15 346 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Byte till elbranschen som vuxen
Väldigt intressat höra! Jag är strax 40 med små barn. Välbetalt kontorsjobb där jag vantrivs(har provat flera arbetsplatser), och som suger för mycket energi både på och utanför arbetstid. Har dragit lite el på fritiden(utan utbildning) och tycker det är roligt och något jag kan bli bra på. Trivs med att arbeta fysiskt, gärna tänka lite också, men behöver inte vara på raketforskningsnivå. Sen så klart risk man skulle drömma sig tillbaks till kontorsstolen ibland när man är trött i ryggen... Det du skrev om att pappa är gladare nu, träffade en punkt hos mig.Totte_S skrev:
Jag bytte från kontorsjobb till elektriker när jag va 47. Har dubbla högskoleutbildningar med tillhörande lån + lån för ett års vuxenutbildning till elektriker. I mitt fall var det en kalkyl mellan välbefinnande och ekonomi. Förstår ditt dilemma, våra barn var i princip utflugna så min fru (som var mycket stöttande) och jag tog beslutet att det var värt det. I praktiken märkte vi knappt av det ekonomiskt, med utflugna pojkar så minskade matkontot drastiskt. Visst, ett netto på minus 12-14000 kr/månad märks… Slutade med nöjesresor med grabbarna och trivsamma krogbesök. Nöjeskontot var nära noll ett tag.
Det är svårt att äta kakan och ha den kvar.
I min ”by” har fullbetalda elektriker ett par tusen över 40’. Min firma har en fast lönetrappa i sju år. Jag har nåt år kvar till fullbetald.
Min viktigaste erfarenhet är att mitt välbefinnande är värt väldigt många tusenlappar, och jag borde bytt bana när jag va 40 år… Kvittot på det kom efter bara nåt år när äldste sonen kom hem och konstaterade att det va roligare att komma hem nu när jag är så mycket gladare.
Dina specifika frågor kan vi nog inte svara på. Vill du göra en specialare så är det enda som gäller att ringa till lokala firmor och be om ett snack. Alla vill ha nyfiken intresserad personal, och vilken lösning du kan få vet bara firmorna. Det är firmans ansvar att säkerställa att du har adekvat grundutbildning. Som redan sagts så är en del av jobbet ett hantverk, som en del aldrig lär sig, en annan del är den tekniska delen med avancerad felsökning som kräver lite skalle. Vem som blir bra på vad är individuellt.
Lycka till, men jag hoppas du satsar, man ångrar sällan att man försökt.
Lägre lön kan jag nog leva med. Uppåt 40000 låter ok, starta eget när man kommit in i det skulle vara nice, och då chance tjäna mera.
Men hur gjorde du med utbildningen? Komvux? Kunde du tenta av mågot och göra det snabbare? O lärling sen?
I min kommun finns möjlighet att gå olika vuxenutbildningar, i mitt fall var den inköpt av Lernia. Tog CSN med extra lån, fick väl ut runt 14000/mån för sex år sedan.D daviddavid skrev:
Utbildningen var på 53V, i princip elprogrammet minus alla generella ämnen, alltså bara yrkesspecifika kurser. Jag hade läst allt innan på gymnasiet och högskolan, men brydde mig inte ens om att försöka validera något eftersom det gått 30 år, så det kändes rätt med uppfriskning. Dessutom pandemi, så vi fick bara komma in på skolan för praktiska moment och prov. Trist att sitta i trädgården och plugga ett år 😎! Däremot var takten individuell, jag hade nog varit klar på 9-10 månader, kanske ännu snabbare om jag legat i, men det var gött med lite paus i livet.
Det var obligatoriskt med 8v praktik, jag fick jobb på samma företag direkt när utbildningen var klar. Då börjar man på samma villkor som alla andra, dvs lärling i 1600 eller 1700 timmar (minns inte exakt)
Lön som vuxenlärling är inte reglerat i installationsavtalet på annat sätt än för 19-åringar, så det är helt upp till företaget. Mitt företag gav en viss ”bonus” jämfört med ungdomar, men som sagt skiljer mycket mellan företag. Jag har i alla fall mer lön än bara enligt avtal så jag klarar mig.
Lycka till, det är bara att hoppa - leap of faith!
Du ska kanske hitta en ETG- utbildning, då gör man ett par slutprov som visar att man besitter rätt kunskaper, och går då ut som 1:a årsmontör och sitt ECY direkt.
Kanske lite lättare att komma ut i arbete då, det finns trots allt en del begränsningar i att sätta lärlingar i ensamarbete, så mindre firmor kanske inte är så sugna på just lärlingsbiten
Kanske lite lättare att komma ut i arbete då, det finns trots allt en del begränsningar i att sätta lärlingar i ensamarbete, så mindre firmor kanske inte är så sugna på just lärlingsbiten
Klicka här för att svara