6 152 läst ·
87 svar
6k läst
87 svar
Byggfoile i badrumsyttervägg
Är ett 70tals hus, reglad vägg.M Mahnils skrev:
Väggen blir inn ifrån: kakel- tätskikt- gips-osb-2x4 reglad vägg med isolering - luftspalt? - gamla reglade ytterväggen.
Ah då är jag med. En fundering, varför lägger du en hel vägg innanför ytterväggen ? Räcker ju att du bara gör halvväg upp till infällda cisternens höjd. Blir ju en snygg avlastnings bänk ovanpå där. ( om det inte är så att duschväggsr hamnar mot denna vägg också) i vilket fall, jag skulle fortfarande lagt ångbromsen mot ytterväggens reglar, samt skippat luftspalt mellan badrumsvägg och yttervägg. (Förutsatt att det är någon form av pladtfolie i resten av väggarna) Liknande bilden jag la upp.R Ragganof skrev:
Det är mest att jag personligen tycker det blir snyggare, tycker jag har tillräckligt med m2 att jag kan offra samt att det kommer bli mycket snyggare runt golv til tak fönstret.M Mahnils skrev:Ah då är jag med. En fundering, varför lägger du en hel vägg innanför ytterväggen ? Räcker ju att du bara gör halvväg upp till infällda cisternens höjd. Blir ju en snygg avlastnings bänk ovanpå där. ( om det inte är så att duschväggsr hamnar mot denna vägg också) i vilket fall, jag skulle fortfarande lagt ångbromsen mot ytterväggens reglar, samt skippat luftspalt mellan badrumsvägg och yttervägg. (Förutsatt att det är någon form av pladtfolie i resten av väggarna) Liknande bilden jag la upp.
Okey, låter bra. All efter isolering ära godo då det bara är 10 cm i ett hus som ligger just under polarsirkelen.
Får hoppas att norrmännen fattar va en ångbroms är.
Du ska göra precis som du känner blir bäst. Oj ja då skadar det inte med den isoleringen. Dock funderar jag på en sak, ligger detta i Norge ? (Kanske har andra regler gällande våtrum) sen ligger det så långt norrut är vi nere ganska långt under nollstrecket pp vintern ? Men så dålig isolering som du nämner kan det finnas risk att väger blir kall såpass långt in att det skapas kondens innanför ångbromsen. Bara en tanke jag har.R Ragganof skrev:Det är mest att jag personligen tycker det blir snyggare, tycker jag har tillräckligt med m2 att jag kan offra samt att det kommer bli mycket snyggare runt golv til tak fönstret.
Okey, låter bra. All efter isolering ära godo då det bara är 10 cm i ett hus som ligger just under polarsirkelen.
Får hoppas att norrmännen fattar va en ångbroms är.
Våtrums standarden i Norge är hyfsat lik, va jag läst/fått förtäljt är Norge lite strängare i delar och vise versa med svenska. (är dock bara certifierad i måleri och mattläggning)M Mahnils skrev:Du ska göra precis som du känner blir bäst. Oj ja då skadar det inte med den isoleringen. Dock funderar jag på en sak, ligger detta i Norge ? (Kanske har andra regler gällande våtrum) sen ligger det så långt norrut är vi nere ganska långt under nollstrecket pp vintern ? Men så dålig isolering som du nämner kan det finnas risk att väger blir kall såpass långt in att det skapas kondens innanför ångbromsen. Bara en tanke jag har.
Jo, det är absolut långt under noll. Men innan har det vart ångspärr, och Våtrums plater från gissningsvis 80 möjligtvis börjar 90 tal. Utan nå skader efter 20-25 år
Då så, man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept. Förutom ångbroms i ytterväggen nu dåR Ragganof skrev:Våtrums standarden i Norge är hyfsat lik, va jag läst/fått förtäljt är Norge lite strängare i delar och vise versa med svenska. (är dock bara certifierad i måleri och mattläggning)
Jo, det är absolut långt under noll. Men innan har det vart ångspärr, och Våtrums plater från gissningsvis 80 möjligtvis börjar 90 tal. Utan nå skader efter 20-25 år
HUL har i teorien rätt men praktiskt löser man det som på ritningen, man lägger skarven mellan plastfolien och ångbromsen en halv meter bort i väggen så fukt som kan läcka genom tätskikt ( Må Gud förbjuda)
tar närmaste vägen mot kallare omgivning = ut genom ångbromsen.
Däremot är det tveksamt om man skall ha isolering som kan binda fukt i innerväggar mot badrum, det är bättre att ett läckage syns direkt som ett genomslag än att fylla all isolering med litervis med vatten.
Däremot är det tveksamt om man skall ha isolering som kan binda fukt i innerväggar mot badrum, det är bättre att ett läckage syns direkt som ett genomslag än att fylla all isolering med litervis med vatten.
va ska du ha för isolering då? alla binder i mer eller mindre formL Leif i Skåne skrev:HUL har i teorien rätt men praktiskt löser man det som på ritningen, man lägger skarven mellan plastfolien och ångbromsen en halv meter bort i väggen så fukt som kan läcka genom tätskikt ( Må Gud förbjuda)tar närmaste vägen mot kallare omgivning = ut genom ångbromsen.
Om du tittar på ritningen ovan så finns det ingen isolering in mot övriga rum. Men många isolerar av slentrian, efter som man normalt isolerar mellan rum för att dämpa tonårs- ljud.
Redigerat: