Mikael_L
A ahman skrev:
Om du byter så släng inte porslinsdosorna (ja, även centralen). De går att sälja. Brukar själv köpa de jag stöter på.
Vill du ha lite av mig?
Gratis, bara du kommer och hämtar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Hur gör du med för korta ledare vid ett sånt här byte?
Det trodde jag du visste.
Ibland byter man kabel eller ledare, ibland skarvar man. :D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vill du ha lite av mig?
Gratis, bara du kommer och hämtar.
Hehe, jag tackar för erbjudandet. Nu vet jag inte vart i landet du bor men skulle jag ha vägarna förbi så hade jag garanterat kommit på besök. 🙂

Mikael_L
Det står Uppland i både din och min profil, så det är kanske inte 100 mil mellan oss.

Jag är väl nästan dagligen och arbetar inne i Uppsala, i perioder i alla fall.

Nästan otoligt hur mycket duktigt folk som finns på detta forum, och som svarat i tråden. Så många som fixar det här jobbet på 3-8h. Många som inte ens är elektriker. Vore skoj att se hur många ev dem som vågade ge en fastprisoffert på det.

• Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska nästa vecka, eller ev nästnästa, byta ut en diazed med 30 säkringar, alla upptagna.
Jag kan meddela här efteråt, hur lång tid det tog.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Känn ingen press... Du kanske kan filma arbetet också?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det trodde jag du visste.
Ibland byter man kabel eller ledare, ibland skarvar man. :D
Det visste jag absolut. om vi ponerar att vi har 5-10 kablar som är för korta skulle jag aldrig skarva dem med massor av lösa wagos i centralen. Eller som de tre kablarna som går till intill-liggande kulodosor, dessa skulle jag inte skarva utan byta ut kablarna och eventuellt även dosorna beroende på hur det ser ut i dem.

Jag har väl iofs. haft tur kanske att kunderna helst velat ha bra resultat och om det tar nån timme extra har det inte varit hela världen :)

Jag lämnar inte pris på snabbast möjlig centralbyte för då skulle jag säkert också kunna byta den på 4-6 timmar utan problem. Utan jag lämnar/lämnade pris på en standard jag tycker är acceptabel och som känns bra att lämna när jag är klar.

För att förtydliga, eftersom det är internet. Jag tycker alltså fortfarande inte att 40 timmar för ett centralbyte är OK, men det är inte bara centralbyte i det här jobbet heller :)

• Gilla
DjAlbert
  • Laddar…
H Hugo75 skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
När jag bytte central så ville elektriker inte göra det på fast räkning då det kan skilja så mycket i omfattning

Om du vill ha fast pris blir det ju att du betalar för "Worst case scenario".

I mitt fall var det "en till fyra dagar beroende på skick på eldragningarna". Det slutade med 7,5 timmes debitering då allt var i väldigt bra skick.

Det är ju så att en offert enbart får avvika med 15% uppåt mot privatperson. Så det gör att osäkra arbeten prissätts väldigt högt.

Det är totalt 3 centraler på fastigheten som nu är bytta. Stora tog 7,5 timmar och de små mindre tog 3,5 timme styck. (och då strulade den ena mindre pga jordfel som han fick utreda)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
4 tim för en laddbox lät väldigt lite Mikael l.

Ingår det verkligen skaffa anläggningskännedom, proj inkl dimensionering/förimpedans, märkning och dokumentation, bygga kabelväg som kan vara väldigt besvärlig och tidsödande, tätning genom väggar, införskaffade material, bortforsling material, kontrollerna tex kontinuitet/isolation/test av rcb/test av utlösningsvillkor, test spänningsfall etc, montage lastbalansering och allt annat jag säkert inte tänker på.

Jag tyckte bara det var otroligt snabbt men jag dömer ingen. Hatten av om du lyckas göra dessa jobb inom en sådan tid och samtidigt utföra alla kontroller och pappersarbete där har jag mycket att lära av er duktiga elektriker.

A avh67f skrev:
4 tim för en laddbox lät väldigt lite Mikael l.

Ingår det verkligen skaffa anläggningskännedom, proj inkl dimensionering/förimpedans, märkning och dokumentation, bygga kabelväg som kan vara väldigt besvärlig och tidsödande, tätning genom väggar, införskaffade material, bortforsling material, kontrollerna tex kontinuitet/isolation/test av rcb/test av utlösningsvillkor, test spänningsfall etc, montage lastbalansering och allt annat jag säkert inte tänker på.

Jag tyckte bara det var otroligt snabbt men jag dömer ingen. Hatten av om du lyckas göra dessa jobb inom en sådan tid och samtidigt utföra alla kontroller och pappersarbete där har jag mycket att lära av er duktiga elektriker.
Kollar man på nätet så snittar det runt 2h. Men allt beror på omständigheterna. Men så mycket kontroller behöver det inte bli för att koppla in en laddbox

Appendix Appendix skrev:
Det är ju så att en offert enbart får avvika med 15% uppåt mot privatperson.
Avtalar man om ett visst pris får det inte bli en krona dyrare vare sig kunden är en konsument eller ett företag.

Du tänker kanske på ett ungefärligt pris?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H Hugo75 skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett större gammalt hus. Vi planerar nu att byta elcentral som start på det successiva bytet av elen, som kommer att ske etappvis i samband med att vi renoverar delarna (ex kök, tvättstuga). Har fått offert på byte av elcentral och samtidig installation av lastbalanserare och en laddbox för elbil, där arbetskostnaden uppgår till 28500 kr, vilket enligt uppgivet timpris motsvarar knappt 40 h arbete.
Jag förstår att det kan vara en komplicerad historia att börja ändra med elen i ett gammalt hus, men är tidsåtgången rimlig? Det är alltså inget annat än bytet av centralen och nyinstallationen av laddbox och lastbalanserare som ska göras inledningsvis.
Jag hade precis en elfirma som bytte 2 centraler och satte en undercentral i garaget, det tog 8h och då fick han förlänga en massa kablar. Installerade 5 jordfelsbrytare. Kabeln till undercentralen var dragen i förväg. Totalkostnad 16000kr

H Hugo75 skrev:
"Större hus" innebär här ca 400 m2... Det är en central, bifogar bild här:
Jag skulle absolut inte lagt pengar på att byta den centralen. Jag hade valt att flytta ut mätaren och där mätaren sitter idag satt en snygg plåtkapsling med tvåpoliga jordfelsbrytare, en för varje grupp, överlägsen driftsäkerhet samt snyggt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kollar man på nätet så snittar det runt 2h. Men allt beror på omständigheterna. Men så mycket kontroller behöver det inte bli för att koppla in en laddbox
Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.