Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?

Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.

Elcentral med automatsäkringar, varav säkringen längst till höger (nr 12) ofta löser ut.

Redigerat:
RoTe
Det händer ju att både JFB och dvb/minibrytare, heter dom väl numera, går sönder så ring en elektriker så fixar dom det.

• Gilla
5605
  • Laddar…
T talllrot skrev:
Jag bor i en bostadsrätt och har ett proppskåp med 5st automatsäkringar. Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på. Jag tror de är cirka 30 år gamla så jag antar att det är en god ide att byta ut samtliga? Blir automatsäkringar känsligare med tiden?

Har bifogat en bild på centralen, det är den längst till höger nr 12 som ständigt löser ut.

[bild]
Säkringar blir sämre ju fler gånger de löser ut. Be elektriker byta ut, inget dyrt inköp, be elektrikern mäta jfb samtidigt om den funkar som den ska

• Gilla
5605 och 1 till
  • Laddar…
A
Det är inte säkert att den är trasig. En vattenkokare drar mycket ström.

Passa på att byta ut jordfelsskyddet mot ett modernt typ A om du ändå ska byta. Det ser ut att vara den äldre typen AC du har.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Är det "12" som löser ut?
En vattenkokare + TV + ev lite andra småprylar kan lätt dra ca 15A tillsammans vilket får en 10A dvärg att lösa relativt snabbt, säg 20s som lägst.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
T talllrot skrev:
Säkringen som går till köket och sovrummet har börjat bli väldigt känslig och löser ut för ganska så lite om man exempelvis kör vattenkokare och har en tv på.
Visst kan det hända att dvärgbrytare åldras. Men det går också att ställa sig frågan hur mycket som ligger på den. Det finns ingen gruppförteckning. Men om man gissar att nummer 8,9,10 är till spisen så har du två säkringar till hela lägenheten. Vilken effekt har vattenkokaren? Det är inga stora saker du kan köra samtidigt som den på samma grupp. Vad mer finns på denna grupp?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är inte säkert att den är trasig. En vattenkokare drar mycket ström.

Passa på att byta ut jordfelsskyddet mot ett modernt typ A om du ändå ska byta. Det ser ut att vara den äldre typen AC du har.
Säkringar blir känsligare ju fler gånger de löser ut så kan vara så att den inte fungerar som den ska. Jag har stött på att en diskmaskin löste ut C10A säkring när man körde igång snabb tvättprogram. Säkringen höll i flera år men sen tillslut löste den ut och fortsatte göra så varje gång man körde snabb programmet, diskmaskinen var på 2400w

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Säkringar blir känsligare ju fler gånger de löser ut så kan vara så att den inte fungerar som den ska. Jag har stött på att en diskmaskin löste ut C10A säkring när man körde igång snabb tvättprogram. Säkringen höll i flera år men sen tillslut löste den ut och fortsatte göra så varje gång man körde snabb programmet, diskmaskinen var på 2400w
Det kan vara nog så sant, men lösningen är inte att byta dvärg som löser ut utan sluta upp med att lösa den!

• Gilla
  • Haha
jnse och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara nog så sant, men lösningen är inte att byta dvärg som löser ut utan sluta upp med att lösa den!
TS menar på att säkringen har börjat bli väldigt känslig, så jag uppfattar att det har fungerat tidigare utan problem. Så byte till kanske 13A säkring vore kanske en bra idé, speciellt om TS bara har 3 grupper varav en är spis.

• Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
A
Jag hade en lägenhet med ett nästan lika antal grupper som trådstartaren. Enda skillnaden var en separat säkring till för kyl/frys. Kommer ihåg att jag fick tänka på just vattenkokaren då också. Men det gick bra.

J J-banan skrev:
TS menar på att säkringen har börjat bli väldigt känslig, så jag uppfattar att det har fungerat tidigare utan problem. Så byte till kanske 13A säkring vore kanske en bra idé, speciellt om TS bara har 3 grupper varav en är spis.
Om TS löser en 10 A dvärg så kommer han att överbelasta en 13 A dvärg, kanske inte så att den löser men väl så att den går varm och till slut kanske börjar lösa.

Jag vill minnas siffran 80 % - att det är den högsta belastningsström vad man rekommenderar att dimensionera en säkring för. Men jag hittar inte källan.

A
Om TS löser en 10 A dvärg så kommer han att överbelasta en 13 A dvärg, kanske inte så att den löser men väl så att den går varm och till slut kanske börjar lösa.

Jag vill minnas siffran 80 % - att det är den högsta belastningsström vad man rekommenderar att dimensionera en säkring för. Men jag hittar inte källan.
Jag har aldrig sett någon sådan siffra i nutida skrifter. I handbok 421 utgåva 5 säger man:

I Elinstallationsreglerna utgår man från att konstruktionsströmmen, IB, har fastställts.
...
Hur ska konstruktören veta hur stor belastningsströmmen blir? Och hur får man användaren att inte överskrida den dimensionerande konstruktionsströmmen? Grundläggande är att konstruktören har skaffat sig nödvändig anläggningskännedom.

Man hänvisar slutligen till 433.1 i elinstallationsreglerna:
Skydd som anordnas i enlighet med detta avsnitt säkerställer inte ett fullständigt skydd i vissa fall, till exempel mot kvarstående överströmmar som är mindre än I2. För dessa fall bör val av en kabel med större ledararea övervägas.

Och därför ska man alltså inte överbelasta med flit. Det brukar du Bo vara noga med att poängtera. Jag tycker det är ett bra råd.

• Diagram över sambandet mellan konstruktionström, belastningsförmåga, överström och skyddsapparater enligt elinstallationsreglerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Kollade lite snabbt i HB 453 där står det att oönskade utlösningar i överlast området är större vid högt belastade grupper med dvärgbrytare. Har man högt belastade grupper, får man överväga en dvärgbrytare med större märkström med allt vad det innebär. Står inget om någon rekommenderad "belastningsnivå" i den heller vad jag kan se.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

Det är nog detta inlägg du tänker på: https://www.byggahus.se/forum/threads/mattas-porslinsakringar-ut-med-aren.4818/page-2#post-5587425

80% är den ungefärliga gränsen för hur mycket man kan köra på Diazed-säkringar utan att de åldras.

Man kan gissa att liknande effekter kan uppstå på en dvärgar, men där kan det å andra sidan gå att konstruera sig runt problemet.

Och för att återknyta till ämnet så är det känt att (föga förvånande) högkvalitativa dvärgar typiskt inte mattas lika snabbt av överbelastningar som billiga dvärgar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Är det "12" som löser ut?
En vattenkokare + TV + ev lite andra småprylar kan lätt dra ca 15A tillsammans vilket får en 10A dvärg att lösa relativt snabbt, säg 20s som lägst.
Ja precis det är 12an som löser ut. Vattenkokaren är märkt med 1850-2200w så det kanske iofs inte är så märkligt ändå att det löser ut med den effekten och plus andra grejer. Hela sovrummet går också på 12an förutom vägguttagen i köket. Så det är fullt möjligt att jag bara måste leva med det och försöka att inte köra så mycket andra grejer samtidigt som vattenkokaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.