Hej!
Vi kollar på att byta vår Nibe Fighter 410p frånluftspump som spelar på sista versen (20 år gammal), och valet har landat på en Nibe S735-7 med en tilluftsmodul SAM S42. Problemet är att hitta en vettig firma i södra Stockholm..
Vi har kontaktat Nibe som vidarebefordrade oss till Vi Värmer Sverige, de har vart här och tittat och gett en offert. Dock ser vi ett antal varningstecken:
- De nämnde att frånluftskanalen måste vara väl isolerad, vilket den är (PE-30). Dock frågade vi om de kunde kontrollera övergångar, tejp osv i samband med bytet när de ändå grejar där. Det ville de inte ta i, "ert ansvar" var svaret vi fick. Vill inte få problem med fukt helst.
- Vi har frågat om vibrationsdämpade fötter då vi har en del problem med ljud/vibrationer som fortplantar sig till angränsande rum (sovrum ovanför och vardagsrum vägg i vägg). Svaret vi fick var "åk till Elgiganten".
- De kan tydligen inte garantera att installationen ens funkar då vi mätte takhöjden till 2,38 m, deras krav är 2,40 m. Själva pumpen är 2 meter hög och SAM S42 modulen skall hängas bredvid...
- Vi frågade om de kunde hjälpa till att slänga in fuktsensorer åtminstone vid frånluftskanalen i samband med arbetet. De sa bara nej och att vi får kontakta försäkringsbolaget som kan ge oss sensorer att placera ut "efter eget behag".
Så bland annat detta och dåligt bemötande i allmänhet har gjort att vi vill hitta en annan firma i södra Stockholm. Kontaktade Nibe igen och nu rekommenderade de en enmansfirma istället utan en enda anställd, vilket inte heller känns kanon. Frågade varför just denna gubben skulle vara bättre än en större firma och de mumlade nåt om "premium" men fick inget konkret svar. Också väldigt otrevlig i tonen.
Så, nån som har erfarenhet av en vettig firma som kan hjälpa oss? Eller är detta den servicenivån som man kan förvänta sig?
Vi kollar på att byta vår Nibe Fighter 410p frånluftspump som spelar på sista versen (20 år gammal), och valet har landat på en Nibe S735-7 med en tilluftsmodul SAM S42. Problemet är att hitta en vettig firma i södra Stockholm..
Vi har kontaktat Nibe som vidarebefordrade oss till Vi Värmer Sverige, de har vart här och tittat och gett en offert. Dock ser vi ett antal varningstecken:
- De nämnde att frånluftskanalen måste vara väl isolerad, vilket den är (PE-30). Dock frågade vi om de kunde kontrollera övergångar, tejp osv i samband med bytet när de ändå grejar där. Det ville de inte ta i, "ert ansvar" var svaret vi fick. Vill inte få problem med fukt helst.
- Vi har frågat om vibrationsdämpade fötter då vi har en del problem med ljud/vibrationer som fortplantar sig till angränsande rum (sovrum ovanför och vardagsrum vägg i vägg). Svaret vi fick var "åk till Elgiganten".
- De kan tydligen inte garantera att installationen ens funkar då vi mätte takhöjden till 2,38 m, deras krav är 2,40 m. Själva pumpen är 2 meter hög och SAM S42 modulen skall hängas bredvid...
- Vi frågade om de kunde hjälpa till att slänga in fuktsensorer åtminstone vid frånluftskanalen i samband med arbetet. De sa bara nej och att vi får kontakta försäkringsbolaget som kan ge oss sensorer att placera ut "efter eget behag".
Så bland annat detta och dåligt bemötande i allmänhet har gjort att vi vill hitta en annan firma i södra Stockholm. Kontaktade Nibe igen och nu rekommenderade de en enmansfirma istället utan en enda anställd, vilket inte heller känns kanon. Frågade varför just denna gubben skulle vara bättre än en större firma och de mumlade nåt om "premium" men fick inget konkret svar. Också väldigt otrevlig i tonen.
Så, nån som har erfarenhet av en vettig firma som kan hjälpa oss? Eller är detta den servicenivån som man kan förvänta sig?
Trist att ni fått dålig repons från både Nibe och installatörer. Nibe har en karta på sin hemsida med installatörer som installerar deras produkter, det hjälper inte direkt till med att veta vilka som är vettiga men ni får iaf hjälp med hitta dom som samarbetar med Nibe och har erfarenhet av deras produkter.
Hej! Jo jag har sett den listan, men oklart vilka som är bra. Tror svaret att Vi värmer inte vill ta i ventilationsjobbet är att de förmodligen är renodlade installatörer, så provar lyckan hos en servicepartner istället som kanske kan det tekniska runt om lite bättre.N Nadjanda skrev:Trist att ni fått dålig repons från både Nibe och installatörer. Nibe har en karta på sin hemsida med installatörer som installerar deras produkter, det hjälper inte direkt till med att veta vilka som är vettiga men ni får iaf hjälp med hitta dom som samarbetar med Nibe och har erfarenhet av deras produkter.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Ang frånluftskanalen så kan en annan firma fixa just detta , en som håller på med ventilation + samtidigt rengöra alla vent.rör invändigt .
Ang vibrationsdämpning så enklast är att handla här
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html
En Nibe S735 väger 400kg med vatten i tanken , så varje hörn måste tåla 100kg + dämpmaterialet måste ha en kraftig / hård sida mot undersida av maskinen .
Ang vibrationsdämpning så enklast är att handla här
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html
En Nibe S735 väger 400kg med vatten i tanken , så varje hörn måste tåla 100kg + dämpmaterialet måste ha en kraftig / hård sida mot undersida av maskinen .
Tack! Vi Värmer rekommenderade en gummimatta till en tvättmaskin men den kommer ju bara bli mosad till ingenting. Får nog som sagt hitta en firma med kompetens.
Det är korrekt att AVLUFTS-kanalen behöver isoleras ordentligt i hela sin längd och det kan vara knepigt att komma åt, helt beroende på hur inbyggd den är, och det brukar den ju tyvärr vara (i vårt fall bakom inbyggda garderobskåp som jag var tvungen att delvis lossa för att kunna isolera med armaflex)
Rengöring av FRÅNLUFTS-kanaler, absolut, gör det!
Jag spolade även rent alla mina värmeledningar när allting var urkopplat. Kom ut mycket smutsigt vatten. Glöm inte att montera nytt smutsfilter. Röris ska veta vad som menas med det
Rengöring av FRÅNLUFTS-kanaler, absolut, gör det!
Jag spolade även rent alla mina värmeledningar när allting var urkopplat. Kom ut mycket smutsigt vatten. Glöm inte att montera nytt smutsfilter. Röris ska veta vad som menas med det
Avluftskanal kanske det hette ja
. I vårt fall är det en litet kort rör genom kattvinden ovanför pumpen ut på taket. Om man inte kommer åt från hålet ovanför värmepumpen får vi väl göra en lucka i väggen i sovrummet ovanför. Man har smart nog satt en inspektionslucka men den är tre meter längre bort..
Kanalrengöring av frånluftskanalen är det krav på från Nibe så det kommer göras.
Dock är den isolerad enligt kraven (PE-30), så jag kanske bara ska lita på att det är bra gjort innan? Jag misstänker att isoleringen gjordes när huset byggdes (92), man satte in en ny pump 2006 men står i bygglovsritningarna att det ska vara PE-30 isolering.
Bra tips med spolningen, kan ju vara värt att göra när man ändå håller på.
Kanalrengöring av frånluftskanalen är det krav på från Nibe så det kommer göras.
Dock är den isolerad enligt kraven (PE-30), så jag kanske bara ska lita på att det är bra gjort innan? Jag misstänker att isoleringen gjordes när huset byggdes (92), man satte in en ny pump 2006 men står i bygglovsritningarna att det ska vara PE-30 isolering.
Bra tips med spolningen, kan ju vara värt att göra när man ändå håller på.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Blir det inte enklare att dela upp saker till olika entreprenörer .J JohanHagberg skrev:
Plus du själv köper / letar efter dämpmaterial , söker information om de med kunskap om vibrationsdämpning av maskiner .
Viktiga är att det ska tåla 400 kg + en hård yta .
Jag hade hoppats att en firma kunde hjälpa oss med allt men det kanske är för mycket att hoppas på.. Svårt för mig att veta vart en kompetens börjar och en annan tar vid. Har skickat offertförfrågan till Stockholm Pool & värme, de verkar ta mer ett helhetsansvar så får se vad de återkommer med.Tomture61 skrev:
2023 anlitade jag Rörande Rör, https://roranderor.se/ för utbyte av en Elektrostandard 480 till en Nibe S735-7.
De monterade bort gamla pumpen och tog hand om den, installerade den nya och justerade in ventilerna under en arbetsdag. Fastpris på installationen. Jag köpte pumpen av dem för det var ett vettigt pris på den också.
Jag tyckte att det funkade väldigt bra. De är flinka för de kör i stort sett enbart FLVP-installationer.
Vad gäller vibrationsdämpning så köpte jag de dämpare @Tomture61 länkade till. De hade egentligen inte behövts. Pumpen är väldigt tyst.
Avluftkanalen får du räkna med att fixa själv om det ens behövs. Det är mer av snickarjobb, ev ventilationsfirma.
De monterade bort gamla pumpen och tog hand om den, installerade den nya och justerade in ventilerna under en arbetsdag. Fastpris på installationen. Jag köpte pumpen av dem för det var ett vettigt pris på den också.
Jag tyckte att det funkade väldigt bra. De är flinka för de kör i stort sett enbart FLVP-installationer.
Vad gäller vibrationsdämpning så köpte jag de dämpare @Tomture61 länkade till. De hade egentligen inte behövts. Pumpen är väldigt tyst.
Avluftkanalen får du räkna med att fixa själv om det ens behövs. Det är mer av snickarjobb, ev ventilationsfirma.
Tack för tips! Ska kolla upp. Vi Värmer Stockholm vägrar separera priset på arbetet och på själva pumpen i offerten så svårt att veta om det är ett bra pris (bara en stor klumpsumma för allt), gjorde Rörande Rör det?
Skönt att höra att pumpen är tyst, det kan man inte säga om den vi har nu.. Men skadar väl inte att vibrationsdämpa ändå, lite hängslen och livrem.
Ok, jag har precis köpt huset så jag har ingen aning om livslängd på isolering/plast osv. Man kanske kan slänga dit en fuktsensor bara och göra nåt senare om det nu skulle bli kondens där?
Skönt att höra att pumpen är tyst, det kan man inte säga om den vi har nu.. Men skadar väl inte att vibrationsdämpa ändå, lite hängslen och livrem.
Ok, jag har precis köpt huset så jag har ingen aning om livslängd på isolering/plast osv. Man kanske kan slänga dit en fuktsensor bara och göra nåt senare om det nu skulle bli kondens där?
Pratade med Rörande Rör precis och de sa direkt att 7 kW varianten som Vi Värmer Sverige hade rekommenderat inte var nån idé för oss då vårt hus är 167 m2, räcker tydligen gott med 4 kW. Så ju mer jag lär mig destu lägre sjunker förtroendet för Vi Värmer.. Vi kan inte ens få ut fulla effekten med flödet vi kommer ha (ca 60 l/s).
Kollar ljudeffekt-tabellerna från S735, se bifogat. Nån som vet hur man ska tolka linjerna? Att 56 l/s linjen tar slut vid 3.5 kW för S735-7, betyder det att man inte kan få ut högre effekt än 3.5 kW med det flödet? Så med en S735-4 får vi ut 5 kW som mest men då kommer ljudnivån vara uppe i 51 dB? Sen 47 dB vid lägre flöden, så S735-7 är något tystare vid låga flöden då blå linjen ligger på 44 dB?
Kollar ljudeffekt-tabellerna från S735, se bifogat. Nån som vet hur man ska tolka linjerna? Att 56 l/s linjen tar slut vid 3.5 kW för S735-7, betyder det att man inte kan få ut högre effekt än 3.5 kW med det flödet? Så med en S735-4 får vi ut 5 kW som mest men då kommer ljudnivån vara uppe i 51 dB? Sen 47 dB vid lägre flöden, så S735-7 är något tystare vid låga flöden då blå linjen ligger på 44 dB?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi använde Energivärme i Stockholm AB, baserade i Saltsjö Boo, när vi bytte från IVT490 till Nibe 735-7. Tyckte det blev bra, fick svar på mina kluriga frågor såväl innan som efter(!) installationen.
Vårt hus är 150kvm och byggt 2012, men jag landade ändå i 735-7 för att det kändes bättre med lite ”marginal”. Pumpen funkar fint och gör inget oväsen av sig.
Vårt hus är 150kvm och byggt 2012, men jag landade ändå i 735-7 för att det kändes bättre med lite ”marginal”. Pumpen funkar fint och gör inget oväsen av sig.
Ok! Hur gjorde du (och andra här) med isoleringen av avluftskanalen? Borde jag ta in en annan firma för att kontrollera eller kan man lita på att PE30 isoleringen från 92 håller?