tommib
Om vippan faller ner dagligen i tio år så har vi fortfarande inte kommit upp till 5000 till/frånslag. Om man faktiskt har den situationen så hoppas jag att man hört av sig till elektriker innan de tio åren gått.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Den enda märkning jag minns att jag sett på dvärgbrytare om antal brytningar är att de kan bryta sin maximala brytström 3 gånger. Och eftersom den i en normal bostadsinstallation aldrig under några omständigheter kommer i närheten av att bryta de 6000 A eller mer som brukar vara maximal brytström borde inte det vara ett problem.

A Avemo skrev:
Den enda märkning jag minns att jag sett på dvärgbrytare om antal brytningar är att de kan bryta sin maximala brytström 3 gånger. Och eftersom den i en normal bostadsinstallation aldrig under några omständigheter kommer i närheten av att bryta de 6000 A eller mer som brukar vara maximal brytström borde inte det vara et
T talllrot skrev:
Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?

Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.

[bild]
Hade samma problem. Bytte till 13A säkring och köpte en vattenkokare på läge effekt, Problemet löst.

RoTe
@rehn du svarade i ett citat vilket gör att vi inte ser vad du skrivit

TRJBerg
Kör en 2400W vattenkokare varje dag på 10A säkring. Har aldrig löst.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kör en 2400W vattenkokare varje dag på 10A säkring. Har aldrig löst.
Konstigt vore annars med bara lite över 10A.
Min kokare är på 3100W och 10A gängsäkring så inga problem där heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.