L
R Robert-san01 skrev:
Det var denna text jag fick uppfattningen att domen du hittat var från 1997.

Idag tillåter man fortfarande mindre avvikelser, men nu är de med tonvikt på mindre. De gör även en total avvägning. Så det funkar inte med 10mindre.
Förstår inte riktigt hur du menar. Ovanstående har jag hittat i flera nya domar också. Vilken del är det du menar inte längre gäller?
 
P
L Lewdis skrev:
I mitt fall är det 13 meter till grannens hus. Men jag gissa att jag kommer få räkna på att grannen får bygga fram till 4.5 meter från sin tomtgräns så då får jag utgå från 5.5 meter i länken ovan. Har endast tre små fönster och utöver det tolkar jag det som att skiva plus gips på alla väggar täcket EL30 regeln
Som jag förstod så är det om det är under 8m när du bygger som du måste ha brandklassat, nu skriver du att det är 13,5m så då ska du slippa.
Men om grannen senare bygger närmare dej än 8m så måste han ha brandklassat, inte du.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar. Ovanstående har jag hittat i flera nya domar också. Vilken del är det du menar inte längre gäller?
Den domen du hade med i just det inlägget var från 1997. Har du andra som är senare är det bra.
 
L
Tack för all hjälp jag fått

Kom att tänka på en sak till. Finns det någon skillnad när man vill ersätta en byggnad med en annan?

Och är det skillnad att komma nära tomtgränsen med bostadshus vs garage annat än brandskyddsreglerna?
 
L Lewdis skrev:
Tack för all hjälp jag fått

Kom att tänka på en sak till. Finns det någon skillnad när man vill ersätta en byggnad med en annan?

Och är det skillnad att komma nära tomtgränsen med bostadshus vs garage annat än brandskyddsreglerna?
När en byggnad ersätts kan det vara lite teoretiska lättnader då det inte blir en "ny byggnad" då platsen varit ianspråktagen redan så platsen har prövats som lämplig.

En bostad kan dock bedömas ha en annan hemfridszon än ett garage så det kanske inte är lämpligt att ha en huvudbyggnad på en plats även om det stått ett garage där tidigare. Samt att frågor om insyn osv kan bli aktuella för ett bostadshus.

Finns detaljplan kan den vara utformad så att det kanske inte ens är aktuellt att ersätta garage med huvudbyggnad enligt planbestämmelserna...
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Det är vanligt att man i detaljplan tillåter att just garage får byggas närmare gränsen än andra typer av byggnader. Därför har bygglovsmyndigheterna också haft en lite generösare tolkning av "mindre avvikelse" om det gäller att bygga garage närmare gränsen än detaljplanen tillåter. Detta då inom områden som inte har den generösare skrivningen om garage.

Jag är osäker på den generösare tolkningen har överlevt PBL från 2013.
 
L
H hempularen skrev:
Det är vanligt att man i detaljplan tillåter att just garage får byggas närmare gränsen än andra typer av byggnader. Därför har bygglovsmyndigheterna också haft en lite generösare tolkning av "mindre avvikelse" om det gäller att bygga garage närmare gränsen än detaljplanen tillåter. Detta då inom områden som inte har den generösare skrivningen om garage.

Jag är osäker på den generösare tolkningen har överlevt PBL från 2013.
Jag svävar lite fram och tillbaka i min tro om vi kommer få bygglov eller ej. Tycker det finns argument att godkänna, men just nu går nog min chansning mot nekande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.