harry73
Och i alla hyresavtal som vi refererar till, står det tydlig vem som får använda grejerna och hur mycket den får användas.
Problemet i fallet som vi diskuterar handlar om en entreprenör som inte är lika tydlig i sin avtal mot kunden. Det är i alla fall den förutsättning jag använder.
Skulle hyresfirman inte skriva i avtalet vem som får använda den och hur mycket, kan den inte heller göra så mycket om den används för mycket eller av fel personer.
Så kruxet är fortfarande att det ska stå i avtalet.

K
harry73 skrev:
Och i alla hyresavtal som vi refererar till, står det tydlig vem som får använda grejerna och hur mycket den får användas.
Problemet i fallet som vi diskuterar handlar om en entreprenör som inte är lika tydlig i sin avtal mot kunden. Det är i alla fall den förutsättning jag använder.
Skulle hyresfirman inte skriva i avtalet vem som får använda den och hur mycket, kan den inte heller göra så mycket om den används för mycket eller av fel personer.
Så kruxet är fortfarande att det ska stå i avtalet.
Entreprenören har ett entreprenadavtal och inte ett hyresavtal med kunden. E har åtagit sig att utföra ett uppdrag åt kunden och inte att hyra ut utrustning. Varför ska E specificera vilka som får använda hans utrustning som han inte har hyrt ut?

Vill kunden hyra E:s utrustning får de väl helt enkelt teckna ett hyresavtal med E.

/Krille

• Gilla
Tony Rosendahl och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Menar du alltså att det är ett avtalsbrott om byggmaxägaren gör det?
Ärligt talat, gör ni inte er själva lite väl dumma nu? (om uttrycket tillåts)

Jag försöker bara ta reda på var gränsen går enligt dig? Jag gissar att du drar den där du är den som förlorar på det.

Normalt skriver man väl avtalet ur positiv synvinkel: Den inkluderar vad som skall/får göras.

Det är väldigt få avtal som innehåller en massa om vad man INTE får göra.

Henri skrev:
Du vet förstås själv att din jämförelse av riskerna för skada och konsekvenser för en byggställning jämfört med en bil haltar stort.
Avsaknaden av nämnvärda ekonomiska risker för ställningsägaren gör att villaägare kan anse att de har rätt att beträda en ställning och även avser att göra det. Här har det ju även konstaterats att detta kan ske utan ekonomiska sanktioner.
Avhåll dig gärna från att berätta för mig vad jag tror eller inte tror på.

Ett av de objektiva rekvisiten för ansvar för olovligt brukande är att brukandet orsakat skada eller olägenhet. Därför är det, som jag också har gjort, mer relevant att diskutera risken för att en skada inträffar än vilka konsekvenser en eventuell skada får.

Sen är det ju sannerligen inte "konstaterat" att användandet kan ske utan risk för ekonomiska sanktioner. Det är ju någonting du själv har bestämt dig för.

jonko skrev:
Jag försöker bara ta reda på var gränsen går enligt dig? Jag gissar att du drar den där du är den som förlorar på det.
Det är inte jag som drar gränsen, det är våra lagar och förordningar som drar gränsen.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
harry73
Nerre skrev:
Normalt skriver man väl avtalet ur positiv synvinkel: Den inkluderar vad som skall/får göras.

Det är väldigt få avtal som innehåller en massa om vad man INTE får göra.
Det är snarare en formuleringsfråga än något annat. Jämför t ex
- byggställningen får inte beträdas utanför entreprenörens arbetstider
- byggställningen får endast beträdas under entreprenörens arbetstider

Plåthuset
Med den höga svansföring du visar är det anmärkningsvärt att du inte vill inse skillnaden i risker för skada och ekonomiska konsekvenser mellan en tålig byggställning och en ömtålig bil! Jag berättar inte för dig vad du tror utan vad jag förutsätter att du som åtminstone normalbegåvad bör veta i denna fråga.

Beträffande ekonomiska sanktioner verkar du å din sida, i motsats till vad som framkommer i denna tråd,
ha bestämt dig för att riskerna för husägare är synnerligen stora.

En sak kan vi vara överens om, nämligen att vi inte är överens.

thomasx skrev:
Det är inte jag som drar gränsen, det är våra lagar och förordningar som drar gränsen.
Olagligt brukande , olagligt förfogande

harry73 skrev:
Det är snarare en formuleringsfråga än något annat. Jämför t ex
- byggställningen får inte beträdas utanför entreprenörens arbetstider
- byggställningen får endast beträdas under entreprenörens arbetstider
Jag tänkte ju mer att det står i stil med "Entreprenören får ställa upp en byggnadsställning för arbetet, markskador från ställningen återställs efter arbetets slutförande".

Där står det ingenting om vem som får beträda den, men det står att det är entreprenörens ställning och att den är till för dennes arbete. Det är alltså underförstått att det är ett arbetsredskap för entreprenören och då finns det inget som stöder att fastighetsägaren skulle få nyttja ställningen till annat bara för att den råkar stå på dennes fastighet.

Henri skrev:
Plåthuset
Med den höga svansföring du visar är det anmärkningsvärt att du inte vill inse skillnaden i risker för skada och ekonomiska konsekvenser mellan en tålig byggställning och en ömtålig bil! Jag berättar inte för dig vad du tror utan vad jag förutsätter att du som åtminstone normalbegåvad bör veta i denna fråga.
Det är ju två delfrågor: 1) risk för att skada inträffar och 2) konsekvensen av en skada om den väl inträffar. Det jag försöker säga är att min uppfattning är att det är 1 som är mest relevant och jag menar att risken för att en skada inträffar är ungefär lika stor då en okunnig person använder en byggställning som då en person med körkort använder en bil. Du verkar haka upp dig på 2 som inte är tillnärmelsevis lika relevant enligt mig.

Henri skrev:
Beträffande ekonomiska sanktioner verkar du å din sida, i motsats till vad som framkommer i denna tråd,
ha bestämt dig för att riskerna för husägare är synnerligen stora.
Nej, det har jag aldrig sagt. Jag har argumenterat emot det helt felaktiga påståendet att risken för ekonomiska sanktioner inte finns eller att den endast är teoretisk.

Henri skrev:
En sak kan vi vara överens om, nämligen att vi inte är överens.
Absolut, det kan vi skåla på! ;)

Redigerat:
Jag rekommenderar att byta ut ordet "risk" i resonemanget mot "sannolikhet". Inom riskanalys brukar man nämligen mena att risken är kombinationen av sannolikhet och allvarlighet (d.v.s. risken inkluderar även storleken på skadan).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Henri skrev:
Jag sätter en peng på att tråden når 900 inlägg!
Ska vi hålla tråden på 899 inlägg? vem har sista ordet? ;)

harry73 skrev:
Ska vi hålla tråden på 899 inlägg? vem har sista ordet? ;)
Vore ju häftigt om det blev TS!

• Gilla
harry73
  • Laddar…
thomasx skrev:
Inget av det där hör hemma här i juridikforumet. Be Marlene starta ett moralforum, så kan ni tjöta er till döds om det där istället...
Ahh så du menar att andra personers tolkning av vad som är rätt enligt lagen är mindre värt i denna tråd i jämförelse med vad du tycker? Intressant ..

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.