Tror ni att man kan koppla ett modernt 400 volts element med fast installation? Känns som att det behövs en kopplingsbox eller liknande. Såg Gnosjö hade en sådan.

E Erikhusägare skrev:
Har redan råkat få en kyss av kablarna när jag tog bort elementet för att måla om eftersom jag då inte hittade hur jag kunde stäng av strömmen hit.
Om rummet verkligen är isolerat så ska du inte få ström genom dig om du tar i endera tråd. Det kan möjligen kännas, men vara ofarligt. Det är bara om du tar i de båda trådarna samtidigt som du ska få ström genom dig. Men det är nog illa.

För att avgöra om det är strömlöst går det inte att mäta mot de båda trådarna eftersom det är huvudspänning 400 V där. Du behöver bryta mot regeln och dra in en skarvsladd från ett skyddsjordat uttag och mäta mot skyddsjordsblecket i detta. Mät då från båda trådarna mot skyddsjord, en i taget. På detta sätt bör du kunna hitta säkringarna.

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Det brukar finnas en anslutningsdosa för nya radiatorer som är avsedda för detta. De hat en specialstickpropp som fungerar för både 230 V och 400 V.

• Gilla
Fluvia och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det brukar finnas en anslutningsdosa för nya radiatorer som är avsedda för detta. De hat en specialstickpropp som fungerar för både 230 V och 400 V.
Någon som har en idé om denna kopplingsbox skulle fungera att koppla mot? För i sådant fall kan man ju köpa ett nytt 400 volt med fast anslutning och sätta in.

https://www.bauhaus.se/kopplingsbox...m51JidU5lo03nYEIxnaSVoQMgYO_Y2dsaAmSrEALw_wcB

Brukar väl följa med när man köper radiator?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Köper man LVI element medföljer en sådan kopplingsbox.

Rekommenderar att du bums sätter dit en kopplingsdosa direkt där kablarna kommer ut och sätter Wago 221, ubåt eller to m tomtehatt på dem. När du bestämt dig för vilken radiator du ska ha tar du bort detta och sätter dit radiatorn.
Anledningen är att du nu har dels ett uttag som kanske ger 400v men där 230v-apparater passar. Dessutom är det inte dubbelisolerade kablar.

Du kan såklart sätta den du länkade, men då åker du eventuellt på att byta den om radiatorn du ska ha har en annan. Och du får eventuellt en extra, och den är dyrare än en kopplingsdosa. Iof inte så dyr, men ändå.

• Gilla
Legere och 6 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Rekommenderar att du bums sätter dit en kopplingsdosa direkt där kablarna kommer ut och sätter Wago 221, ubåt eller to m tomtehatt på dem. När du bestämt dig för vilken radiator du ska ha tar du bort detta och sätter dit radiatorn.
Anledningen är att du nu har dels ett uttag som kanske ger 400v men där 230v-apparater passar. Dessutom är det inte dubbelisolerade kablar.

Du kan såklart sätta den du länkade, men då åker du eventuellt på att byta den om radiatorn du ska ha har en annan. Och du får eventuellt en extra, och den är dyrare än en kopplingsdosa. Iof inte så dyr, men ändå.
Tack för förslaget. Om jag skulle vilja köra på 230 volt från stickkontakt och på ett så säkert sätt som möjligt vilja få bort kablarna. Skulle du rekommendera samma lösning då också. Kopplingsbox med Wago klämma bakom detta elementet alltså.

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
E Erikhusägare skrev:
Tack för förslaget. Om jag skulle vilja köra på 230 volt från stickkontakt och på ett så säkert sätt som möjligt vilja få bort kablarna. Skulle du rekommendera samma lösning då också. Kopplingsbox med Wago klämma bakom detta elementet alltså.
I så fall sk det vara ett uttag istället för dosa där de kommer ut. Och då ojordat.

Men det är enbart okej om det verkligen är fas och nolla, alltså 230v du har där.

Och oavsett uttag eller radiator får ingen jord förekomma i rummet.

Kanske ska påpeka att inget av detta inte är tillåtet att göra själv utan man ska anlita behörig enligt lagen.

• Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
I så fall sk det vara ett uttag istället för dosa där de kommer ut. Och då ojordat.

Men det är enbart okej om det verkligen är fas och nolla, alltså 230v du har där.

Och oavsett uttag eller radiator får ingen jord förekomma i rummet.

Kanske ska påpeka att inget av detta inte är tillåtet att göra själv utan man ska anlita behörig enligt lagen.
Hmm okej. Vad gör jag om det är 400 volt istället?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Steg 1 är nog att köpa en sån här provare och mäta på kablarna medans någon skruvar ut säkringarna en i taget:
[bild]
Nej aldrig lita på sådan elpenna. Man skall ha en spänningsprovare

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
E Erikhusägare skrev:
Hmm okej. Vad gör jag om det är 400 volt istället?
Då sätter du absolut inte dit ett uttag, utom möjligtvis då ett sånt speciellt för elradiator.
Vill du ha ett vanligt uttag i är det lämpligt att dra in nya ledare så att du får vettiga färger och koppla om i centralen.

• Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
E Erikhusägare skrev:
Hej!

Ska byta ut ett element med direktverkande el i mitt hem. Termostaten är trasig och det är så gammalt att jag inte hittar någon reservdel. Problemet är att elen här är dragen på ett sett som jag inte riktigt behärskar eller förstår.

Huset är från 1969 och säljaren var elektriker så känns lite som bagarens barn. Det går ut två kablar ur väggen bägge ser ut att vara svarta, se bild där jag även kopplat på skravuttag för att slippa ha lösa kablar och slippa skaka hand med Zeus igen. Elementet är på 380 volt, se bild. Är kopplat med två kablar som jag tror är 2-fas.

Har redan råkat få en kyss av kablarna när jag tog bort elementet för att måla om eftersom jag då inte hittade hur jag kunde stäng av strömmen hit. Vill med alla medel undvika att få en kyss igen då det var väldigt obehagligt, men har även svårt att hitta proppen som går till uttaget, se bild av proppskåpet. Någon som tror sig veta?

Vad är era tips kan man koppla in ett 400 volt element? Finns ju inget jord. Har ett vanlig eluttag nära så skulle kunna dra sladden på golvlisten och sätta ett 230 volt element här istället bara. Lutar mot det för att slippa att anlita en elektriker. Förutsatt att jag lyckas göra kablarna icke strömförande då.

Mvh
En ångestriden husägare
I all välmening, det låter som att du borde boka en elektriker.

• Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
E Erikhusägare skrev:
Propp 8 och 18 var till två andra el element där jag nu med hjälp från VVS firma har dragit vattenburna rör från Fjärrvärmen till nya radiatorer. Så har inget med dessa att göra. Problemet är att det sista elementet är så långt ifrån växlaren så det blir krångligt att dra rören dit. Därav att jag lutar mot att byta elementet istället bara.

Vet inte om jag vågar kortsluta något har redan råkat föra samman kablarna en gång för mycket.
Vad du gör kortslut inte, det kan bli allvarliga konsekvenser om inte säkringarna löser ut. Ta kostnaden och vänd dig till en ok elfirma.

• Gilla
Inorbit och 1 till
  • Laddar…
Enligt regelverket får man byta trasiga vägguttag, strömbrytare o dyl på befintlig installation om man har nödvändiga kunskaper. Allt annat kräver behörig installatör. Du skriver inledningsvis att du inte förstår dig på hur det är installerat och då är det bäst att överlåta jobbet till en elektriker. Det mest skrämmande är att du får förslag om nyinstallation av element utan skyddsjord. För att installera/koppla in utan skyddsjord skall apparaten vara dubbelisolerad. Sedan ger jag inte mycket för förslagen hur du ska felsöka utom det med multimeter för att klara ut spänningen i respektive tråd. Skriver detta då det handlar om elsäkerhet och det ansvar man har som fastighetsägare

• Gilla
Gnist och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.