8 087 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Byta gamla automatsäkringar mot nya?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Ja, det kan ha varit Hagers korrektionstabeller för antal dvärgar bredvid varandra och dess omgivningstemperatur som jag tänkte på. Men det är bara ett problem när flera dvärgar är högt belastade under lång tid.Panor82 skrev:
Kollade lite snabbt i HB 453 där står det att oönskade utlösningar i överlast området är större vid högt belastade grupper med dvärgbrytare. Har man högt belastade grupper, får man överväga en dvärgbrytare med större märkström med allt vad det innebär. Står inget om någon rekommenderad "belastningsnivå" i den heller vad jag kan se.
TS dvärgar har nog, som redan nämnts, fått lite ändrade egenskaper med åldern. Den gamla JFBn kan vara bra att byta också.
Jag tror att lösningen på ett eller annat vis måste bli att inte ha mycket mer än vattenkokaren på en grupp när den är igång. På kort sikt görs det förstås genom att inte ha andra saker igång på samma grupp samtidigt. Men frågan är ju vilka saker som går på samma grupp. Har du någon gruppförteckning? Hur stor är lägenheten? Om min gissning stämmer att de tre 16A säkringarna är till spisen så är det bara två grupper till hela lägenheten. Det känns ovanligt lite även för en liten gammal lägenhet.T talllrot skrev:Ja precis det är 12an som löser ut. Vattenkokaren är märkt med 1850-2200w så det kanske iofs inte är så märkligt ändå att det löser ut med den effekten och plus andra grejer. Hela sovrummet går också på 12an förutom vägguttagen i köket. Så det är fullt möjligt att jag bara måste leva med det och försöka att inte köra så mycket andra grejer samtidigt som vattenkokaren.
På längre sikt går det att komplettera med fler grupper så att du kan köra vattenkokaren tillsammans med TV:n.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det låter ju som att något är fel. Antingen dvärgbrytaren, eller något som drar mer ström än det borde.
Om vattenkokaren drar 10A, och du dessutom kör TVn, som kanske drar 0,5 - 1A så skall inte dvärgen lösa ut. vattenkokaren kör ju bara några minuter innan vattnet kokar. Men det är klart kör du ex. ett strykjärn samtidigt, eller IR värmare på balkongen osv. Då får man räkna med att dvärgen löser ut.
Om vattenkokaren drar 10A, och du dessutom kör TVn, som kanske drar 0,5 - 1A så skall inte dvärgen lösa ut. vattenkokaren kör ju bara några minuter innan vattnet kokar. Men det är klart kör du ex. ett strykjärn samtidigt, eller IR värmare på balkongen osv. Då får man räkna med att dvärgen löser ut.
Produkter som diskuteras: "IR värmare"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Det är ett krav enlig amerikanska bestämmelser. Grundregeln är kontinuerlig belastning får uppgå max 80% av brytarens märkström.Bo.Siltberg skrev:
Förklaringen är nog dels att brytare värmer varandra varma om flera stycken sitter tillsammans, dels att amerikanska regelförfattare starkt ogillar att brytare löser ut i onödan.
Diazedsäkringar sitter ju föredömligt enskilt. Svenskar håller som bekant avstånd. 😉
Kort svar - ja det kan dom. Inget ovanligt alls.T talllrot skrev:Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?
Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.
[bild]
Men det går inte att dra slutsatsen att det är fallet här.
Min erfarenhet är att det är i köket som man använder apparater med högst effekt regelbundet (bortsett från uppvärmning om den baseras på el), såsom vattenkokare, spis, diskmaskin, brödrost, kaffebryggare etc. Övriga apparater med hög effekt såsom dammsugare eller strykjärn använder man mer sällan. Därför har jag helt egna grupper bara för uttagen vid köksbänk och för diskmaskin.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
En sak är absolut kristallklar här trots mitt dåliga minne: Jag har inte hämtat siffran från USAH HenrikHuslöse skrev:
Ja, det är även problem i Sverige, och vi håller faktiskt med USA där om att säkringar ska inte lösa ut. Dvs en säkring som löser är ett fel som ska åtgärdas - i första hand genom att ta lärdom och ändra sina vanor. Det är väldigt dumt att göra om ett misstag två gånger.H HenrikHuslöse skrev:
Eftersom de inte tar betalt av hushåll för hur stor mätarsäkring de har så länge det är "normala" storlekar så blir effektvakter inte samma grej som här. Nu har jag inte standarden tillhands, men jag tror det är US National Electric Code, 210.20(A).D dan_norstedt skrev: