L
R rolflidvall skrev:
>> "Jag menar ju också att paragraf 39 gäller men står det inte att man kan frångå 4.5 meters regeln om det uppfyller kraven på sundhet osv?"

Det väsentliga i 39§ b är "särskilda skäl". Det står särskilda skäl samt utan men o.s.v.
Jag känner till ett bygglovsärende där ovanstående paragraf var tillämplig och där kommunen beviljade överträdelse av 4,5 metersregeln utan att redovisa några särskilda skäl i bygglovet. Lovet blev överklagat och länsstyrelsen biföll överklagan p.g.a. detta.
Vad som skulle kunna vara relevanta särskilda skäl vet jag däremot inte.
Tack
Jag skall klura ihop ett särskilt skäl. Tycker jag har många bra argument för att det inte borde vara ett problem.
 
L Lewdis skrev:
Tack
Jag skall klura ihop ett särskilt skäl. Tycker jag har många bra argument för att det inte borde vara ett problem.
Särskilda skäl delas in i 3 delar:
– vägande skäl
– rimliga alternativa lösningar saknas
– ändamålsenligt byggande
http://www.lansstyrelsen.se/jonkopi...ner och bygglov 2012/39 § byggnadsstadgan.pdf

Kraven är höga, här är ett rättsfall från högsta instans 2016 som exempel (finns fler på google):

"Särskilda skäl kan före- ligga om det inte är möjligt att uppföra byggnaden på en annan, ändamålsenlig plats på fastigheten (se t.ex. RÅ 1985 2:11, RÅ 1987 not. 221 och RÅ 1994 ref. 8). Fastighetens topografi eller om fastigheten är belastad med någon rättighet, kan exempelvis medföra att undantag medges. Byggnaden bör i sådana fall även tillgodose ett angeläget behov för fastigheten (se Mark- och miljööverdomstolens dom den 17 december 2014 i mål nr P 6026-14). Behovet får anses angeläget om åtgärden överensstämmer med det ändamål som marken enligt gällande detaljplan är avsedd att användas för och om flertalet fastigheter inom planområdet, utan överskridande av avståndsgränser enligt 39 § andra stycket BS, kan få motsvarande behov tillgodosett. Eftersom 39 § tredje stycket BS är en undantagsbestämmelse bör den tillämpas restriktivt, vilket även framgår av praxis."

https://lagen.nu/dom/mod/2016:2
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
Jag har hittar ett nytt spännande argument som jag inte riktigt vet hur jag skall tolka.

Nedan hänvisar de till mindre avvikelse om andra i området fått godkänt innan PBL trädde i kraft. Det är massor av hus i mitt område som gjort liknande så det verkar positivt. Har dock försökt hitta RÅ 1997 not 66. Men hittat inte skrivelsen de hänvisar till. Tacksam om någon som har erfarenhet kan förklara detta.
 
  • Textutdrag ur juridiskt dokument om byggnormer och dispens relaterat till detaljplaner och byggnadsavikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
B bingoberra skrev:
Särskilda skäl delas in i 3 delar:
– vägande skäl
– rimliga alternativa lösningar saknas
– ändamålsenligt byggande
[länk] planer och bygglov 2012/39 § byggnadsstadgan.pdf

Kraven är höga, här är ett rättsfall från högsta instans 2016 som exempel (finns fler på google):

"Särskilda skäl kan före- ligga om det inte är möjligt att uppföra byggnaden på en annan, ändamålsenlig plats på fastigheten (se t.ex. RÅ 1985 2:11, RÅ 1987 not. 221 och RÅ 1994 ref. 8). Fastighetens topografi eller om fastigheten är belastad med någon rättighet, kan exempelvis medföra att undantag medges. Byggnaden bör i sådana fall även tillgodose ett angeläget behov för fastigheten (se Mark- och miljööverdomstolens dom den 17 december 2014 i mål nr P 6026-14). Behovet får anses angeläget om åtgärden överensstämmer med det ändamål som marken enligt gällande detaljplan är avsedd att användas för och om flertalet fastigheter inom planområdet, utan överskridande av avståndsgränser enligt 39 § andra stycket BS, kan få motsvarande behov tillgodosett. Eftersom 39 § tredje stycket BS är en undantagsbestämmelse bör den tillämpas restriktivt, vilket även framgår av praxis."

[länk]
Tusen tack. Skall läsa domarna imorgon.
 
