1 676 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Byta frånluftspump - firmor i Stockholm?
Svar ja, separata priser på pumpen och arbetet.J JohanHagberg skrev:
Det är stor skillnad på en VP vars kompressor går antingen 0% eller 100% jämfört med en inverterkompressor som går med variabelt varvtal och sällan på fullt varvtal. Det skadar ju inte att komplettera med dämpkuddar inför installation. I efterhand är det bökigt att få dit dem.J JohanHagberg skrev:
Sedan kan man lägga in spärrband med parametersättning på kompressorn för att slippa ev stomljud som uppstår vid viss frekvens/varvtal. Påverkar effektiviteten delvis.
Ok känns ju lite mer seriöst med transparens om vad som kostar. Får se vad offerten från Rörande Rör landar på. Låter också som att jag borde be en separat firma att kolla isoleringen på avluftsröret? Nån som har tips på Stockholmsfirmor som kan hjälpa till med det? Eller så litar vi bara på att vår PE30 isolering fortfarande är tät.
Jo jag hoppas på stor skillnad! Med nuvarande pump har vi jobbigt brummande både i sovrummet och vardagsrummet. Ser till att beställa dämpkuddar själv då. Ringde Nibe och de rekommenderade ändå 7 kW kompressor då ljudnivån är lägre om den jobbar på halvfart jämfört med 4 kW som går på max, så får bli den.
Jo jag hoppas på stor skillnad! Med nuvarande pump har vi jobbigt brummande både i sovrummet och vardagsrummet. Ser till att beställa dämpkuddar själv då. Ringde Nibe och de rekommenderade ändå 7 kW kompressor då ljudnivån är lägre om den jobbar på halvfart jämfört med 4 kW som går på max, så får bli den.
Låter vettigt. Listprisdiffen mellan -7 och -4 ligger på drygt 10000 kr och det går ju att svälja räknat på en livslängd på säg 20 år.J JohanHagberg skrev:
Hade också svårt att först få tag på en leverantör av Nibe men använde till slut dessa innan jul för att byta ut en gammal panna mot en ny Nibe S735 plus en S42 för tilluft. Fungerade klockrent. https://stockholms-rorvvs.se/
Arbetet måste vara separat specat eftersom det är det som du får ROT-avdrag på.
Om du har för lågt i tak kan du dela upp en 735a i två delar vid installation och t om installera den i två delar.
Om du har för lågt i tak kan du dela upp en 735a i två delar vid installation och t om installera den i två delar.
Der kan ju vara ett jäkla bök med att isolera om avluftsröret/slangen men i ditt fall så låter det som någorlunda hanterbart.J JohanHagberg skrev:
Jag kan inte råda dig att skippa detta moment utan du måste bestämma själv om du byter eller inte.
Det stora problemet är om det är risk att få in fukt i strumpan nånstans pga kondens och annat för då blir den förstörd. Den måste vara tät, metallen eller isoleringen ska inte vara exponerad mot luft. Man behöver kolla det vid takhuven, det förekommer att det läcker in i strumpan där och då blir den förstörd. Även anslutningen mot värmepumpen måste vara tät.
Redigerat:
Ok låter rimligt, men då verkar det ändå som overkill att såga hål i väggen? Taket och kopplingen till värmepumpen kan man ju lätt komma åt. Lite omständigt att installations-firmorna inte kollar på detta vanligtvis..
Det blir mycket snyggare installation om man använder takhuven. Om du kan ha ögonen öppna och ha koll på avluftskanalen så är väl det en no-brainer.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Grejen är att isoleringen måste finnas hela vägen ut till anslutningen på takhuven / utblåset .J JohanHagberg skrev:
Kondensdropp är ej bra för takkonstruktionen / isoleringen på vinden mm.
Räcker med att PE30 / frånluftsröret ligger tajt mot byggnadsdelar så är det ej ok .
Det är risk att det kondenserar på den där innanför takpannorna. Du måste ta av den och kolla att ventilationsröret är tätt mot takpappen. Sen måste du kolla inifrån vinden att isoleringen är tejpad mot takpappen.
Om strumpan ligger emot byggnadsdelar är väl inte idealiskt men det lär väl inte bli några floder av vatten heller. Den stora källan till problem är om inte strumpan är tät.
Om strumpan ligger emot byggnadsdelar är väl inte idealiskt men det lär väl inte bli några floder av vatten heller. Den stora källan till problem är om inte strumpan är tät.
Redigerat:
Ok förstår! Låter som att jag behöver öppna väggen mot kattvinden för att kontrollera detta. Får nog som sagt hitta nån som kan hjälpa till med helheten, jag är knappast kompetent nog att fixa detta själv. Känns ju enklare att samma firma kolla allt då de kan lyfta bort den gamla pumpen först för att komma år att kolla i kanalerna. Att det ska vara så krångligt att byta en frånluftspump..
Ja men det är ännu värre att dra in bergvärme.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Nibe Fighter 410p är ej i samma liga som S735 , ett byte till tex. F372 är inte lika krävande ang avluftskanalen .J JohanHagberg skrev:Ok förstår! Låter som att jag behöver öppna väggen mot kattvinden för att kontrollera detta. Får nog som sagt hitta nån som kan hjälpa till med helheten, jag är knappast kompetent nog att fixa detta själv. Känns ju enklare att samma firma kolla allt då de kan lyfta bort den gamla pumpen först för att komma år att kolla i kanalerna. Att det ska vara så krångligt att byta en frånluftspump..