8 166 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Byta gamla automatsäkringar mot nya?
Förmodligen gäller samma fysik där som här. Vi kanske oftare har grupper med låg belastning som minskar värmen i elcentralerna.Bo.Siltberg skrev:
Eller så ska man ha dimensionerat anläggningen så att säkringarna inte går annat än vid fel eller onormal användning.Bo.Siltberg skrev:
Den har du säkert sett i olika anvisningar för fullbelastade säkringar i olika montage både antal sida vid sida och läge. Inget direkt konstigt med det egentligen men knappast vanligt att behöva fundera så mycket över i BH fallen.Bo.Siltberg skrev:
Efter lite googlande landade jag på den här länken, det verkar ha att göra med hur man designar säkringar i USA, det finns både "80% rated" och "100% rated" varianter i USA: https://www.se.com/us/en/faqs/FA104355/H HenrikHuslöse skrev:
Så i grund och botten är det andra krav i USA, och det verkar som man börjat gå över till "100% rated" inom industrin. Idén med att ha säkringar som inte kontinuerligt tål sin nominella ström mer än 3 timmar känns lite skakig.
Kontakterna i brytare kan bli lite brända och då blir ddt värme löser då lättare.T talllrot skrev:Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?
Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.
[bild]
bara och låta byta. Även jordfelsbrytaren
slm man skall motionera i mellan åt byt den med till typ A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, Ohms lag gäller, där USA har halva spänningen mot oss, vilket dubblerar strömmen.H HenrikHuslöse skrev:
Men Hagers anvisningar antyder att dvärgens märkström inte spelar någon roll för den egna värmeutvecklingen, vilket låter rimligt.
Det är mer anslutningar som påfrestas vid högre ström. Det är nog en anledning till att de kör med gnistsläckare därover.
Jo men så är det ju idag. Problemet är att man inte har kontroll på vad folk pluggar in i uttag. Och så finns en ekonomisk faktor för hur mycket man vill dimensionera för.H HenrikHuslöse skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Säkringar tål sin nominella märkström.D dan_norstedt skrev:
Men om man vill belasta flera dvärgar med sin märkström kontinuerligt så får man ordna lite luft mellan dem. En halv modul kanske räcker, men luften står stilla.
Våra vanliga dvärgbrytare är ganska lika deras vanliga 80% brytare och beter sig nog ungefär likadant monterade i en kapsling. De där 100%-brytarna är temperaturkompenserade på någon vänster.D dan_norstedt skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag pratar om Sverige....låt oss hålla oss till Sverige här. Åtminstone jag är totalt ointresserad av USA's elsystem.D dan_norstedt skrev:
Svenska brytare (IEC) är testade för 1,13 ggr märkströmmen i en timme utan att slå ifrån. Det gäller nya brytare vid en viss referenstemperatur. När de är slitna, sitter i ett varmt utrymme eller sitter ihop med andra brytare som är belastade nära märkström kan de bryta vid en lägre ström.Bo.Siltberg skrev:
Just slitna är nog lite luddigt vad menar du mer konkret med det som skulle påverka i detta fallet. Det andra är ju korrekt och något man kan ta hänsyn till enligt data på komponenterna men knappast vanligt att tänka på i BH fallen.H HenrikHuslöse skrev:
Brytare brukar ha en angiven elektrisk resp mekanisk livslängd på databladet. Till exempel 5000 resp 10000 till- och frånslag. När vippan har ramlat ner tillräckligt många gånger är livslängden slut och brytaren kan inte längre antas möta kraven.GK100 skrev: