40 218 läst ·
176 svar
40k läst
176 svar
Bytte garageport i god tro – nu säger styrelsen att vi gjorde “fel”? (
Farstatjej90 skrev:
Det står ju i anläggningsbeslutet och förrättningshandligen att garagen är gemensamma. Då borde rimligtvis garageportarna ingå där. Det beslut som fattades vid förrättningen kan endast ändras genom en ny förrättning gjord av Lantmäteriet, inte genom stadgeändring eller beslut på årsstämma.N Nisse Lasse skrev:Skall försöka gå igenom alla era kommentarer... men här är anonymiserat förrättningshandling och anläggningsbeslut
FÖRRÄTTNINGSHANDLING
Anläggningsåtgärd
Gemensamhetsanläggning ska inrättas och bestå av
- garage
- körvägar
Deltagande fastigheter: 200:10-30
Fastigheterna utgör en samfällighet för anläggningens utförande och drift.
För anläggningen upplåtes utrymme för GA:10 på fastigheten 20:50 (enbart belastad).
Till förmån för:
Anläggningssamfälligheten (de deltagande fastigheterna)
Anläggningen skall vara utförd inom 2 år.
Andelstal:
Kostnaderna för anläggningens utförande och drift skall fördelas mellan deltagande fastigheter enligt följande:
Utförande och drift
…alla fastigheter har 1 som andel
ANLÄGGNINGSBESLUT
Ändamål
Garage, körväg
Samfälligheten förvaltar flera GAs, så alla i dåvarande styrelsen har inte bytt garageportar.
När portar byttes skedde det öppet och samordnat, via utskick från samfällighetens e-post (men med signatur från en av styrelsemedlemmarna)
Alla portar som för de fastigheter som ville vara med byttes samtidigt. och vi betalade själv direkt (med ROT). Det var alltså inte samfälligheten som betalade.
Det finns i dagsläget ingen upparbetad fond för att “lösa in” privata portar, så det är oklart hur det ens skulle finansieras utan extra uttaxering. Den nya styrelse menar att köpa in portarna är uteslutet... inte bara för att de vill följa anläggningsbeslutet, utan att då måste alla som inte bytt få betala för de som har bytt sina portar (oavsett om det behövdes eller inte). Vår port behövdes bytas därav gjorde vi det.
Samfälligheten förvaltar flera GA, så alla i styrelsen berörs inte av just garage-GA:t.
Om styrelsen beslutar om byte av garageportar skall det givetvis gälla alla portar och bekostas av föreningen. Din privata port äger ju du och kan göra vad du vill med.
Hej! Bor också i en samfällighet där vi bytt garageportar. I vårt anläggningsbeslut står det ”garagebyggnader”. Det som anläggningsbeslutet omfattar kan INTE sättas ur spel efter varken styrelsemöte eller årsmöte. Vill föreningen ändra vad AL omfattar så får ni begära att ändring görs av Lantmäteriet efter att frågan behandlats på ett årsmöte/extra stämma med beslut att ändra i AL.N Nisse Lasse skrev:Hej,
Jag skriver som en av de medlemmar som nyligen bytt garageport i vår samfällighet, och jag måste erkänna att jag börjar bli rätt frustrerad.
Bakgrund:
Vi har en gemensamhetsanläggning där ändamålet står "garage". Under många år har det varit uttalat i praktiken att varje hushåll ansvarar för sin egen garageport. Det har också funnits ett stämmoprotokoll från 2008 som på punkten övrigt säger just detta (att ny port bekostas av respektive hushåll), och detta har varit den faktiska tillämpningen. Jag kan inte garantera att det finns med i något annat styrelseprotokoll, men det har nämnts från tidigare styrelser vid tillfällen.
När flera garageportar började bli äldre och en bröts upp tog fyra personer som sitter i styrelsen själva initiativ till portbyte. De bytte sina portar privat och drev sedan på ett gemensamt inköp, där vi andra som också ville byta “hängde på” och betalade våra portar själva. Det hela skedde öppet, via utskick från samfällighetens adress. ROT nämndes. Ingen sa att detta stred mot anläggningsbeslutet.
Jag (och flera andra) utgick i god tro från att styrelsen hade koll. Man litar ju på att en styrelse vet vad som gäller juridiskt – särskilt när flera i styrelsen själva gör exakt samma sak.
Nu, i efterhand, säger den nya styrelsen (där de som bytt inte ingår längre):
Konsekvensen av detta, som det nu föreslås:
För oss som bytt känns detta uppenbart orättvist:
- Vi som redan bytt port (och betalat 25–30 000 kr privat) ska inte få ersättning.
- Samfälligheten ska börja ta ansvar för portarna framåt.
- De 10 andra som ännu inte bytt port kommer då att få nya portar via samfälligheten – alltså utan att ha betalat privat, medan vi redan betalat nästan halva kostnaden för deras framtida portar genom avgifter.
Mina frågor till er som kan detta bättre än vi:
- Vi följde den praxis som gällt i över 15 år.
- Vi följde ett upplägg som initierades av styrelsemedlemmar.
- Vi hade ingen anledning att tro att vi gjorde något “fel”.
Jag är inte ute efter att bråka – men det känns inte okej att:
- Hur långt sträcker sig begreppet “god tro” i en sådan här situation?
Kan man verkligen lasta enskilda medlemmar när styrelsen själv agerat på samma sätt?- Om styrelsen nu vill följa anläggningsbeslutet strikt – måste man då inte också hantera följdverkningarna rättvist?
T.ex. genom att:
- lösa in redan bytta portar till restvärde, eller
- byta samtliga portar samtidigt och nollställa?
- Är det rimligt att kalla tidigare stämmobeslut och lång praxis “fel”, men ändå låta konsekvenserna drabba bara vissa medlemmar?
Det har varit snarlika diskussioner tidigare, men inte kunnat hitta något som matchar detta.
Tacksam för input från er som kan samfällighetsjuridik eller varit i liknande sits.
Styrelsen har absolut inte mandat att ta beslut i strid mot AL. Låter som ny styrelse behövs.
Ring Lantmäteriets kundtjänst eller läs på hemsidan om ändring i AL.
Samfälligheten är den som tillsammans äger och underhåller era garageportar. Enskild medlem skall inte med egna medel bekosta garageportar. Ni medlemmar som betalade själva skall självfallet ersättas för det fel som styrelsen begått. Den tidigare styrelsen har dock delgivits ansvarsfrihet flr de gågna åren och kan ej i efterhand belasyas för de fel som begåtts. Enklaste och rättvisaste lösningen på detta dilemma är att ni som lagt ut egna medel ersätts av den gemensamma föreningen.N Nisse Lasse skrev:Hej,
Jag skriver som en av de medlemmar som nyligen bytt garageport i vår samfällighet, och jag måste erkänna att jag börjar bli rätt frustrerad.
Bakgrund:
Vi har en gemensamhetsanläggning där ändamålet står "garage". Under många år har det varit uttalat i praktiken att varje hushåll ansvarar för sin egen garageport. Det har också funnits ett stämmoprotokoll från 2008 som på punkten övrigt säger just detta (att ny port bekostas av respektive hushåll), och detta har varit den faktiska tillämpningen. Jag kan inte garantera att det finns med i något annat styrelseprotokoll, men det har nämnts från tidigare styrelser vid tillfällen.
När flera garageportar började bli äldre och en bröts upp tog fyra personer som sitter i styrelsen själva initiativ till portbyte. De bytte sina portar privat och drev sedan på ett gemensamt inköp, där vi andra som också ville byta “hängde på” och betalade våra portar själva. Det hela skedde öppet, via utskick från samfällighetens adress. ROT nämndes. Ingen sa att detta stred mot anläggningsbeslutet.
Jag (och flera andra) utgick i god tro från att styrelsen hade koll. Man litar ju på att en styrelse vet vad som gäller juridiskt – särskilt när flera i styrelsen själva gör exakt samma sak.
Nu, i efterhand, säger den nya styrelsen (där de som bytt inte ingår längre):
Konsekvensen av detta, som det nu föreslås:
För oss som bytt känns detta uppenbart orättvist:
- Vi som redan bytt port (och betalat 25–30 000 kr privat) ska inte få ersättning.
- Samfälligheten ska börja ta ansvar för portarna framåt.
- De 10 andra som ännu inte bytt port kommer då att få nya portar via samfälligheten – alltså utan att ha betalat privat, medan vi redan betalat nästan halva kostnaden för deras framtida portar genom avgifter.
Mina frågor till er som kan detta bättre än vi:
- Vi följde den praxis som gällt i över 15 år.
- Vi följde ett upplägg som initierades av styrelsemedlemmar.
- Vi hade ingen anledning att tro att vi gjorde något “fel”.
Jag är inte ute efter att bråka – men det känns inte okej att:
- Hur långt sträcker sig begreppet “god tro” i en sådan här situation?
Kan man verkligen lasta enskilda medlemmar när styrelsen själv agerat på samma sätt?- Om styrelsen nu vill följa anläggningsbeslutet strikt – måste man då inte också hantera följdverkningarna rättvist?
T.ex. genom att:
- lösa in redan bytta portar till restvärde, eller
- byta samtliga portar samtidigt och nollställa?
- Är det rimligt att kalla tidigare stämmobeslut och lång praxis “fel”, men ändå låta konsekvenserna drabba bara vissa medlemmar?
Det har varit snarlika diskussioner tidigare, men inte kunnat hitta något som matchar detta.
Tacksam för input från er som kan samfällighetsjuridik eller varit i liknande sits.
Den tidigare styrelsen har gjort fel. Men nu bytte de ju själva sina egna portar och betalade för dem, så de har väl redan fått sota för sitt misstag.
Jag har svårt att tro att samfälligheten kan fås att ersätta portarna; inköpet har ju gjorts utanför samfällighetens regi. En styrelsemedlem har förhandlat fram ett erbjudande privat och sen har ett antal personer hoppat på. Det vore annorlunda om samfälligheten hade beställt portarna och låtit installera dem och betalningen gått via samfälligheten.
Hade samfälligheten en skyldighet att förbjuda medlemmarna att byta portar?
Jag tycker att det påminner om när en bostadsrättsförening tillåter medlemmar att bila upp golv och ersätta stammar i badrum som egentligen ligger på föreningens ansvar för att medlemmarna vill passa på att göra det i samband med badrumsrenovering.
Jag har svårt att tro att samfälligheten kan fås att ersätta portarna; inköpet har ju gjorts utanför samfällighetens regi. En styrelsemedlem har förhandlat fram ett erbjudande privat och sen har ett antal personer hoppat på. Det vore annorlunda om samfälligheten hade beställt portarna och låtit installera dem och betalningen gått via samfälligheten.
Hade samfälligheten en skyldighet att förbjuda medlemmarna att byta portar?
Jag tycker att det påminner om när en bostadsrättsförening tillåter medlemmar att bila upp golv och ersätta stammar i badrum som egentligen ligger på föreningens ansvar för att medlemmarna vill passa på att göra det i samband med badrumsrenovering.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Just avgiftsfri period kan man inte ha i en samfällighet. Föreningen MÅSTE debitera enl. stadgad princip (normalt enl. andelstalet). Avviker man från det så kan en annan medlem vägra betala, och får rätt om föreningen försöker driva in.N Nisse Lasse skrev:
Föreningen som ju har underhållsansvatet här kan välja att byta ut de portar som behöver bytas, era nya portar behöver inte bytas.
Problemet är väl att en samfällighet bara kan utaxera enligt andelstal/stadgar om man ska vara lite kantig allt annat går att emotsätta sig och troligen kommer inte nån kronofogde eller nån alls att ta i indrivning om nån vägrar.
Alla former av försök till kompensation är väl därför egentligen lika fel som det ursprungliga bytet av garageportarna..
Varför ska andra medlemmar i samfälligheten vara med och betala för kompensationer och att man nu mest troligt får olika ålder och modell på garageportar
Har då vissa bytt garageportar i onödan eller för tidigt och sen kompenserar man nu även dom så blir det liksom bara en följetong av flera fel egentligen
Troligen bästa att byta alla garageportar och dom som har bytt själv och bekostat detta får igen sin numera beg garageport och kan sälja den på blocket eller vad den önskar.. Det tror jag är den enda lagliga kompensationen som inte skapar flera nya problem
Att tidigare styrelse gjort fel ger ingen rätt till kompensation egentligen och eftersom det inte varit tvingade att vara med utan just dom som ville byta port...
Så hade jag resonerat och tror det är minst gnäll om orättvisa och minst antal olagliga tveksamma beslut och försök till att kompensera nån..
Alla former av försök till kompensation är väl därför egentligen lika fel som det ursprungliga bytet av garageportarna..
