Mikael_L
Jag har inte riktigt haft tid att skriva förrän nu.

Men din skiss ser bra ut, jag hittar inget fel, jag inser att du menar att båda blå ska till nollplinten, inte skarvas ihop en bit senare, dvs att du har ritat funktionen (kopplingsschema) där, inte hur de blå fysiskt ska dras.

I inköpslistan saknar jag täckremsor för överblivna DIN-platser. Jag har för mig att det följer med en liten remsa till centralen, men du måste köpa två remsor för att täcka dina två oanvända rader.

Sen behöver du nog lite blå RK6, kör du med aceflex kan du lika gärna skala upp en liten restbit av kabeln och sno blå, det behövs bara ett par-tre dm om du har JFB på översta raden.
Det går förvisso att göra samma sak med N1XV också, men det är fåkardelig kabel (N1XV-R (inte -U), alltså bra mycket styvare, men det funkar det med i 6mm2.

Själv brukar jag inte bry mig om brun, svart, vit RK, utan bara köra med svart.
Men visst är det fint att välja fasfärger om man kan och vill.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, precis. Ritade så, så det inte skulle bli kladdigt med linjer.

Ah, täckremsor, och blå RK6. Tack!

Ang kabel så kommer jag troligtvis gå på
https://www.elbutik.se/product.html/draka-aceflex-jordkabel-rv-k

Nej, att hålla på med olika färger är kanske onödigt. Och jag har förståelse för att elektriker skiter i det. Men när jag nu har ”all tid i världen” för detta så varför inte? ;)

Ang den 3poliga 16A brytaren. Visst är det ”bäst” att ha en som bryter alla faser än 3st 1poliga 16A?

Min arbetsgång kommer bli enligt följande:

• Sätta upp nya centralen
  • Koppla färdigt den (inte spänning)
  • Dra ny kablar i garaget/verkstaden till belysning och uttag. (Föregående ägare har hempulat en del, så för att slippa felsöka så drar jag nytt.)
  • Börja riva ner den gamla
  • Koppla bort den från HC inkl säkringarna
  • Koppla in den nya
  • Ta en öl samtidigt som jag funderar ut ett alibi ifall jag skulle bli påkommen ;)

Magnus E K
Jag har överskott på täckremsor. De måste ha medföljt centralerna (en stor på 3x18 och en minimal 1x13, båda Hager) för jag har aldrig köpt täckremsor separat, visste inte ens att de hette täckremsor.

Så. lönen har trillat in och sitter nu och ska beställa från elbutik.se. Blir dock lite fundersam nu kring fasskenorna. Visst fan funkar det med 3fasskenorna även på de 1poliga brytarna? Tänker att brytare 1 tillhör L1, brytare 2 -> L2 osv. Eller bör jag lägga de 3poliga brytarna på översta raden och använda 3fasskena där, och sen dela upp de 1poliga på resterande skenorna och köra med 1fasskenor på dom? Kommer färgkoda så för den sakens skull behöver jag inte dela upp dom på de olika raderna.

richardtenggren
1-fas-fasskenan är väl för 1-fas-installation, vitsen med en 3-fas-skena är väl att du fördelar ut lasten på de olika faserna oavsett om det är 3-fas-dvärg eller 1-fas.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Har påbörjat nu.

Installation av elcentral med öppen fråga om borttagning av bygel mellan N och PE vid TN-S system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

visst ska bygeln mellan N och PE plockas bort vid TN-S?
Elcentral med öppen N- och PE-skena, kopplingsbygel synlig, och säkringskomponenter under installation.
Skapa konto

Mikael_L
Ja, bygeln mellan PE och N rycker man alltid ifall:
1. Centralen matas TN-S
2. Man har jfb i centralen.

Har man flera nollskenor blir det mer att tänka på.

Magnus E K
JLyck JLyck skrev:
visst ska bygeln mellan N och PE plockas bort vid TN-S?
Ja, den bygeln behövs bara om det är TN-C UTAN jordfelsbrytare.

Inkommande nolla till övre delen av jordfelsbrytaren, och från nedre delen till plinten (som redan kopplat).

Om du har 14 eller färre grupper kan du ta bort den vänstra (lilla) delen av nollplinten också, och flytta så det blir avstånd mellan jord- och nollplinten (spelar förstås ingen roll men jag tycker det ser prydligare ut så).

REDIGERING: Skrev alldeles för sakta.

Tack för svar!

Elcentral med säkringar och automater monterade vertikalt på vägg.
Skapa konto

Elcentral med öppen kabelkanal och monteringsplatta, med kablar i väggen.
Skapa konto

Elkablar i en slitsad kabelkanal med gott om utrymme för mer kabeldragning.
Skapa konto

Elcentral med öppna tomrum för fler säkringar, monterad på en betongvägg.
Skapa konto

Kanske lite överdrivet med en 3x13, men vafan. Gott om plats för trådar där i.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Hade tydligen missat att lägga med draka aceflex 5g6 i beställningen. Nåja, den får beställas i efterhand. Sitter dock fortfarande och funderar på hur jag ska få plats med den i huvudcentralen. Att öppna ett plomberat mätarskåp, nja så olaglig är jag inte.

Men hur fungerar den här lösningen;

Elcentral med öppen dörr som visar brytare, säkringar och kablar, möjlig omorganiseringsplats markerad.
Skapa konto

Den 3poliga brytaren bredvid jfb är den som idag matar den gamla uc i garaget. Den kommer försvinna. Kan man flytta jfb och säkringen till avfuktaren till höger för att få på en kopplingsplint på dinskenan där det är en svart ruta? Det är den lösningen som kräver minst omordning i centralen.

Närmare bestämt en EKS525 plint.

Du får ta bort allt till höger om JFB och sätta din plint där så kan du göra ett perfekt jobb med både gamla och nya ledare från mätare och mot verkstaden. Det du vill ha kvar flyttar du ner till nedre raden och förlänger det som ev inte räcker av ledningarna dit.

Ser bra ut det du gjort i andra änden också.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Perfekt! Behöver förlänga trådarna som går ut från jfb till avfuktaren, de kommer inte räcka hela vägen ner. Nu har jag inget pressverktyg eller hylsor, så den förlängningen får ske via en plint.

Tack!

Magnus E K
Om man byter hela trådarna/kabeln istället för att använda presshylsor/plintar, blir det hempulsvarning då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.