Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En sak är absolut kristallklar här trots mitt dåliga minne: Jag har inte hämtat siffran från USA :)
Förmodligen gäller samma fysik där som här. Vi kanske oftare har grupper med låg belastning som minskar värmen i elcentralerna.

Ja, det är även problem i Sverige, och vi håller faktiskt med USA där om att säkringar ska inte lösa ut. Dvs en säkring som löser är ett fel som ska åtgärdas - i första hand genom att ta lärdom och ändra sina vanor. Det är väldigt dumt att göra om ett misstag två gånger.
Eller så ska man ha dimensionerat anläggningen så att säkringarna inte går annat än vid fel eller onormal användning.

En sak är absolut kristallklar här trots mitt dåliga minne: Jag har inte hämtat siffran från USA :)
Den har du säkert sett i olika anvisningar för fullbelastade säkringar i olika montage både antal sida vid sida och läge. Inget direkt konstigt med det egentligen men knappast vanligt att behöva fundera så mycket över i BH fallen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
H HenrikHuslöse skrev:
Varför har vi inte vattenkokare med Perilexkontakt? Det skulle koka vatten SNABBT.
Det finns, t.ex. på Storulvåns fjällstation.
Den är inte en sån man kan bära med sig dock, den står på en bänk och har en tappkran.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Pen och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Eftersom de inte tar betalt av hushåll för hur stor mätarsäkring de har så länge det är "normala" storlekar så blir effektvakter inte samma grej som här. Nu har jag inte standarden tillhands, men jag tror det är US National Electric Code, 210.20(A).
Efter lite googlande landade jag på den här länken, det verkar ha att göra med hur man designar säkringar i USA, det finns både "80% rated" och "100% rated" varianter i USA: https://www.se.com/us/en/faqs/FA104355/

Så i grund och botten är det andra krav i USA, och det verkar som man börjat gå över till "100% rated" inom industrin. Idén med att ha säkringar som inte kontinuerligt tål sin nominella ström mer än 3 timmar känns lite skakig.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Varför har vi inte vattenkokare med Perilexkontakt? Det skulle koka vatten SNABBT.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
lnilsson och 4 till
  • Laddar…
T talllrot skrev:
Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?

Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.

[bild]
Kontakterna i brytare kan bli lite brända och då blir ddt värme löser då lättare.
bara och låta byta. Även jordfelsbrytaren
slm man skall motionera i mellan åt byt den med till typ A.

H HenrikHuslöse skrev:
Förmodligen gäller samma fysik där som här. Vi kanske oftare har grupper med låg belastning som minskar värmen i elcentralerna.
Ja, Ohms lag gäller, där USA har halva spänningen mot oss, vilket dubblerar strömmen.

Men Hagers anvisningar antyder att dvärgens märkström inte spelar någon roll för den egna värmeutvecklingen, vilket låter rimligt.

Det är mer anslutningar som påfrestas vid högre ström. Det är nog en anledning till att de kör med gnistsläckare därover.
H HenrikHuslöse skrev:
Eller så ska man ha dimensionerat anläggningen så att säkringarna inte går annat än vid fel eller onormal användning.
Jo men så är det ju idag. Problemet är att man inte har kontroll på vad folk pluggar in i uttag. Och så finns en ekonomisk faktor för hur mycket man vill dimensionera för.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Idén med att ha säkringar som inte kontinuerligt tål sin nominella ström mer än 3 timmar känns lite skakig.
Säkringar tål sin nominella märkström.

Men om man vill belasta flera dvärgar med sin märkström kontinuerligt så får man ordna lite luft mellan dem. En halv modul kanske räcker, men luften står stilla.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, Ohms lag gäller, där USA har halva spänningen mot oss, vilket dubblerar strömmen.
De har väl i snitt 120 V per fas för mindre förbrukare och med 2 fas system kopplar man väl in kraftigare utrustning typ kokare på speciella uttag för 240V .

Säkringar tål sin nominella märkström.
Schneider säger explicit att deras "80% rated breaker" inte kontinuerligt får köras på sin märkström. Har dock inget att göra med vad elmaterial här i Sverige klarar.

D dan_norstedt skrev:
Schneider säger explicit att deras "80% rated breaker" inte kontinuerligt får köras på sin märkström. Har dock inget att göra med vad elmaterial här i Sverige klarar.
Våra vanliga dvärgbrytare är ganska lika deras vanliga 80% brytare och beter sig nog ungefär likadant monterade i en kapsling. De där 100%-brytarna är temperaturkompenserade på någon vänster.

D dan_norstedt skrev:
Jag pratar om Sverige....låt oss hålla oss till Sverige här. Åtminstone jag är totalt ointresserad av USA's elsystem.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag pratar om Sverige....låt oss hålla oss till Sverige här. Åtminstone jag är totalt ointresserad av USA's elsystem.
Svenska brytare (IEC) är testade för 1,13 ggr märkströmmen i en timme utan att slå ifrån. Det gäller nya brytare vid en viss referenstemperatur. När de är slitna, sitter i ett varmt utrymme eller sitter ihop med andra brytare som är belastade nära märkström kan de bryta vid en lägre ström.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Svenska brytare (IEC) är testade för 1,13 ggr märkströmmen i en timme utan att slå ifrån. Det gäller nya brytare vid en viss referenstemperatur. När de är slitna, sitter i ett varmt utrymme eller sitter ihop med andra brytare som är belastade nära märkström kan de bryta vid en lägre ström.
Just slitna är nog lite luddigt vad menar du mer konkret med det som skulle påverka i detta fallet. Det andra är ju korrekt och något man kan ta hänsyn till enligt data på komponenterna men knappast vanligt att tänka på i BH fallen.

GK100 GK100 skrev:
Just slitna är nog lite luddigt vad menar du mer konkret med det som skulle påverka i detta fallet.
Brytare brukar ha en angiven elektrisk resp mekanisk livslängd på databladet. Till exempel 5000 resp 10000 till- och frånslag. När vippan har ramlat ner tillräckligt många gånger är livslängden slut och brytaren kan inte längre antas möta kraven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.