M Mahnils skrev:
Hur gammal är ytterväggen? Reglad stomme eller timmer ? Vad jag kan säga är att innan man började med ångbroms så var det ingen plast eller liknande som fick finnas i yttervägg mot badrum. Förstod nog inte vart du skulle bygga på 13 cm samt vart du tänkt 3 cm luftspalt ? Mot yttervägg ?
Är ett 70tals hus, reglad vägg.
Väggen blir inn ifrån: kakel- tätskikt- gips-osb-2x4 reglad vägg med isolering - luftspalt? - gamla reglade ytterväggen.
 
R Ragganof skrev:
Är ett 70tals hus, reglad vägg.
Väggen blir inn ifrån: kakel- tätskikt- gips-osb-2x4 reglad vägg med isolering - luftspalt? - gamla reglade ytterväggen.
Ah då är jag med. En fundering, varför lägger du en hel vägg innanför ytterväggen ? Räcker ju att du bara gör halvväg upp till infällda cisternens höjd. Blir ju en snygg avlastnings bänk ovanpå där. ( om det inte är så att duschväggsr hamnar mot denna vägg också) i vilket fall, jag skulle fortfarande lagt ångbromsen mot ytterväggens reglar, samt skippat luftspalt mellan badrumsvägg och yttervägg. (Förutsatt att det är någon form av pladtfolie i resten av väggarna) Liknande bilden jag la upp.
 
M Mahnils skrev:
Ah då är jag med. En fundering, varför lägger du en hel vägg innanför ytterväggen ? Räcker ju att du bara gör halvväg upp till infällda cisternens höjd. Blir ju en snygg avlastnings bänk ovanpå där. ( om det inte är så att duschväggsr hamnar mot denna vägg också) i vilket fall, jag skulle fortfarande lagt ångbromsen mot ytterväggens reglar, samt skippat luftspalt mellan badrumsvägg och yttervägg. (Förutsatt att det är någon form av pladtfolie i resten av väggarna) Liknande bilden jag la upp.
Det är mest att jag personligen tycker det blir snyggare, tycker jag har tillräckligt med m2 att jag kan offra samt att det kommer bli mycket snyggare runt golv til tak fönstret.
Okey, låter bra. All efter isolering ära godo då det bara är 10 cm i ett hus som ligger just under polarsirkelen.
Får hoppas att norrmännen fattar va en ångbroms är.
 
R Ragganof skrev:
Det är mest att jag personligen tycker det blir snyggare, tycker jag har tillräckligt med m2 att jag kan offra samt att det kommer bli mycket snyggare runt golv til tak fönstret.
Okey, låter bra. All efter isolering ära godo då det bara är 10 cm i ett hus som ligger just under polarsirkelen.
Får hoppas att norrmännen fattar va en ångbroms är.
Du ska göra precis som du känner blir bäst. Oj ja då skadar det inte med den isoleringen. Dock funderar jag på en sak, ligger detta i Norge ? (Kanske har andra regler gällande våtrum) sen ligger det så långt norrut är vi nere ganska långt under nollstrecket pp vintern ? Men så dålig isolering som du nämner kan det finnas risk att väger blir kall såpass långt in att det skapas kondens innanför ångbromsen. Bara en tanke jag har.
 
M Mahnils skrev:
Du ska göra precis som du känner blir bäst. Oj ja då skadar det inte med den isoleringen. Dock funderar jag på en sak, ligger detta i Norge ? (Kanske har andra regler gällande våtrum) sen ligger det så långt norrut är vi nere ganska långt under nollstrecket pp vintern ? Men så dålig isolering som du nämner kan det finnas risk att väger blir kall såpass långt in att det skapas kondens innanför ångbromsen. Bara en tanke jag har.
Våtrums standarden i Norge är hyfsat lik, va jag läst/fått förtäljt är Norge lite strängare i delar och vise versa med svenska. (är dock bara certifierad i måleri och mattläggning)
Jo, det är absolut långt under noll. Men innan har det vart ångspärr, och Våtrums plater från gissningsvis 80 möjligtvis börjar 90 tal. Utan nå skader efter 20-25 år
 
R Ragganof skrev:
Våtrums standarden i Norge är hyfsat lik, va jag läst/fått förtäljt är Norge lite strängare i delar och vise versa med svenska. (är dock bara certifierad i måleri och mattläggning)
Jo, det är absolut långt under noll. Men innan har det vart ångspärr, och Våtrums plater från gissningsvis 80 möjligtvis börjar 90 tal. Utan nå skader efter 20-25 år
Då så, man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept. Förutom ångbroms i ytterväggen nu då ;) lycka till.
 
Cisternen ska ligga utanför tätskikt ett
Oftast så gör man klart tätskikt och kakel sen bygger man lådan med cisternen av tex lux skivor
 
nino nino skrev:
Cisternen ska ligga utanför tätskikt ett
Oftast så gör man klart tätskikt och kakel sen bygger man lådan med cisternen av tex lux skivor
Helt korrekt! Detta försvann i min tankegång när vi diskuterade väggen. Bra uppmärksammat (y)
 
nino nino skrev:
Cisternen ska ligga utanför tätskikt ett
Oftast så gör man klart tätskikt och kakel sen bygger man lådan med cisternen av tex lux skivor
Jadå, har hyffsad koll på tätskikt biten :)
 
S
va hul är tyst. Ska han inte skriva nåt om att allt är fel.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
HUL har i teorien rätt men praktiskt löser man det som på ritningen, man lägger skarven mellan plastfolien och ångbromsen en halv meter bort i väggen så fukt som kan läcka genom tätskikt ( Må Gud förbjuda) :sweat: tar närmaste vägen mot kallare omgivning = ut genom ångbromsen.

Däremot är det tveksamt om man skall ha isolering som kan binda fukt i innerväggar mot badrum, det är bättre att ett läckage syns direkt som ett genomslag än att fylla all isolering med litervis med vatten.
 
S
L Leif i Skåne skrev:
HUL har i teorien rätt men praktiskt löser man det som på ritningen, man lägger skarven mellan plastfolien och ångbromsen en halv meter bort i väggen så fukt som kan läcka genom tätskikt ( Må Gud förbjuda) :sweat: tar närmaste vägen mot kallare omgivning = ut genom ångbromsen.

Däremot är det tveksamt om man skall ha isolering som kan binda fukt i innerväggar mot badrum, det är bättre att ett läckage syns direkt som ett genomslag än att fylla all isolering med litervis med vatten.
va ska du ha för isolering då? alla binder i mer eller mindre form
 
H
SBH skrev:
va ska du ha för isolering då? alla binder i mer eller mindre form
De är otrolig skillnad på hygroskopisk förmåga hos olika isoleringsmaterial
 
Om du tittar på ritningen ovan så finns det ingen isolering in mot övriga rum. Men många isolerar av slentrian, efter som man normalt isolerar mellan rum för att dämpa tonårs- ljud.:sleep:
 
Redigerat:
S
H hul skrev:
De är otrolig skillnad på hygroskopisk förmåga hos olika isoleringsmaterial
Och alla samlar vatten på något sätt. Du får labba lite.
Men det är klart finns det inte på papper så skiter du i det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.