Hul, kan du inte beskriva hur du menar att badrummets tätskikt ska gå ihop med byggfolien....på andra sidan väggen.
 
H hul skrev:
Nä du har fel.
Fukten kan ju på ditt sätt vandra rakt ut genom väggen mellan badrummet och folien.
Jag får nog be dig rita en konstruktionsdetalj över hur du menar, så kan du väl lägga upp den här ?
 
H
De är ju väldigt självklart om ni tänker efter.
Du tar bort byggfolien bakom badrummet pga tätskiktet fungerar som byggfolien vid badrummet.
Ansluter du då inte dessa mot varandra får du ju en bred springa mellan byggfolien och tätskiktet dör fukt kan vandra rakt ut i väggen.

Vi gjorde flera studier på detta i Chalmers och alla visade fukten trängde ut ju större "glipan" var.
 
H
M Mahnils skrev:
Jag får nog be dig rita en konstruktionsdetalj över hur du menar, så kan du väl lägga upp den här ?
Du ansluter byggfolien ut mot väggen som är badrumsväggen. Då tar du bort risken för konvenktion.
Risken för diffusion finns alltid kvar men de uppstår sällan problem pga duffusion
 
H hul skrev:
De är ju väldigt självklart om ni tänker efter.
Du tar bort byggfolien bakom badrummet pga tätskiktet fungerar som byggfolien vid badrummet.
Ansluter du då inte dessa mot varandra får du ju en bred springa mellan byggfolien och tätskiktet dör fukt kan vandra rakt ut i väggen.

Vi gjorde flera studier på detta i Chalmers och alla visade fukten trängde ut ju större "glipan" var.
Eftersom du skriver att ni gjort studier vid Chalmers måste ni ha baserat dessa på tidigare studier, hänvisa gärna till dem. Ytterligare med tanke på din civilingenjörsexamen borde du ha goda kunskaper i CAD. Rita gärna upp denna anslutningen så kan du väl lägga upp den här ?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tror du förklarar lite otydligt att folien ska gå ihop med tätskiktet rent fysiskt, tror nog inte det är så du menar.
Folien kontra tätskiktet sitter ju på var sida om skivväggen.
 
H
J Jörgen Ö skrev:
Tror du förklarar lite otydligt att folien ska gå ihop med tätskiktet rent fysiskt, tror nog inte det är så du menar.
Folien kontra tätskiktet sitter ju på var sida om skivväggen.
Okej precis.
Men du ansluter de mot samma konstruktion så att säga.
De är inte okej att ansluta byggfolien mot ångspärrwn bara.
Utan folien ska anslutas mot konstruktion dör tätskiktet sitter för att hindra konvenktion mellan tätskiktet och byggfolien.
 
Tror detta blev en längre tråd/diskussion än nödvändigt, pga missförstånd.
När du skriver gå ihop, trodde vi nog alla att dom skulle gå ihop rent fysiskt.
 
H
Nä mot väggkonstruktion

Men kan slå vad att knappt något gör de.
Utan bara ansluter den mot ångbromsen
 
Ja det blev väldigt mycket missförstånd här. Men att skriva att "folien ska anslutas mot tätskiktet" bäddar för sådana här missförstånd...
 
Det är inga problem att ha plast OCH tätskikt, så länge du inte har någonting organiskt mellan dem. Så om du använder våtrumsskivor (som är helt oorganiska) så är det absolut inga problem. Sätter du däremot vanliga gipsskivor, så är du på djupt vatten, då papper (som gipsskivor är klädda i) är organiskt och därmed kommer att mögla mellan två täta skikt.
 
Illustration av väggkonstruktioner för våtrum med keramik, plastmatta och målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på hur det ska göras!
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfiken på vad hul kommer skriva om ditt inlägg mahnils
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Har en yttervägg med, som jag är osäker hur jag ska lösa.
Jag ska läkta ut den 13cm, för att bygga in sisternen.
Men ska man ha plast på gamla yttervägg - 3cm luftspalt - nya väggen?
Eller blir det ångbroms här med och kanske skippa nå luftspalt?
 
R Ragganof skrev:
Har en yttervägg med, som jag är osäker hur jag ska lösa.
Jag ska läkta ut den 13cm, för att bygga in sisternen.
Men ska man ha plast på gamla yttervägg - 3cm luftspalt - nya väggen?
Eller blir det ångbroms här med och kanske skippa nå luftspalt?
Hur gammal är ytterväggen? Reglad stomme eller timmer ? Vad jag kan säga är att innan man började med ångbroms så var det ingen plast eller liknande som fick finnas i yttervägg mot badrum. Förstod nog inte vart du skulle bygga på 13 cm samt vart du tänkt 3 cm luftspalt ? Mot yttervägg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.