1 677 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Byta frånluftspump - firmor i Stockholm?
Jo förstår att det inte riktigt är plug and play och kräver lite mer, men jag betalar gärna för mig om nån är villig att göra jobbet. Hittills inte hittat nån, lät försiktigt positivt från Stockholm Pool & Värme så håller tummarna att de återkommer med en helhets-offert.
Min erfarenhet är att rörmokare sällan gillar att klättra på tak. Det kanske är bättre att hitta en ventilationsfirma som installerar köksfläktar och sånt.
Nu har inte jag gjort så själv men om jag googlar på "ventilation ftx alliance" får jag upp en massa firmor. Nån av dem kanske kan hjälpa till.
Vi, en radhusförening med 30 pannor har anlitat Pool o Värme i många år med gott förtroende.J JohanHagberg skrev:
De rensade kanalerna och justerade ventilationen när vi bytte alla pannor för 2 år sen, vi har dock bara 370, så extra isolering var inte aktuellt.
Nu har jag fått nej från 4 olika firmor att kolla på isoleringen av avluftskanalen. Jag har också fattat det som att de flesta litar på det som står i ritningen, och i de flesta fallen är det säkert lugnt.. Är jag onödigt nojig som vill dubbelkolla PE-30 isoleringen när vi ändå har rätt isolering? Hade det vart nåt riktigt galet hade man väl märkt nåt de senaste 30 åren, dock kommer det bli kallare luft med nya pumpen men även gamla pumpen kan ju kyla luften en del?
Nu när jag fattat att VP installatörer sällan (eller aldrig?) hanterar isolering av avluftsrör osv så har vi faktiskt bokat med Vi Värmer, de var de enda vi kontaktade som bemödade sig att faktiskt komma och kolla innan offert. Också bokat en separat firma för att fixa isoleringen av röret i samband med pump-bytet. Också beställt de vibrationsdämpande plattorna som rekommenderades ovan. Så hoppas allt går bra!
Hej, skrivit på Värmepumpforum redan men skriver här för att få lite input.
Vi har bytt ut vår pump till en Nibe S735-7, den är tyst och fin så väldigt nöjda med det. Gummifötter behövdes inte.
Dock har vi stött på lite patrull när det kommer till avluften, en vent firma var här och bytte ut PE30 strumpan mot en fastare isolering med aluminum på utsidan. Dock kom dom inte åt hela vägen till tak-kåpan innefrån så det övergår till en PE30 strumpa nånstans i mitten av takets isolering. Dessutom lyckades de dra bort röret från tak-kupan så nu är det ett avbrott på kanske 5 cm som gör att luftflödet ut blockeras.. De ska komma hit igen på måndag för att få ihop rören och förhoppningsvis få bort problemet med flödet, kanske att man borde dammsuga rören för att få bort eventuell isolering som kan fastnat inuti röret? De vill inte klättra på taket utan ställning för att det är halt och brant så kåpan kommer de inte åt som det ser ut nu. Så planen jag tänker är:
Steg 1: Sätta ihop rören hela vägen och isolera så gott det går från insidan. Skära bort tak-isolering får att komma åt och återställa det sen.
Steg 2: Anlita en plåtslagare som sätter upp en fast stege fram till kåpan.
Steg 3: Anlita vent firman igen till våren där de får lossa på kåpan utifrån och isolera hela vägen med den förbättrade isoleringen.
Låter det som en rimlig plan? Alternativet är att dra ut avluften genom väggen men då blir det mer ljud på uteplatsen som jag fattat det..
Bilderna är från kattvind och takkåpan. Det silvriga röret är den nya isoleringen som går över i PE30 strumpa en bit mot taket i takisoleringen.
Vi har bytt ut vår pump till en Nibe S735-7, den är tyst och fin så väldigt nöjda med det. Gummifötter behövdes inte.
Dock har vi stött på lite patrull när det kommer till avluften, en vent firma var här och bytte ut PE30 strumpan mot en fastare isolering med aluminum på utsidan. Dock kom dom inte åt hela vägen till tak-kåpan innefrån så det övergår till en PE30 strumpa nånstans i mitten av takets isolering. Dessutom lyckades de dra bort röret från tak-kupan så nu är det ett avbrott på kanske 5 cm som gör att luftflödet ut blockeras.. De ska komma hit igen på måndag för att få ihop rören och förhoppningsvis få bort problemet med flödet, kanske att man borde dammsuga rören för att få bort eventuell isolering som kan fastnat inuti röret? De vill inte klättra på taket utan ställning för att det är halt och brant så kåpan kommer de inte åt som det ser ut nu. Så planen jag tänker är:
Steg 1: Sätta ihop rören hela vägen och isolera så gott det går från insidan. Skära bort tak-isolering får att komma åt och återställa det sen.
Steg 2: Anlita en plåtslagare som sätter upp en fast stege fram till kåpan.
Steg 3: Anlita vent firman igen till våren där de får lossa på kåpan utifrån och isolera hela vägen med den förbättrade isoleringen.
Låter det som en rimlig plan? Alternativet är att dra ut avluften genom väggen men då blir det mer ljud på uteplatsen som jag fattat det..
Bilderna är från kattvind och takkåpan. Det silvriga röret är den nya isoleringen som går över i PE30 strumpa en bit mot taket i takisoleringen.
Redigerat:
Nu är allt löst! Efter ett andra försök klarade vent-snubben av att isolera avluften hela vägen ut, det han sagt var omöjligt att komma åt första gången han var här..
Men kan bara stämma in vad andra sagt här, väldigt bra att kontrollera/förbättra avluften när man byter till en mer krävande pump. Speciellt om det man har är lite gammalt. Vi hittade dels att man använt fel typ av rör nere vid pumpen, tunn plast med massa hål i. Men det värsta felet var att själva röret lossnat från kåpan på taket, och massa isolering från isolerstrumpan blockerat flödet. Såg ut att vara ett gammalt fel för isoleringen var helt svart och sotig. Men nu har vi som sagt ny fräsch isolering hela vägen till kåpan och en tyst och effektiv pump. Klart att det blir lite fläktljud men vibrationer och kompressorljud är i princip helt borta.
Men kan bara stämma in vad andra sagt här, väldigt bra att kontrollera/förbättra avluften när man byter till en mer krävande pump. Speciellt om det man har är lite gammalt. Vi hittade dels att man använt fel typ av rör nere vid pumpen, tunn plast med massa hål i. Men det värsta felet var att själva röret lossnat från kåpan på taket, och massa isolering från isolerstrumpan blockerat flödet. Såg ut att vara ett gammalt fel för isoleringen var helt svart och sotig. Men nu har vi som sagt ny fräsch isolering hela vägen till kåpan och en tyst och effektiv pump. Klart att det blir lite fläktljud men vibrationer och kompressorljud är i princip helt borta.
Noterade precis ytterligare en sak, högra röret här är uteluften till tilluftsmodulen, den skall enligt manualen vara ”isolerad diffusionstätt i hela sin längd” - vilket inte ser ut att vara fallet här. Det kan ju finnas kondensrisk här då den sista biten av rör som sticker fram kan bli rätt kall när det är kallt ute?
Klicka här för att svara