Funderar lite på bygglovsprocessen och är osäker på om jag tolkat allt rätt.
Först skickar man in och så kontrollerar de om alla handlingar kommit in. Sedan gör de en bedömning utifrån lagar osv. Men hamnar sedan alla ärenden hos byggnadsnämnden för beslut på deras möten?
Vi vill nämligen ersätta garage och bygga ut huset istället. Då hamnar vi närmre än 4 meter från tomtgräns. Eftersom regelverket är emot detta kanske vi i så fall skall trycka på för att få ärendet till byggnadsnämnden så snart som möjligt så vi får föra vår talan. Finns väl ingen anledning att det skall läggas massa tid om de ändå säger nej direkt?
Tänker jag rätt eller har jag missförstått?
Först skickar man in och så kontrollerar de om alla handlingar kommit in. Sedan gör de en bedömning utifrån lagar osv. Men hamnar sedan alla ärenden hos byggnadsnämnden för beslut på deras möten?
Vi vill nämligen ersätta garage och bygga ut huset istället. Då hamnar vi närmre än 4 meter från tomtgräns. Eftersom regelverket är emot detta kanske vi i så fall skall trycka på för att få ärendet till byggnadsnämnden så snart som möjligt så vi får föra vår talan. Finns väl ingen anledning att det skall läggas massa tid om de ändå säger nej direkt?
Tänker jag rätt eller har jag missförstått?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nämnden är inget "möte". Du måste ha allt på pränt när ditt ärende skall behandlas och är det planstridigt ökar chansen att få igenom det om ansökan är väl förberedd med hänvisningar/prerjudikat och grannhörande färdigt.
Det har jag gjort. Gick glad och positiv till kommunens plan och bygg för att fråga lite alltmänna frågor om mina ritningar. Fick direkt beskedet att jag absolut inte får bygga ut eftersom byggnaden hamnar närmre än 4,5 meter från tomtgräns.Åsa Lund skrev:
Där var diskussionen slut från deras sida. Dock var detta en helt ny handläggare som tittade runt i sin bok full med understrykningar och markeringar.
Valde då att läsa på och hitta domar med undantag.
Jag var inne på öppethus för ett år sedan och fick direkt beskedet, från en nyexaminerad specialist, att bygglov kunde det absolut inte bli eftersom byggnaden hamnade närmre än 4.5meter från tomtgräns. Jag försökte resonera och ställa frågor men det fanns ingen som helst chans.R Robert-san01 skrev:
Har därför väntat ett år med detta men skickade in i förra veckan.
Jag skickade inte med grannens medgivande men har talat med berörda och skrev det i mina handlingar. Har inte tagit med mina hänvisningar till paragrafer ännu då jag tänkte börja lugnt. Är detta fel?
Till min fråga. Kan de ge godkännande direkt om jag har rätt argument eller hamnar vi ändå på byggnadsnämndens månatliga möten?
I så fall kanske jag skall be dem om avslag så snart som möjligt? Hur skall man tänka här?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är det inte planstridigt kan de besluta utan att ta upp det i nämnden.
Men 4.5 meter är väl om man ska bygga en friggeboda eller attefallsutbyggnad, utan medgivande från grannen. Om man vill bygga närmare ska man antingen få medgivande av grannen eller så söker man bygglov.
Bygglovsbefriade åtgärder får inte byggas närmare än 4,5m utan medgivande.
Bygglovspliktiga åtgärder får dock ligga så nära..
Vi har haft ett stort case i vårt område där det helt solklart framgått att man får vid nybygge-bygga närmare, men vid byggnation av t.ex attefall så får man inte bygga närmare än så utan medgivande.
Bygglovspliktiga åtgärder får dock ligga så nära..
Vi har haft ett stort case i vårt område där det helt solklart framgått att man får vid nybygge-bygga närmare, men vid byggnation av t.ex attefall så får man inte bygga närmare än så utan medgivande.
Hur nära kommer närmaste grannbyggnad hamna ditt? Om det är under 8m (gissar lite på det exakta avståndet, men någonstans där), så kommer de blåneka dig bygglov oavsett hur positiva grannarna är till det pga brandskyddssäkerhet.
Vi hamnar 13 meter till grannens hus. Sedan vet jag inte om det är relevant att jag ersätter befintligt garage och därmed får liten påverkan på areannimhed skrev:
Angående 4,5 meter från gräns beror det på var det står. Är det planlagt område där planen säger 4,5 meter är ett mindre avstånd en avvikelse, som kommunen ska ta ställning till huruvida den är liten eller stor. En liten avvikelse kan beviljas i vissa fall. Är det utomplans finns ingen 4,5 meters regel längre.
Bedömningen av avvikelsen beror på hur grannfastigheten är bebyggd, skydd mot brandspridning spelar in som nämns här ovan, men det finns också tekniska lösningar för att ändå få rätt skydd.
Om kommunen bedömer att avvikelsen kanske kan godtas är det deras sak att höra grannarna, inte din. Ditt grannemedgivande du hämtat in är inte bindande för kommunen, du kan ju ha hotat eller mutat din granne att skriva på. Grannarna får lämna synpunkter men har inte vetorätt. Om kommunen vill kan de fatta beslut om bifall trots att grannen är negativ.
Alla ärenden tas inte till nämnden, men vilka som kommer dit beror på hur just din kommuns delegationsordning ser ut, alltså vilka beslut tjänstemännen får ta utan att ta det till nämnden. I en del kommuner får tjänstemännen aldrig ta avslagsbeslut, i en del andra kan bygglovchef eller motsvarande ta uppenbara avslagsbeslut (typ stora avvikelser).
Bedömningen av avvikelsen beror på hur grannfastigheten är bebyggd, skydd mot brandspridning spelar in som nämns här ovan, men det finns också tekniska lösningar för att ändå få rätt skydd.
Om kommunen bedömer att avvikelsen kanske kan godtas är det deras sak att höra grannarna, inte din. Ditt grannemedgivande du hämtat in är inte bindande för kommunen, du kan ju ha hotat eller mutat din granne att skriva på. Grannarna får lämna synpunkter men har inte vetorätt. Om kommunen vill kan de fatta beslut om bifall trots att grannen är negativ.
Alla ärenden tas inte till nämnden, men vilka som kommer dit beror på hur just din kommuns delegationsordning ser ut, alltså vilka beslut tjänstemännen får ta utan att ta det till nämnden. I en del kommuner får tjänstemännen aldrig ta avslagsbeslut, i en del andra kan bygglovchef eller motsvarande ta uppenbara avslagsbeslut (typ stora avvikelser).
Om du bor inom detaljplan kan det stå i den att huvudbyggnad ska placeras minst 4,5 meter från gräns men att komplementbyggnad/garage kan placeras närmare. Då blir det ju problem om huvudbyggnaden läggs där garaget låg, och den blir planstridig.L Lewdis skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det enda sättet du "för din talan" i bygglovsprocessen är via dina bygglovshandlingar och ju mer du inkluderar i dessa desto bättre.
Hur ser planbestämmelserna ut för området? Prickad mark, yta på bostad i förhållande till fastighet, antal våningar mm. Har du tagit hänsyn till allt det och det bara hänger på meter från fastighetsgräns, skulle jag i konstruktionsritningarna visa på att ni tagit särskild hänsyn till brandskyddsregler genom att bygga med material som hindrar brandspridning, samt intyg från grannar att de är ok med byggnationen.
Sedan är det bara att hålla tummarna att de kan se förbi metergränserna eller så kvarstår att överklaga ett negativt beslut.
Hur ser planbestämmelserna ut för området? Prickad mark, yta på bostad i förhållande till fastighet, antal våningar mm. Har du tagit hänsyn till allt det och det bara hänger på meter från fastighetsgräns, skulle jag i konstruktionsritningarna visa på att ni tagit särskild hänsyn till brandskyddsregler genom att bygga med material som hindrar brandspridning, samt intyg från grannar att de är ok med byggnationen.
Sedan är det bara att hålla tummarna att de kan se förbi metergränserna eller så kvarstår att överklaga ett negativt beslut.