kan anta att tumregeldimensioneringen klarar sig, den har ju ändock en del marginal inräknad.
S SueCia skrev:
Kan man sin utrustning tar det 10 minuter. Men visst, på två timmar så är det lite över 8% av installationstiden.
S SueCia skrev:
Sen ska det säkerligen dokumenteras någonting
Fakturan brukar skrivas ut av någon på kontoret, det är ju den dokumentationen som brukar överlämnas.

Men visst, en laddbox installerad på 2 timmar är ju väldigt snävt (typ omöjligt) om det inte är bra förutsättningar, som:
* Säkring och JFB redan klart i matande central
* Relativt kort och enkel kabeldragning
* Att det inte ska vara effektvakt, alt att den är snabbt installerad, trådlöst på HAN-porten, t.ex.

Men stämmer dessa förutsättningar så är det inte omöjligt, då kommer det gå en timme för kabelförläggning och sen resten på det andra - om allt flyter på perfekt, sen ska man väl även ha max 5 minuter färdväg till firman och laddboxen redan liggandes i bilen. :)
Själv skulle jag nog aldrig våga lova installationstid på 2 timmar, om nu inte boxen ska sitta precis bredvid centralen typ.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Detta gör man väl typiskt sett inte. Någon ska ju kollat detta när anläggningen ursprungligen utfördes, och då lär väl en 16A 10 meter lång gruppledning med 2,5 mm2 typ alltid klara sig.
Majoriteten av installationerna utförs ju där man med god anledning kan anta att tumregeldimensioneringen klarar sig, den har ju ändock en del marginal inräknad.

Kan man sin utrustning tar det 10 minuter. Men visst, på två timmar så är det lite över 8% av installationstiden.

Fakturan brukar skrivas ut av någon på kontoret, det är ju den dokumentationen som brukar överlämnas.

Men visst, en laddbox installerad på 2 timmar är ju väldigt snävt (typ omöjligt) om det inte är bra förutsättningar, som:
* Att det inte ska vara effektvakt, alt att den är snabbt installerad, trådlöst på HAN-porten, t.ex.

Men stämmer dessa förutsättningar så är det inte omöjligt, då kommer det gå en timme för kabelförläggning och sen resten på det andra - om allt flyter på perfekt, sen ska man väl även ha max 5 minuter färdväg till firman och laddboxen redan liggandes i bilen. :)
Själv skulle jag nog aldrig våga lova installationstid på 2 timmar, om nu inte boxen ska sitta precis bredvid centralen typ.
Ganska ointressant att du ska byta centraler, och ska berätta hur många timmar det tog. Intressant hade det först varit om du kunnat "garantera" en maximal tid. Elektikern i TS ska ju tydligen arbeta efter fast pris. Det är något helt annat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
Ganska ointressant att du ska byta centraler, och ska berätta hur många timmar det tog. Intressant hade det först varit om du kunnat "garantera" en maximal tid. Elektikern i TS ska ju tydligen arbeta efter fast pris. Det är något helt annat.
Du behöver definiera vad exakt du menar med "kunnat "garantera" en maximal tid".
Utan det kan du lika gärna säga 4000 timmar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L
Det ska nog helt enkelt läsas som "offererat pris", om man råkar vara åtminstone lite intresserad av arbetet ifråga.
Vi behöver nog inte konstra till det mer än så.

Och AG A har ju rätt, vi diskuterar ett lovat pris, inte ett utfall.

Dock var ju trådens fråga om uppskattad tidsåtgång kan vara rimlig, och då blir det lite mer intressant att även fundera på vilken tid det kan tänkas ta i realiteten.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Mikael_L
A AG A skrev:
Det har jag väl, typ.
Den stora centralen har jag sagt att vi hinner under en dag, dvs max 8 timmar.
(Jag räknar inte med jordfel eller något likn krångel, det är såpass ny installation, bara PVC.isolerade kablar osv)

De 4 små har jag meddelat att de tar max 2 timmar styck.

Och allt får betecknas som takpris på löpande arbete, dvs går det snabbare så blir det verklig tid.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:

Varför har vi ens ett regelverk och dimensioneringstabeller om det ändå är OK att anta?
Du "väljer" ju dvärgen baserat på zför, förläggningssätt och kabelval. Om inget av detta är relevant vet jag inte ens varför jag pluggade behörigheten :D

Men om vi säger såhär, en installation som orsakar brand, där man struntat i zför och bara kört på som man brukar. Så ligger elektrikern ganska pyrt till, för det är glasklart vad som gäller här.

A
Jag har varit på ett ställe i år vad jag kommer ihåg där jag inte hade nog hög kortslutningström. Det var till en Dvärgbrytare 25A som inte klarade typ C. Så du har nog rätt där att man ska nog inte förutsätta blint att allt är ok.

Fast överlag har vi väldigt starka nät i Sverige enligt min erfarenhet.

Redigerat:
Det är visserligen sant att byte från diazed 10 A till dvärg C10 A kräver en kortslutningsström som enligt normen är 18 A högre. Detta ska givetvis kontrolleras utan undantag, även om det troligen är lika sant att elektriker sällan gör det och att det normalt inte är några som helst problem, speciellt inte efter att nätbolagen förstärkt sina lokalnät.

Det tar bara någon minut att leta upp ett uttag längst bort på en gruppledning och mäta kortslutningsströmmen så det är ingenting att orda om. Det gäller bara att man har en installationsprovare i bilen och förstår hur man rattar den och kan tolka mätresultatet rätt, men det är väl inga problem, eller?

Om man nu ändå skulle försvara ett blint byte till dvärg (men jag ser inte i hastigheten ifall någon förordar det i tråden?) så är det först och främst under förutsättningen att diazedcentralen är korrekt dimensionerad. Jag sätter mina tofflor på att det finns ungefär 0 befintliga anläggningar där man verkligen kan lita på det... Möjligen om den är i original, inte kompletterad med nya gruppledningar i efterhand.

En diazed på 10 A ska lösa inom 0.4 sekunder senast vid en ström på 82 A enligt normen. Det är kravet. I verkligheten ser ju tillverkaren till att man ligger en bit under, runt 60 A. Likaså för dvärg är normkravet 100 A för en C10A, men den får lösa redan vid 50 A. Tillverkaren ser nog till att lägga sig i mitten någonstans, precis som för JFBer.

Så visst, det "fungerar" nog i de allra flesta fallen, men det rättfärdigar inte att man hoppar över kontrollen.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A
Ja och nuförtiden är det mesta skyddat av jordfelsbrytare också så då klarar man L-PE utan att behöva tänka så mycket på det.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.