Vi har en gammal termostat till golvvärmen i ett badrum. Den har nu lagt av och jag avser att byta den. Men hur kan jag veta vilken jag ska köpa? Har förstått att det bla beror på värmekabelns motstånd. Badrummet är renoverat innan vi köpte huset
och jag hittar inga uppgifter på mätvärden från när den installerades.

Gammal termostat för golvvärme i badrum, vit med vred och skala markerad 0 till 1, installerad på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte värmekabelns motstånd som kan bli problemet utan golvgivarens. Olika termostater ska ha olika värden på sina golvgivare. Man kan mäta upp motståndet vid ca 20 grader och se vilket motstånd man har för att därefter leta upp en termostat som vill ha motsvarande värde. Det finns även termostater som fungerar med lite olika givarvärden. Men vill man vara säker får man hitta installationsanvisningarna till den befintliga eller göra en mätning.

Lätta på locket till termostaten, på insidan är det säkert ett kopplingschema, fota och lägg in.

snaggletooth snaggletooth skrev:
En kvalificerad gissning är nog att en nyare Ardex termostat är kompatibel med äldre Ardex givare.
[länk]
Sen beror det på om den är mekanisk ( mäter luften i rummet ) eller elektronisk som mäter med givare i golvet.

Den här termostaten köpte jag då vår gamla termostat inte ville vara med längre.
https://www.bauhaus.se/termostat-nvent-raychem-nrg-dm-med-timer-vit

Den går att konfigurera för olika golvgivarmotstånd (vilket jag mätte med ett universalinstrument).
Kan också konfigureras för inbyggd rumsgivare om jag minns rätt.
Fungerar bra och kanpanjpris på Bauhaus för tillfället!

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen beror det på om den är mekanisk ( mäter luften i rummet ) eller elektronisk som mäter med givare i golvet.
Texten "ARDEX ELECTRONIC" i svart och vitt på en elektronisk enhet.

snaggletooth snaggletooth skrev:
[bild]
Blir till att skaffa starkare glasögon då 🙄🙄

• Haha
Myckling
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är inte värmekabelns motstånd som kan bli problemet utan golvgivarens. Olika termostater ska ha olika värden på sina golvgivare. Man kan mäta upp motståndet vid ca 20 grader och se vilket motstånd man har för att därefter leta upp en termostat som vill ha motsvarande värde. Det finns även termostater som fungerar med lite olika givarvärden. Men vill man vara säker får man hitta installationsanvisningarna till den befintliga eller göra en mätning.
Ok, ja så är det såklart. Visst går det mäta motståndet med en vanlig multimedia?

Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Den här termostaten köpte jag då vår gamla termostat inte ville vara med längre.
[länk]

Den går att konfigurera för olika golvgivarmotstånd (vilket jag mätte med ett universalinstrument).
Kan också konfigureras för inbyggd rumsgivare om jag minns rätt.
Fungerar bra och kanpanjpris på Bauhaus för tillfället!
Bra tips och bra pris. Den verkar dessvärre inte finnas i lager eller möjlig att beställa.

M Myckling skrev:
Ok, ja så är det såklart. Visst går det mäta motståndet med en vanlig multimedia?
Ja bara den kan mäta OHM, men eftersom motståndet varierar med temperaturen ska man även ta med det i "beräkningen". Det är inte kritiskt på några OHM. Som exempel på några vanliga värden är 10kohm, 12kohm, 33kohm alla vid en temperatur av 25 grader.
Det finns ju även termostater som klarar en mängd olika OHM tal, men tyvärr fallerar minnet så jag kan inte peka dig i rätt riktning.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja bara den kan mäta OHM, men eftersom motståndet varierar med temperaturen ska man även ta med det i "beräkningen". Det är inte kritiskt på några OHM. Som exempel på några vanliga värden är 10kohm, 12kohm, 33kohm alla vid en temperatur av 25 grader.
Det finns ju även termostater som klarar en mängd olika OHM tal, men tyvärr fallerar minnet så jag kan inte peka dig i rätt riktning.
Har nu mätt resistans och tycker jag få märkligt mätvärden. Mäter mellan de två "genomskinliga" kablarna och får värdet 87 ohm. Dvs långt från de värden du uppger som har prefixet k innan ohmtalet.

På min Biltemamultimeter måste jag dra ner skalan till 200 ohm för att få ett värde. Mäter jag fel?? Tankar om detta? Biltema multimeter inställd på 200 ohm, med mätkablar anslutna.
Skapa konto
Elektronisk komponent med kretskort och kablar, visas i ett eluttag på väggen.
Skapa konto

Inre delen av ett väggmonterat värmeregleringssystem med märkningar och plats för kablage.
Skapa konto

Glöm min dumma fråga!! Inser att det givetvis är själva värmekabeln jag mätte 😟och att givaren sitter nere till vänster. Sticker iväg och mäter nu .

M Myckling skrev:
givaren sitter nere till vänster. Sticker iväg och mäter nu .
Ska du vara säker på att mäta korrekt värde bör du koppla ur den från termostaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.