14 892 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
Byte till elbranschen som vuxen
Så är det självfallet men det är ingen som hindrar en att mäta heller.E elmont skrev:
Och att säga att 37 är en dålig lön är väl rätt magstarkt.. Sambon är sjuksyrra med 3 års högskola med 36.
Men vist 37 för en duktig elektriker tycker jag definitivt är lågt.
Dom bästa servicemontörerna på min firma har 45.
Minns när jag var runt 22 år så fick jag vara handledare åt två som skolat eller håll på att skola om sig från annan bakgrund till elektriker, de var 35-40år. De var intresserade så det gick bra, de de fick göra var dra ut och naja kabel in för kommande 690V ställverks och motorbyte på en processindustri. Efter kabeldragning fick de koppla in de inkommande kablarna i arbetsbrytare. Själv satt jag och kopplade in kabeländar i ställverket (det var för att då slapp man släppa runt på verktygen och de viste vart jag var om de behövde hjälp). Efter det var de med på kontroll, provning med spänningsättning fram till arbetsbrytare.
Tyckte det var konstigt att man byter bransch när man är erfaren i en annan bransch. Då var det var lite ovant för mig att arbetsleda och lära äldre men helt klart utvecklande även för mig.
Vi jobbade tillsammans i 4-5 veckor och jag minns att de hade semester från sina andra jobb. Hur det gick för dem sedan vet jag inte men de tyckte det var rätt val de hade gjort och vi hade riktigt roligt i mellan åt trots långa dagar och snäv tidplan... Minns inte vad de jobbade med tidigare men på kontor i annan bransch var det iallafall. Det här var vid millennieskiftet 😀
Tyckte det var konstigt att man byter bransch när man är erfaren i en annan bransch. Då var det var lite ovant för mig att arbetsleda och lära äldre men helt klart utvecklande även för mig.
Vi jobbade tillsammans i 4-5 veckor och jag minns att de hade semester från sina andra jobb. Hur det gick för dem sedan vet jag inte men de tyckte det var rätt val de hade gjort och vi hade riktigt roligt i mellan åt trots långa dagar och snäv tidplan... Minns inte vad de jobbade med tidigare men på kontor i annan bransch var det iallafall. Det här var vid millennieskiftet 😀
Jag bytte från kontorsjobb till elektriker när jag va 47. Har dubbla högskoleutbildningar med tillhörande lån + lån för ett års vuxenutbildning till elektriker. I mitt fall var det en kalkyl mellan välbefinnande och ekonomi. Förstår ditt dilemma, våra barn var i princip utflugna så min fru (som var mycket stöttande) och jag tog beslutet att det var värt det. I praktiken märkte vi knappt av det ekonomiskt, med utflugna pojkar så minskade matkontot drastiskt. Visst, ett netto på minus 12-14000 kr/månad märks… Slutade med nöjesresor med grabbarna och trivsamma krogbesök. Nöjeskontot var nära noll ett tag.S skyttet skrev:Hej!
Jag är snart 40 år, har familj och jobbar heltid inom en annan bransch (kontor). Har alltid varit intresserad av teknik och gillar att skruva, felsöka och förstå hur saker fungerar. Jag har läst ellära, elkraft och några andra teknikkurser, men jag har inte jobbat praktiskt med el ute i fält.
Nu vill jag byta bana och börja jobba praktiskt, helst som elektriker. En traditionell lärlingsplats ligger vad jag sett på cirka 18–23 000 kr, vilket inte funkar ekonomiskt. Därför försöker jag hitta andra sätt att komma igång.
Min tanke är att kunna börja hjälpa till på helger eller kvällar i liten skala, för att lära mig grunderna i hantverket.
Några frågor till er som jobbar i branschen:
Har någon här börjat som vuxen? Hur tog ni er in?
Finns det firmor som överhuvudtaget tar emot någon extra på helger eller kvällar?
Hur brukar man se på någon som är ny i yrket men äldre och redan har teoretisk grund?
Finns det andra vägar än vanlig installation, till exempel inom fastighet, larm eller automation som kanske är bättre?
Vad kan man förvänta sig i början, både vad gäller arbetsuppgifter och lön, hur ser utvecklingen ut?
Vad krävs för att lyckas om man kommer in sent i yrket? Vad efterfrågar branschen?
Jag vill hitta ett sätt att komma från kontoret utan att behöva chansa med familjens ekonomi. Alla tips, erfarenheter eller tankar tas tacksamt emot.
Det är svårt att äta kakan och ha den kvar.
I min ”by” har fullbetalda elektriker ett par tusen över 40’. Min firma har en fast lönetrappa i sju år. Jag har nåt år kvar till fullbetald.
Min viktigaste erfarenhet är att mitt välbefinnande är värt väldigt många tusenlappar, och jag borde bytt bana när jag va 40 år… Kvittot på det kom efter bara nåt år när äldste sonen kom hem och konstaterade att det va roligare att komma hem nu när jag är så mycket gladare.
Dina specifika frågor kan vi nog inte svara på. Vill du göra en specialare så är det enda som gäller att ringa till lokala firmor och be om ett snack. Alla vill ha nyfiken intresserad personal, och vilken lösning du kan få vet bara firmorna. Det är firmans ansvar att säkerställa att du har adekvat grundutbildning. Som redan sagts så är en del av jobbet ett hantverk, som en del aldrig lär sig, en annan del är den tekniska delen med avancerad felsökning som kräver lite skalle. Vem som blir bra på vad är individuellt.
Lycka till, men jag hoppas du satsar, man ångrar sällan att man försökt.
Vad gäller arbetsuppgifter till nya/lärlingar, så skiljer det mycket. Jag har hört av många att första tiden ofta blir väldigt mycket enformiga, enkla jobb. Själv drog jag 4km fiberkabel under ett par månader. Stripsade eller klamrade rör, och drog kabel. Jävligt tråkigt efter tre månader, men jag vet hur man gör nu.
Min kritik mot företagen är att de är dåliga på att utnyttja lärlingstiden till att faktiskt ge en bra grund att stå på. I praktiken har små till medelstora firmor begränsade möjligheter att göra detta. Har man vunnit ett anbud så får lärlingarna göra volymjobben och kanske rädda resultatet på det projektet.
Jag har aldrig mött något negativt kring ålder - tvärtom. Men det handlar mest om inställning. Vill man lära sig allt och är beredd att slita hund när det behövs blir man respekterad. I princip alla mina kollegor är yngre än mig, men det har aldrig varit ett problem för mig. Tror inte det varit det för dem heller, bortsett från att det varit svårare att köra med mig 😉
Min kritik mot företagen är att de är dåliga på att utnyttja lärlingstiden till att faktiskt ge en bra grund att stå på. I praktiken har små till medelstora firmor begränsade möjligheter att göra detta. Har man vunnit ett anbud så får lärlingarna göra volymjobben och kanske rädda resultatet på det projektet.
Jag har aldrig mött något negativt kring ålder - tvärtom. Men det handlar mest om inställning. Vill man lära sig allt och är beredd att slita hund när det behövs blir man respekterad. I princip alla mina kollegor är yngre än mig, men det har aldrig varit ett problem för mig. Tror inte det varit det för dem heller, bortsett från att det varit svårare att köra med mig 😉
Bara som info för folk som kanske vill söka sig till branschen:
Snittet i Sverige för en elektriker som jobbar på ackord är för förra året: 264 kr/tim
Det är alltså för alla inlämnade jobb i hela riket på ackordswebben.
De flesta vet nog inte att som elektriker kan man mäta alla jobb man vill. Stora som små. Men elmont har rätt ovan att det är alldeles för få som gör det.
Huvudlöneformen är egentligen ackordslön och inte månadslön.
Snittet i Sverige för en elektriker som jobbar på ackord är för förra året: 264 kr/tim
Det är alltså för alla inlämnade jobb i hela riket på ackordswebben.
De flesta vet nog inte att som elektriker kan man mäta alla jobb man vill. Stora som små. Men elmont har rätt ovan att det är alldeles för få som gör det.
Huvudlöneformen är egentligen ackordslön och inte månadslön.
många företag tar inte in lärlingar alls det kostar för mycket tid och pengar att tränna up nån som en bekant sa va att 9 av 10 lärlingar är bortkastad tid och pengar han har haft mängder av lärlingar genom åren
dom stora företagen som jm skanska dom tar bara från yrkesskolan
dom stora företagen som jm skanska dom tar bara från yrkesskolan
Har också haft dessa funderingar med kanske 15 år kvar i arbetslivet, visst blir det ett rejält tapp i inkomst, men när barnen är utflugna (ingen VAB för kommande arbetsgivare
så sparas nog minst halva lönen på att det inte behövs åkas till fjälls eller utomlands med dem samt drastiskt mindre matkonto.
Anledningen är i mitt fall främst att det praktiska är roligare än IT-produktedning och powerpoints. Men det verkar som tröskeln är rätt hög till just elektrikeryrket med lärlingstid.
Anledningen är i mitt fall främst att det praktiska är roligare än IT-produktedning och powerpoints. Men det verkar som tröskeln är rätt hög till just elektrikeryrket med lärlingstid.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
För det första har du över snittet för en elektriker.G Grod4n skrev:
För det andra är 44k i grundlön efter 15! år i yrket katastrof, inte riktat mot dig personligen utan mot branschen som helhet.
Har svårt att se hur det ska vara hållbart i längden med så stora skillnader i lön som det är idag på fysiskt arbete vs kontorsjobb.
Sen gör du misstaget att koppla utbildning mot lön, utbildningen är bara en liten liten del av det som sätter lönen på arbetsmarknaden. Man kan mer se det som språngbrädan för att komma ut på arbetsmarknaden, därefter är det var du gör som tar dig vidare och din utbildning blir irrelevant ganska snabbt. Med undantag där din utbildning faktiskt är ett krav för att ens få ha tjänsten.
De personer jag känner som tjänar bäst har en sak gemensamt, ingen av dem har utbildat sig mer än högstadieutbildning.
Redigerat:
Varför är du elektriker fortfarande om det är ett så underbetalt yrke?S SueCia skrev:För det första har du över snittet för en elektriker.
För det andra är 44k i grundlön efter 15! år i yrket katastrof, inte riktat mot dig personligen utan mot branschen som helhet.
Har svårt att se hur det ska vara hållbart i längden med så stora skillnader i lön som det är idag på fysiskt arbete vs kontorsjobb.
Sen gör du misstaget att koppla utbildning mot lön, utbildningen är bara en liten liten del av det som sätter lönen på arbetsmarknaden. Man kan mer se det som språngbrädan för att komma ut på arbetsmarknaden, därefter är det var du gör som tar dig vidare och din utbildning blir irrelevant ganska snabbt. Med undantag där din utbildning faktiskt är ett krav för att ens få ha tjänsten.
De personer jag känner som tjänar bäst har en sak gemensamt, ingen av dem har utbildat sig mer än högstadieutbildning.
Grejen med byggbranschen är att om du är duktig så är finns det oändligt med möjligheter. Du kan sätta dig o rita bli arbetsledare, brandlarm/larm tekniker, automation, fixa behörighet och bli egen mm.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag är inte elektriker längre, även om jag hoppar in och hjälper till när kollegor kör fast ibland.G Grod4n skrev:
Mestadels arbetar jag som projektledare och har något högre lön, ungefär samma grundlön som Grod4n. Men kollar jag i min vänskapskrets ser man ju tydligt vart pengarna finns, hantverkarna ligger samtliga mellan 33-45 000, kontorsfolket ligger alla i spannet 42 - 90 000.
Varför jag inte bytt jobb? Bor på liten ort så det finns inte speciellt mkt möjligheter, kan inte flytta pga. att jag har familj här, jag trivs på jobbet osv.
Jag sågar inte elektrikeryrket som yrke, det är ett kul jobb framförallt om man jobbar med service. Men lönen är inget att skryta med.
Lönen för färdig elektriker klagar jag inte på, vägen in i yrket verkar däremot inte görbar för mig just nu. Jag inser att elektriker inte är ett yrke där man som vuxen kan komma in utan stora uppoffringar under några år, det är inte förenligt med familjesituationen. Hade jag vetat vad jag vet idag för 10-12år sedan skulle jag nog gjort andra val då.
Saken är den att jag redan har en ingenjörsexamen. Jag kan inte lägga flera år på skolbänken igen, varken ekonomiskt eller praktiskt. Det jag längtar efter är att få arbeta mer fysiskt, utomhus ibland, träffa folk och kunna lämna jobbet på jobbet. Elektriker är kanske inte enda vägen, men den jag kände låg närmast mig.H hempularen skrev:Är det nödvändigtvis just hantverkare du vill bli. Eller är det ”bara” ett mer tekniskt yrke du är ute efter?
Att vara hantverkare sliter på kroppen, att börja med det på äldre dar tror jag blir tungt.
Det finns ju diverse längder på ingenjörsutbildningar. Även snabba (väldigt tuffa) intensivutbildningar i programmering.
Tack, jag ska kolla upp det där. Det är själva lärlingsbiten som blir svår att få ihop ekonomiskt.A avh67f skrev:
Hur är jobbet inom industrin? Jag förstår att arbetsmiljön troligen skiljer sig markant från en tyst kontorslokal. Är det mycket tungt fysiskt, stressande eller mer underhåll, felsökning, maskiner? Krävs det någon form av utbildning eller lär man sig på plats? Det finns en fabrik en bit bort, men den är rätt liten tror jag, är det vanligt att de har behov av elpersonal? Det känns likt alla andra praktiska yrken att rekryteringen sker mun mot mun och kontaktvägen?Purre skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Tja, om du vill berätta vilken sorts ingenjörsutbildning så kan vi kanske komma med fler tips om jobb som är mer "praktiskt" lagda. Och var i landet du är. Platsen gör möjligheterna.S skyttet skrev:
Tja, tillverkande industri skiljer sig ju en del ifrån den skitigaste och bullrigaste tunga industrin till den lättare tillverkningsindustrin, och med allt däremellan. Det är stor skillnad på jobbet i ett valsverk och bioteknikföretag.S skyttet skrev:
Men generellt så är jobbet inte tungt, det är typiskt mycket mera omväxlande och lättare än installationselektriker med (mycket) mera komplicerade system som istället ofta är kritiska för driften.
Det kan leda till en del "tänka under stress" när det går sönder och man har komplicerad felsökning framför sig; men generellt så har man de senaste decennierna rört sig ifrån "brandkårsutryckning" (vilket var kul!
(Inte för att elanläggningar nödvändigtvis låter sig blidkas av "förebyggande underhåll". Man kan inte byta olja på ett tidrelä...)
Vad gäller utbildningsbiten så är man i industrin inte lika fokuserad på "lärlingstider", certifikat och allt vad de nu håller på med i installationsbranschen. Så det varierar ganska mycket vilka krav man ställer. (Som alltid så är svaret på denna och alla intressanta frågor: "Det beror på.")
Om det är en liten fabrik med enklare anläggningar, så nej, de har eventuellt ingen stor avdelning för underhåll. Och ja, kontakter och mun-mot-mun är A och O i de flesta branscher (ja, min egen kan väl få utgöra undantaget då); det gäller särskilt i mindre företag och på mindre orter.S skyttet skrev:
Men det skadar inte att fråga!
De olika industrierna jag varit på har varit allt från väldigt skitigt till normalt skitigt för en industri. Sen är olika typer av smuts olika enkla att hantera, kol, olja, trädamm, stendamm osv. Men ja det är så klart mer ljud, tyngre och smutsigare än ett kontorsjobb. Sen ett kontorsjobb är mer statiskt och därför sliter det på kroppen på ett annat sätt.S skyttet skrev:Hur är jobbet inom industrin? Jag förstår att arbetsmiljön troligen skiljer sig markant från en tyst kontorslokal. Är det mycket tungt fysiskt, stressande eller mer underhåll, felsökning, maskiner? Krävs det någon form av utbildning eller lär man sig på plats? Det finns en fabrik en bit bort, men den är rätt liten tror jag, är det vanligt att de har behov av elpersonal? Det känns likt alla andra praktiska yrken att rekryteringen sker mun mot mun och kontaktvägen?
Har både förebyggande underhåll och akuta saker. För några veckor sen började dagen kl 07 som vanligt och gick utför för att avslutas vid 23:15. Lärande, utmanande och inte långtråkigt en sådan dag. Dock är långt ifrån alla dagar så och jag kommer hem i tid i över 98% av gångerna skulle jag uppskatta det till.
Om en industri har behov av elektriker eller inte beror väl på vad man gör och hur stort det är. Finns företag som hyr in alla jobb då det inte är så många.
Jag skulle aldrig vilja gå som installationselektriker eller serviceelektriker iaf utan trivs på industrisidan. Sen finns det så klart olika bra industrier också. Kraftelektriker finns det stort behov av också i landet vet jag.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Håller med och den så kallade lärlingstiden inom industrin är ofta till för att få anläggningskännedom, förståelse för de olika processerna samt ritningsläsning för att bygga en grund på.lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan finns det en installatör för regelefterlevnad som inom industrin i regel har som krav minst gymnasial elutbildning eller likvärdig. Personligen upplever jag det som att en sådan utbildning räcker från start, det som är viktigt är intresset och förståelsen för det man gör då kommer man långt och kan komplettera med SSG 4500, ESA etc.
Sedan uppskattar jag som många andra verkar göra här inne på forumet variationen på en industri t.ex. där jag verkar förekommer jobb inom allt från kontor, nätverk, central byten, belysning (inne, ute), frekvensare, PLC:er, styrsystem, DC drifter, CNC-maskiner, ångareglering, värme, vatten, automation, konstruktion, instrument och svagström mm.
Men det jag gillar mest är den avancerade felsökningen som kräver lite känsla, huvud och erfarenhet.
Sedan finns det olika vägar vidare som ritare, automationstekniker/ingenjör mm om man vill blanda lite datajobb med praktiskt.
En nackdel som jag ser det är att i större industrier där man har egen underhållsavdelning så baseras dom flesta elektrikerjobb på olika skiftgång för att kunna täcka upp processen.
Lycka till om tar steget!
Redigerat: