6 152 läst ·
87 svar
6k läst
87 svar
Byggfoile i badrumsyttervägg
de blir ganska stora glipor så kommer vara mycket fuktig luft som kommer passera där.B bossespecial skrev:Vi kanske ska komma överens om att den enklaste lösningen är att inte ha badrummet mot yttervägg? Båda har ju rätt i sak. Att sammanfoga diffspärr med tätskikt blir otroligt krångliga möten men om man har tur tätt och bra. Att separera tätskikt och diffspärr och gå med ångbroms bakom tätskiktet är det lättare att få det både luft(ångbroms) och ångtätt(tätskikt). Den lilla fukt som orkar sig in bakom tätskiktet har med ångbromsen möjlighet att försvinna utåt.
vi tejpar ju alla små hål i plasten och liknande, vi skulle ju aldrig lämna en springa på 50mm mitt på väggen någon annanstans, eller?
du säger att de lilla fukt som kommer in kan försvinna ut genom ångbromsen, då kommer den ju kondensera i väggen och du får mögelskador?
eller hur menar du?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur ser fuktgradienten ut på sommaren, vandrar inte fukten utifrån och in i väggen då?(har jag för mig, någon som vet säkert?) Vart tar då denna vägen senare isf?
nja finns en del sanningen i de du säger.B bossespecial skrev:
generellt så vandrar fukten även under sommaren inifrån och ut.
men de finns ett fenomen som kallas "sommarkondens"
För att de ska uppstå krävs de massiva väggar typ tegel.
solen skiner på en fuktig tegelvägg då höjs temperaturen och ånghalten och fukten börjar istället diffundera inåt i väggen.
Då kan den kondensera mot "utsidan" av plasten
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är ju sant, fukthalten inne är ju samma som ute + tillskott från kök, bad osv.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jo, fast då är det inte diffusion man pratar om utan konvektion. Diffusionen drivs ju av skillnaden av ånghalt och inte av tryckskillnad.
va menar du jag har väl inte sagt något om diffusion? vad menar du men att de är bara konvektion man pratar om. Fukttransport beror på massa mer parametrar än konvektion.B bossespecial skrev:
Vid sommarkondens så diffunderar vatten in i fasaden.
Trycket kan ju vara större på utsidan så fuktig luft trycks in i konstruktionen
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hela tråden handlar ju om diff.spärren vara eller icke vara i badrummet så jag har utgått från att det var just diffusion som varit snackisen 
Konvektion beror på tryckskillnader och diffusion på skillnad i ånghalt.
Sommarkondens beror på diffusion som du säger då fuktiga "tunga" fasader i solutsatta väderstreck blir varma(varm luft sväljer mer ånga än kall). Temperaturen och ånghalten inne i väggen är lägre och därför vandrar fukten inåt i väggen och kan då ev. kondensera mot kallare ytor.
Så egentligen borde man kanske ha en ångbroms i väggen istället för diffspärr så fukten ges möjlighet att torka ut åt två håll då fukten kan komma både utifrån och inifrån
Konvektion beror på tryckskillnader och diffusion på skillnad i ånghalt.
Sommarkondens beror på diffusion som du säger då fuktiga "tunga" fasader i solutsatta väderstreck blir varma(varm luft sväljer mer ånga än kall). Temperaturen och ånghalten inne i väggen är lägre och därför vandrar fukten inåt i väggen och kan då ev. kondensera mot kallare ytor.
Så egentligen borde man kanske ha en ångbroms i väggen istället för diffspärr så fukten ges möjlighet att torka ut åt två håll då fukten kan komma både utifrån och inifrån
helt rätt har man en vägg som är utsatt för sommarkondens så kan de vara smartare att ha en ångbroms istället så fukten har möjlighet att vandra båda hållen.B bossespecial skrev:Hela tråden handlar ju om diff.spärren vara eller icke vara i badrummet så jag har utgått från att det var just diffusion som varit snackisen
Konvektion beror på tryckskillnader och diffusion på skillnad i ånghalt.
Sommarkondens beror på diffusion som du säger då fuktiga "tunga" fasader i solutsatta väderstreck blir varma(varm luft sväljer mer ånga än kall). Temperaturen och ånghalten inne i väggen är lägre och därför vandrar fukten inåt i väggen och kan då ev. kondensera mot kallare ytor.
Så egentligen borde man kanske ha en ångbroms i väggen istället för diffspärr så fukten ges möjlighet att torka ut åt två håll då fukten kan komma både utifrån och inifrån![]()
med vet inte om du blir lite låst vid ordet "diff-spärr".
diff spärren förhindrar alla typer av rörelser av fukt inte bara diffusion utan även konvektion och alla andra med.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Nej då, är inte låst vid något ord 
Vilka är "alla andra med", finns det fler drivkrafter av fukt som man pratar om?
Vilka är "alla andra med", finns det fler drivkrafter av fukt som man pratar om?
alla andra var kasnke lite överdrivet
konvektion
diffusion
kappilärsugning
är ju dom tre huvudtransport sätten
men sen brukar man ju räkna med thermodiffusion, gravitation m.m. också
väldigt komplext ämne fukt transport beror ju inte på en sak direkt.
konvektion beror ju på tryckskillnades som i sin tur beror på densitetsskillnader som i sin tur beror på temperaturskillnader eller vindskillnader m.m.
så lite skillnad i temperatur så blir ju konvektionen annorlunda
konvektion
diffusion
kappilärsugning
är ju dom tre huvudtransport sätten
men sen brukar man ju räkna med thermodiffusion, gravitation m.m. också
väldigt komplext ämne fukt transport beror ju inte på en sak direkt.
konvektion beror ju på tryckskillnades som i sin tur beror på densitetsskillnader som i sin tur beror på temperaturskillnader eller vindskillnader m.m.
så lite skillnad i temperatur så blir ju konvektionen annorlunda
Det har var bland det konstigaste jag hört... för det första sitter tätskiktet på våtrumsgipsen, alltså inne i badrummet. Bakom gipsen finns byggfolien. Du menar alltså att man ska vika runt folien runt gipsen för att tejpa ihop den med tätskiktet ? Tätskiktet som dessutom är helt tätt i alla hörn och skarvar ! Vet du vad, tycker du ska gå in och läsa Hus-AMA och BKR regler för detta är rent struntprat !H hul skrev:Tätskiktet fungerar som byggfolie de är ju därför du tar bort byggfolien bakom tätskiktet.
Alltså måste du ansluta byggfolien mot tätskiktet.
Gör man som du säger och ansluter byggfolien mot ångbromsen så får man ju en stor glipa mellan byggfolien och tätskiktetdr de bara sitter ångbroms.
Då kan fukten vandra mellan tätskiktet och folien och ut genom ångbromsen
M Mahnils skrev:Det har var bland det konstigaste jag hört... för det första sitter tätskiktet på våtrumsgipsen, alltså inne i badrummet. Bakom gipsen finns byggfolien. Du menar alltså att man ska vika runt folien runt gipsen för att tejpa ihop den med tätskiktet ? Tätskiktet som dessutom är helt tätt i alla hörn och skarvar ! Vet du vad, tycker du ska gå in och läsa Hus-AMA och BKR regler för detta är rent struntprat !
Nä du har fel.
Fukten kan ju på ditt sätt vandra rakt ut genom väggen mellan badrummet och folien.
Fattar inte heller hur han tänker när han säger att tätskiktet ska gå ihop med byggfolien,M Mahnils skrev:Det har var bland det konstigaste jag hört... för det första sitter tätskiktet på våtrumsgipsen, alltså inne i badrummet. Bakom gipsen finns byggfolien. Du menar alltså att man ska vika runt folien runt gipsen för att tejpa ihop den med tätskiktet ? Tätskiktet som dessutom är helt tätt i alla hörn och skarvar ! Vet du vad, tycker du ska gå in och läsa Hus-AMA och BKR regler för detta är rent struntprat !
väntar med spänning på fortsättningen.....