Gammelnörden
Nu när du har koll på vad som gäller för ditt område och om du vill fortsätta med dina planer skulle jag rekommendera att sammarbeta med en erfaren arkitekt. Kanhända att arkitekten kommer på en kreativ lösning som funkar med det du måste förhålla dig till och de behov du upplever dig ha bostadsmässigt. Enligt min erfarenhet får man bättre respons på bygglovet med professionella handlingar och för arkitektritade byggnader och tillbyggnader som tillför ett estetiskt värde för området.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
L
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu när du har koll på vad som gäller för ditt område och om du vill fortsätta med dina planer skulle jag rekommendera att sammarbeta med en erfaren arkitekt. Kanhända att arkitekten kommer på en kreativ lösning som funkar med det du måste förhålla dig till och de behov du upplever dig ha bostadsmässigt. Enligt min erfarenhet får man bättre respons på bygglovet med professionella handlingar och för arkitektritade byggnader och tillbyggnader som tillför ett estetiskt värde för området.
Tack för tipset. Har övervägt detta mänga gånger men jag är av naturen en sådan som vill försöka själv. Har därför lärt mig ett litningsprogram och gjort alla ritningar själv. Eftersom huset står där de står och det är garaget vi vill riva ser jag inte jätte många andra lösningar att göra det på när det gäller val av plats. Grannen har gjort en nästan identisk tillbyggnad och vi har haft den som inspiration. Tanken är att tillbyggnaden skall se naturlig ut och passa in i området. Hoppas byggnadsnämnden ser och förstår det.
 
Åsa Lund
Ta då med en hoper bilder på området när du besöker stadsbyggnadskontoret, innan du lämnar in handlingarna
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta då med en hoper bilder på området när du besöker stadsbyggnadskontoret, innan du lämnar in handlingarna
Tack för tipset. Jag har inte tagit bilder i området. Däremot har kag hänvisat till samtliga andra hus i min ansökan. Skall ut och ta bilder imorgon. Kan bli kul lek med min nya drönare.
 
L
L Lewdis skrev:
Jag har hittar ett nytt spännande argument som jag inte riktigt vet hur jag skall tolka.

Nedan hänvisar de till mindre avvikelse om andra i området fått godkänt innan PBL trädde i kraft. Det är massor av hus i mitt område som gjort liknande så det verkar positivt. Har dock försökt hitta RÅ 1997 not 66. Men hittat inte skrivelsen de hänvisar till. Tacksam om någon som har erfarenhet kan förklara detta.
Om det är något som har bättre erfarenhet kring lagar och förordningar så får ni gärna guida mig kring RÅ 1997 not 66. Denna hänvisas det till enligt ovan men jag hittar den inte på google och förstår därför inte vad den innebär mer precist.
 
P
nimhed nimhed skrev:
Hur nära kommer närmaste grannbyggnad hamna ditt? Om det är under 8m (gissar lite på det exakta avståndet, men någonstans där), så kommer de blåneka dig bygglov oavsett hur positiva grannarna är till det pga brandskyddssäkerhet.
Jag fick besked när jag sökte bygglov att då avstånd till grannens hus var under 8m så krävdes brandklassade fönster och liknande i min utbyggnad.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
vcx
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Om det är något som har bättre erfarenhet kring lagar och förordningar så får ni gärna guida mig kring RÅ 1997 not 66. Denna hänvisas det till enligt ovan men jag hittar den inte på google och förstår därför inte vad den innebär mer precist.
1997 gällde det som brukar kallad gamla-PBL. De besluten har inte alls samma prejudicerande betydelse längre då det är en annan lag som gäller nu.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
R Robert-san01 skrev:
1997 gällde det som brukar kallad gamla-PBL. De besluten har inte alls samma prejudicerande betydelse längre då det är en annan lag som gäller nu.
De domar jag hittar är från 2015 och framåt. Ser dock att det kommit en ny PBL 2017 men kan inte hitta något i sammanfattningen om att de skall vara hårdare gällande prejudicerande i områden. Har du mer kunskap kring detta tas det tacksamt emot
 
L
vcx vcx skrev:
Det är inte säkert att det krävs, det beror på avstånd och fönsterarea. Boverket har en bra lathund:

[länk]
I mitt fall är det 13 meter till grannens hus. Men jag gissa att jag kommer få räkna på att grannen får bygga fram till 4.5 meter från sin tomtgräns så då får jag utgå från 5.5 meter i länken ovan. Har endast tre små fönster och utöver det tolkar jag det som att skiva plus gips på alla väggar täcket EL30 regeln
 
L Lewdis skrev:
Jag har hittar ett nytt spännande argument som jag inte riktigt vet hur jag skall tolka.

Nedan hänvisar de till mindre avvikelse om andra i området fått godkänt innan PBL trädde i kraft. Det är massor av hus i mitt område som gjort liknande så det verkar positivt. Har dock försökt hitta RÅ 1997 not 66. Men hittat inte skrivelsen de hänvisar till. Tacksam om någon som har erfarenhet kan förklara detta.

Det var denna text jag fick uppfattningen att domen du hittat var från 1997.

Idag tillåter man fortfarande mindre avvikelser, men nu är de med tonvikt på mindre. De gör även en total avvägning. Så det funkar inte med 10mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.