Varför ska andra medlemmar i samfälligheten vara med och betala för kompensationer och att man nu mest troligt får olika ålder och modell på garageportar
Har då vissa bytt garageportar i onödan eller för tidigt och sen kompenserar man nu även dom så blir det liksom bara en följetong av flera fel egentligen
Troligen bästa att byta alla garageportar och dom som har bytt själv och bekostat detta får igen sin numera beg garageport och kan sälja den på blocket eller vad den önskar.. Det tror jag är den enda lagliga kompensationen som inte skapar flera nya problem
Att tidigare styrelse gjort fel ger ingen rätt till kompensation egentligen och eftersom det inte varit tvingade att vara med utan just dom som ville byta port...
Så hade jag resonerat och tror det är minst gnäll om orättvisa och minst antal olagliga tveksamma beslut och försök till att kompensera nån..
Jag fattar inte riktigt ditt inlägg men jag tror du håller med mig om att man använt ROT (individuellt) för något gemensamt vilket inte är tillåtet.Ö Öbo50 skrev:Det står ju i anläggningsbeslutet och förrättningshandligen att garagen är gemensamma. Då borde rimligtvis garageportarna ingå där. Det beslut som fattades vid förrättningen kan endast ändras genom en ny förrättning gjord av Lantmäteriet, inte genom stadgeändring eller beslut på årsstämma.
Om styrelsen beslutar om byte av garageportar skall det givetvis gälla alla portar och bekostas av föreningen. Din privata port äger ju du och kan göra vad du vill med.
Men jag förstår inte styrelsens ståndpunkt att det inte går att lösa in portarna. Det måste ju vara billigare att betala er för redan monterade portar än att köpa in nya samt monteringskostnaderna. Bara inflationen och det faktum att ni fick rot på era borde göra det till enkel matte?
Efter som er port var uttjänt redan förut och nu även alla andra så kan ju inte styrelsen hävda att ni skapat någon ekonomisk skada genom att slänga de gamla portarna, de var ju avskrivna. Efter som ni sedan monterat egna portar (med styrelsens godkännande) har ju garagen varit täta och inte heller de har lidit någon skada. Så alternativet för styrelsen är ju att montera ner era portar och sätta upp nya och du säljer din. Men det låter ju som sagt dyrare än att lösa in era. De kan ju knappast bygga förslaget kring att skita i era portar med alternativet att det inte finns pengar till alla.
Efter som er port var uttjänt redan förut och nu även alla andra så kan ju inte styrelsen hävda att ni skapat någon ekonomisk skada genom att slänga de gamla portarna, de var ju avskrivna. Efter som ni sedan monterat egna portar (med styrelsens godkännande) har ju garagen varit täta och inte heller de har lidit någon skada. Så alternativet för styrelsen är ju att montera ner era portar och sätta upp nya och du säljer din. Men det låter ju som sagt dyrare än att lösa in era. De kan ju knappast bygga förslaget kring att skita i era portar med alternativet att det inte finns pengar till alla.
Redigerat:
Styrelsen har väl givits ansvarsfrihet sedan bytet skedde?
Samfällighetens medlemmar har ju själva röstat fram styrelserna under åren.
Nya styrelsen har inga skyldigheter angående felaktigheter från tidigare styrelse.
Men mycket illa skött av samfälligheten. Men när medlemmar inte vill/orkar engagera sig i styrelser är detta ett exempel hur illa det kan bli.
Samfällighetens medlemmar har ju själva röstat fram styrelserna under åren.
Nya styrelsen har inga skyldigheter angående felaktigheter från tidigare styrelse.
Men mycket illa skött av samfälligheten. Men när medlemmar inte vill/orkar engagera sig i styrelser är detta ett exempel hur illa det kan bli.
Vem äger då garageportarna? Tänkte de att alla ska sälja dem till de som köper er bostadsrätt? Eller ska man montera ner sin port och lägga den i förrådet om man inte längre vill ha en garageplats 😆Simon Persson1991 skrev:
Genom att själv köpa en garageport och installera den antar jag att du är den som gjort "fel". Du skulle istället ha tagit upp frågan i styrelsen om att detta upplägg var felaktigt och att dörrarna såklart inte kan exkluderas.
På vilket sätt innebär detta en kompensation menar du? Genom att de inte blir av med sin egendom?P polaris78 skrev:
Det blir en kompensation genom att de kan sälja sin egen separat inköpta lyxgarageport till marknadspris begagnat. Och föreningen får samma portar av samma modell från samma leverantör med samma garantier på samtliga garage. Rättvisa. Och långsiktigt minst strul.