79 177 läst ·
324 svar
79k läst
324 svar
Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?
Tja!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Jag har för tillfället 20 amp huvudräkning.
Problemet är att jag har en verkstad med en del strömkrävande maskiner både en o trefas. Samt att jag har värmepump som kräver en del när den går igång. Kan tillägga att jag har en internet kwh mätare som e uppkopplad till elbolaget.
Och jag har märkt att när jag kör de mest krävande grejerna som enfas plasma skärare etc så är det ofta säkringarna går.
Därför vill jag kunna sätta upp till 25a el 35a.. Dock så är jag inte så sugen på att betala 1500 mer om året för 25a, eller 5500kr(!) För 35a.
Särskilt inte när det är kanske ett par timmar i månaden max som jag utnyttjar mer än de 20a jag har.
Därför undrar jag om nån vet om elbolaget på nåt sätt kan se på distans att man bytat ? Håller de koll på ens förbrukning dygnet runt så de ser att ens användning inte överstigit ens huvudsäkring nån gång under månaden?
Är det nån annan här som bytat din huvudsäkring utan problem?
Kan ju tillägga att när de skulle installera nya mätaren så såg de att vi hade 20a fast de stod 16a i papperna... Men det var förra ägaren så vi hade inte nå koll på de.. men de bara uppdatera så vi fick betala för 20a efteråt.
Nu vet jag att detta är olagligt men det bryr jag mig inte om. Och ja jag vet det är farligt men jag har koll på den biten. Så snälla håll er till frågorna jag hade!
Du menar att du vill byta från 20A till 25A eller 35A på dina huvudsäkringar vid mätartavlan? Risken att du kommer blåsa säkringen som sitter i serviceskåpet ute vid gatan eller närmsta ställverk istället.
Har själv 20A och har ett par gånger lyckats knäcka säkringen ut i skåpet vid gatan när man inte tänkt sig för dragit igång tvättmaskinen samtidigt som man laddat elbilen, vilket innebär en förbrukning på >30A.
För det mesta går huvudsäkringen men säkringar slits med tiden så utsätter man dom för strömmar nära och något över märkströmmen ett par gånger så går dom till slut.
Har själv 20A och har ett par gånger lyckats knäcka säkringen ut i skåpet vid gatan när man inte tänkt sig för dragit igång tvättmaskinen samtidigt som man laddat elbilen, vilket innebär en förbrukning på >30A.
För det mesta går huvudsäkringen men säkringar slits med tiden så utsätter man dom för strömmar nära och något över märkströmmen ett par gånger så går dom till slut.
Ah ok... nä det är vl mer 25a som är tänkt... tror de räcker. Nä självklart är sladdarna ok.. so. det är nu sitter det 4mm2 utanpåliggande till verkstaden/etc så 25 borde vara ok.J J-banan skrev:
Jo har gjort det men säkring har gått endå när jag råkat få plasmaskäraren för högt... sen om tjejen kör igång micro el vattenkokare när jag e i verkstaden så vill man ju gärna den ska överleva det.S sinuslinus skrev:
Är enfas så tar mycket amp på en grupp.. men jag ska nog först gå igenom o kolla säkringsskåpet... för jag tror att de sitter 3x10a till vp och de kan vara en av de grupperna som vägguttaget i verkstaden går till. Så måste kanske höja dom el sätta den på en egen säkring som har 20a.
Om du vet hur man gör och har erfoderligt materiel (passdelar samt passdelsnyckel) så är det väl bara att byta. Du får dock leva med risken att detta upptäcks, förmodligen inte genom fjärravläsning utan vid någon form av servicebesök.
Är 25a som är tänkt.svesse84 skrev:
Du menar att du vill byta från 20A till 25A eller 35A på dina huvudsäkringar vid mätartavlan? Risken att du kommer blåsa säkringen som sitter i serviceskåpet ute vid gatan eller närmsta ställverk istället.
Hmm..går verkligen säkringen ute i elstationen för 5 amp extra? Det låter ju väldigt konstigt..
Eftersom 25a är en säkring man kan byta till utan byta av central så tycker man de borde vara planerat för de.
Jo servicebesök är ju en risk men tar ju inte många minuter att byta tillbaka så bara att strunta i att öppna tills man fixat de.possum77 skrev:
Sen vettefan hur ofta de kommer oanmälda.. har nog aldrig hänt.. möjligtvis när de skulle byta mätare.. men kan nog vara att de hade anmält de, glömt vilket bara.
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Det låter som du har någon kommersiell verksamhet. Då kan du säkert dra av ökad avgift till nätägaren, ifall du inte kör svart. Då är 1500 om året småpengar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 717 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 717 inlägg
Det blir ju lite rörigt när du skriver så där. Är det huvudsäkringarna som går eller gruppsäkringen?K KungFreddie skrev:Jo har gjort det men säkring har gått endå när jag råkat få plasmaskäraren för högt... sen om tjejen kör igång micro el vattenkokare när jag e i verkstaden så vill man ju gärna den ska överleva det.
Är enfas så tar mycket amp på en grupp.. men jag ska nog först gå igenom o kolla säkringsskåpet... för jag tror att de sitter 3x10a till vp och de kan vara en av de grupperna som vägguttaget i verkstaden går till. Så måste kanske höja dom el sätta den på en egen säkring som har 20a.
Du kan ju så klart inte belasta en 10A-säkring en längre tid med mer än 10A.