6 152 läst ·
87 svar
6k läst
87 svar
Byggfoile i badrumsyttervägg
De är ju väldigt självklart om ni tänker efter.
Du tar bort byggfolien bakom badrummet pga tätskiktet fungerar som byggfolien vid badrummet.
Ansluter du då inte dessa mot varandra får du ju en bred springa mellan byggfolien och tätskiktet dör fukt kan vandra rakt ut i väggen.
Vi gjorde flera studier på detta i Chalmers och alla visade fukten trängde ut ju större "glipan" var.
Du tar bort byggfolien bakom badrummet pga tätskiktet fungerar som byggfolien vid badrummet.
Ansluter du då inte dessa mot varandra får du ju en bred springa mellan byggfolien och tätskiktet dör fukt kan vandra rakt ut i väggen.
Vi gjorde flera studier på detta i Chalmers och alla visade fukten trängde ut ju större "glipan" var.
Eftersom du skriver att ni gjort studier vid Chalmers måste ni ha baserat dessa på tidigare studier, hänvisa gärna till dem. Ytterligare med tanke på din civilingenjörsexamen borde du ha goda kunskaper i CAD. Rita gärna upp denna anslutningen så kan du väl lägga upp den här ?H hul skrev:De är ju väldigt självklart om ni tänker efter.
Du tar bort byggfolien bakom badrummet pga tätskiktet fungerar som byggfolien vid badrummet.
Ansluter du då inte dessa mot varandra får du ju en bred springa mellan byggfolien och tätskiktet dör fukt kan vandra rakt ut i väggen.
Vi gjorde flera studier på detta i Chalmers och alla visade fukten trängde ut ju större "glipan" var.
Okej precis.J Jörgen Ö skrev:
Men du ansluter de mot samma konstruktion så att säga.
De är inte okej att ansluta byggfolien mot ångspärrwn bara.
Utan folien ska anslutas mot konstruktion dör tätskiktet sitter för att hindra konvenktion mellan tätskiktet och byggfolien.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är inga problem att ha plast OCH tätskikt, så länge du inte har någonting organiskt mellan dem. Så om du använder våtrumsskivor (som är helt oorganiska) så är det absolut inga problem. Sätter du däremot vanliga gipsskivor, så är du på djupt vatten, då papper (som gipsskivor är klädda i) är organiskt och därmed kommer att mögla mellan två täta skikt.
Har en yttervägg med, som jag är osäker hur jag ska lösa.
Jag ska läkta ut den 13cm, för att bygga in sisternen.
Men ska man ha plast på gamla yttervägg - 3cm luftspalt - nya väggen?
Eller blir det ångbroms här med och kanske skippa nå luftspalt?
Jag ska läkta ut den 13cm, för att bygga in sisternen.
Men ska man ha plast på gamla yttervägg - 3cm luftspalt - nya väggen?
Eller blir det ångbroms här med och kanske skippa nå luftspalt?
Hur gammal är ytterväggen? Reglad stomme eller timmer ? Vad jag kan säga är att innan man började med ångbroms så var det ingen plast eller liknande som fick finnas i yttervägg mot badrum. Förstod nog inte vart du skulle bygga på 13 cm samt vart du tänkt 3 cm luftspalt ? Mot yttervägg ?R Ragganof skrev:
