132 031 läst ·
1 151 svar
132k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
thomasx skrev:
Är det ok för ägaren av din lokala byggmax att nyttja din bil när den står parkerad där? Han äger ju fastigheten och ni har inte avtalat något annat, alltså är det självklart ok enligt dig?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Menar du alltså att det är ett avtalsbrott om byggmaxägaren gör det?jonko skrev:
Ärligt talat, gör ni inte er själva lite väl dumma nu? (om uttrycket tillåts)
Eller menar du att TS begår ett stöldbrott om han kliver upp på byggställningen?jonko skrev:
Jag anser i alla fall att det är stöld om någon olovandes tar min bil, håller du inte med om det?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Njae, i många fall så är det istället "tillgrepp av fortskaffningsmedel". En lag som kom till eftersom just "sno en bil" många gånger inte passar in på stöldbegreppets rekvisit "att tillägna sig saken". I det här fallet att man är intresserad av det värde som bilen utgör, man avser t ex att sälja den efter man stulit den. Om man bara avser att åka omkring med den så passar stöldbegreppet inte in, så man skrev alltså speciell lag för att skärpa straffet för det det specifika fallet. Egenmäktigt förfarande, som det ju annars skulle kunna bli fråga om, är inte ett lika grovt brott, så man ville döda diskussionen om "fast min klient tänkte inte sälja bilen eller på annat sätt tillägna sig dess värde". Åtminstone mota Olle i grind.thomasx skrev:
Notera att det alltså inte är någon bra analogi med byggnadsställningen. Att använda den kan aldrig vara stöld, och det finns inget specifikt brott som heter "användning av byggnadsställning". Så så lätt kommer man inte undan diskussionen...
Så då är det alltså egenmäktigt förfarande att använda byggnadsställningen?lars_stefan_axelsson skrev:Njae, i många fall så är det istället "tillgrepp av fortskaffningsmedel". En lag som kom till eftersom just "sno en bil" många gånger inte passar in på stöldbegreppets rekvisit "att tillägna sig saken". I det här fallet att man är intresserad av det värde som bilen utgör, man avser t ex att sälja den efter man stulit den. Om man bara avser att åka omkring med den så passar stöldbegreppet inte in, så man skrev alltså speciell lag för att skärpa straffet för det det specifika fallet. Egenmäktigt förfarande, som det ju annars skulle kunna bli fråga om, är inte ett lika grovt brott, så man ville döda diskussionen om "fast min klient tänkte inte sälja bilen eller på annat sätt tillägna sig dess värde". Åtminstone mota Olle i grind.
Notera att det alltså inte är någon bra analogi med byggnadsställningen. Att använda den kan aldrig vara stöld, och det finns inget specifikt brott som heter "användning av byggnadsställning". Så så lätt kommer man inte undan diskussionen...![]()
Detta är från ett av dina inlägg .thomasx skrev:
och slutsatsen kommer att bli att det rättsliga läget tillåter TS nyttja ställningen
Ja, det har du ju helt rätt i, det är ett alldeles eget brott att "stjäla" en bil, nästan lika illa som att stjäla en häst, i vilda västernlars_stefan_axelsson skrev:Njae, i många fall så är det istället "tillgrepp av fortskaffningsmedel". En lag som kom till eftersom just "sno en bil" många gånger inte passar in på stöldbegreppets rekvisit "att tillägna sig saken". I det här fallet att man är intresserad av det värde som bilen utgör, man avser t ex att sälja den efter man stulit den. Om man bara avser att åka omkring med den så passar stöldbegreppet inte in, så man skrev alltså speciell lag för att skärpa straffet för det det specifika fallet. Egenmäktigt förfarande, som det ju annars skulle kunna bli fråga om, är inte ett lika grovt brott, så man ville döda diskussionen om "fast min klient tänkte inte sälja bilen eller på annat sätt tillägna sig dess värde". Åtminstone mota Olle i grind.
Notera att det alltså inte är någon bra analogi med byggnadsställningen. Att använda den kan aldrig vara stöld, och det finns inget specifikt brott som heter "användning av byggnadsställning". Så så lätt kommer man inte undan diskussionen...![]()