P Plutus skrev:
Det byggs ju radhus som egna fastigheter, så nog borde man få bygga närmare än 4,5 meter. Även garage som två grannar delar byggs ju efteråt, omöjligt borde det inte vara
Jo men då framgår det av just den detaljplanen att det som får byggas är eller kan vara radhus, som då skall byggas ihop i tomtgränsen. Samma med garage. Det kan stå i det. planen att garage får sammanbyggas i tomtgränsen.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
Tack alla för er hjälpsamhet. Byggnadsplanen för området är från 1968 och planbestämmelserna tar inte upp avstånd till grannen, se bild nedan.
 
  • Sida från byggnadsplan som beskriver användningsområden och bestämmelser, daterad 1968, med regler för tomtstorlek och byggnadshöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon paragraf som heter -Byggnads läge?
 
L
R Robert-san01 skrev:
Finns det någon paragraf som heter -Byggnads läge?
Nope ingen sådan. Är det bra eller dåligt?
Min tolkning när jag läst på är att paragraf 39 byggnadsstadgan (1959:612, BS) blir aktuell att titta på. Enligt tredje stycket står
följande:

Byggnadsnämnden äger medgiva undantag från bestämmelserna i
andra stycket, om det finnes påkallat av särskilda skäl samt kan ske
utan men för granne eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller
trafiksäkerhet och utan att ett lämpligt bebyggande av området
försvåras. Kan åtgärderna inverka på förhållandena å angränsande
tomt, ska dess ägare höras i saken.
 
Skumt. Det brukar minst vara nämnt att mark som är prick-markerad inte får bebyggas.
 
L
R Robert-san01 skrev:
Skumt. Det brukar minst vara nämnt att mark som är prick-markerad inte får bebyggas.
Sorry det stod i byggplanen. Vår tomt har prickad mark mot gatan men huset och garaget ligger en bit in (som alla hus i området) så det påverkar inte mot grannen åt höger.
 
  • Dokument med symboler och text som beskriver markanvändning i byggplan, inklusive gränser och allmänna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsnitt av en byggplan som visar tomtmark med angiven prickad mark nära en gata och noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bred är prickmarken i sidled? Är det kanske 6m mot väg och 4,5 mot granne?

Klart värre att få kommunen att gå med på att bygga huvudbyggnad eller garage på prickmark än lite för nära.
 
R Robert-san01 skrev:
Skumt. Det brukar minst vara nämnt att mark som är prick-markerad inte får bebyggas.
Det står ju tydligt i §2 i detaljplanen i bild i inlägg i inlägg #17.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det står ju tydligt i §2 i detaljplanen i bild i inlägg i inlägg #17.
Första man blir blind på är ögonen!
 
L Lewdis skrev:
Tack alla för er hjälpsamhet. Byggnadsplanen för området är från 1968 och planbestämmelserna tar inte upp avstånd till grannen, se bild nedan.
För äldre detaljplaner gäller Byggnadsstadgans 39 § som planbestämmelse, dvs 4.5 meter gäller även om det inte står (se mening i fetstil):

Många planer enligt byggnadslagen (1947:385) saknar bestämmelser om byggnadens läge eftersom det funnits generella, konkreta bestämmelser i 39 § byggnadsstadgan om placering i förhållande till gränser mot gata, förgårdsmark och granntomter. Byggnadsstadgans 39 § ska fortsättningsvis tillämpas som planbestämmelse i äldre planer om inte annat är föreskrivet.

Se SFS 1971:1089 § 39
 
  • Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
Du har inte möjlighet att krympa utbyggnaden bara en halvmeter, så kåken får plats innanför gränsen?
 
L
B bingoberra skrev:
För äldre detaljplaner gäller Byggnadsstadgans 39 § som planbestämmelse, dvs 4.5 meter gäller även om det inte står (se mening i fetstil):

Många planer enligt byggnadslagen (1947:385) saknar bestämmelser om byggnadens läge eftersom det funnits generella, konkreta bestämmelser i 39 § byggnadsstadgan om placering i förhållande till gränser mot gata, förgårdsmark och granntomter. Byggnadsstadgans 39 § ska fortsättningsvis tillämpas som planbestämmelse i äldre planer om inte annat är föreskrivet.

Se SFS 1971:1089 § 39
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har inte möjlighet att krympa utbyggnaden bara en halvmeter, så kåken får plats innanför gränsen?
Jag skulle varit lite tydligare med min bild. Tomten som är min är endast prickad mot gatan och jag vill ersätta garaget som ligger en meter från tomtgräns till höger, men får 13 meter totalt från grannens hus.

En följdfråga på ditt påstående. Jag menar ju också att paragraf 39 gäller men står det inte att man kan frångå 4.5 meters regeln om det uppfyller kraven på sundhet osv? Eller tolkar jag fel?
 
  • Fastighetskarta med en markerad tomt nära gatan och intilliggande garage en meter från gränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av en papperssida med lagtext, markerad med rosa cirkel för att betona den specifika paragrafen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hemmakatten
Hur stor BYA (byggarea) får du bygga enligt planen? Kommer du att överskrida den arean iom tillbyggnaden?

Har du kollat med kommunen att man inte gjort en senare förändring av detaljplanen (som det numera kallas)?

Där jag bor har vi också en gammal detalj(byggnads)plan från 60-talet. Den blev reviderad på 90-talet, bl.a. förändrade man tillåten byggarea.
 
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur stor BYA (byggarea) får du bygga enligt planen? Kommer du att överskrida den arean iom tillbyggnaden?

Har du kollat med kommunen att man inte gjort en senare förändring av detaljplanen (som det numera kallas)?

Där jag bor har vi också en gammal detalj(byggnads)plan från 60-talet. Den blev reviderad på 90-talet, bl.a. förändrade man tillåten byggarea.
Alla dokument jag bifogar skall vara de som gäller så ingen förändring vad jag kan förstå.

Sedan är gränsen för bebyggd del av tomten 25% vill jag minnas. Jag får 18%
 
R
>> "Jag menar ju också att paragraf 39 gäller men står det inte att man kan frångå 4.5 meters regeln om det uppfyller kraven på sundhet osv?"

Det väsentliga i 39§ b är "särskilda skäl". Det står särskilda skäl samt utan men o.s.v.
Jag känner till ett bygglovsärende där ovanstående paragraf var tillämplig och där kommunen beviljade överträdelse av 4,5 metersregeln utan att redovisa några särskilda skäl i bygglovet. Lovet blev överklagat och länsstyrelsen biföll överklagan p.g.a. detta.
Vad som skulle kunna vara relevanta särskilda skäl vet jag däremot inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.