thomasx skrev:
Om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS får nyttja ställningen. Det finns gott om tolkningsutrymme för att ge TS rätt.

Är det ok för ägaren av din lokala byggmax att nyttja din bil när den står parkerad där? Han äger ju fastigheten och ni har inte avtalat något annat, alltså är det självklart ok enligt dig?

jonko skrev:
Är det ok för ägaren av din lokala byggmax att nyttja din bil när den står parkerad där? Han äger ju fastigheten och ni har inte avtalat något annat, alltså är det självklart ok enligt dig?
Byggmax får naturligtvis inte nyttja bilen, i det fallet finns ju inget avtal alls.

jonko skrev:
Menar du alltså att det är ett avtalsbrott om byggmaxägaren gör det?
Ärligt talat, gör ni inte er själva lite väl dumma nu? (om uttrycket tillåts)

jonko skrev:
Eller menar du att TS begår ett stöldbrott om han kliver upp på byggställningen?
Jag anser i alla fall att det är stöld om någon olovandes tar min bil, håller du inte med om det?

Det är ju inte stöld om han bara tar den för att åka och köpa korv för att sedan ställa tillbaka den eller hur? Då har han ju bara använt den.

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Eller menar du att TS begår ett stöldbrott om han kliver upp på byggställningen?
Jag anser i alla fall att det är stöld om någon olovandes tar min bil, håller du inte med om det?
Kan inte vara stöld om du lämnar bilen på området och får tillbaka den efter du varit i affären 👍

thomasx skrev:
Njae, i många fall så är det istället "tillgrepp av fortskaffningsmedel". En lag som kom till eftersom just "sno en bil" många gånger inte passar in på stöldbegreppets rekvisit "att tillägna sig saken". I det här fallet att man är intresserad av det värde som bilen utgör, man avser t ex att sälja den efter man stulit den. Om man bara avser att åka omkring med den så passar stöldbegreppet inte in, så man skrev alltså speciell lag för att skärpa straffet för det det specifika fallet. Egenmäktigt förfarande, som det ju annars skulle kunna bli fråga om, är inte ett lika grovt brott, så man ville döda diskussionen om "fast min klient tänkte inte sälja bilen eller på annat sätt tillägna sig dess värde". Åtminstone mota Olle i grind.

Notera att det alltså inte är någon bra analogi med byggnadsställningen. Att använda den kan aldrig vara stöld, och det finns inget specifikt brott som heter "användning av byggnadsställning". Så så lätt kommer man inte undan diskussionen... ;)

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
K
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, i många fall så är det istället "tillgrepp av fortskaffningsmedel". En lag som kom till eftersom just "sno en bil" många gånger inte passar in på stöldbegreppets rekvisit "att tillägna sig saken". I det här fallet att man är intresserad av det värde som bilen utgör, man avser t ex att sälja den efter man stulit den. Om man bara avser att åka omkring med den så passar stöldbegreppet inte in, så man skrev alltså speciell lag för att skärpa straffet för det det specifika fallet. Egenmäktigt förfarande, som det ju annars skulle kunna bli fråga om, är inte ett lika grovt brott, så man ville döda diskussionen om "fast min klient tänkte inte sälja bilen eller på annat sätt tillägna sig dess värde". Åtminstone mota Olle i grind.

Notera att det alltså inte är någon bra analogi med byggnadsställningen. Att använda den kan aldrig vara stöld, och det finns inget specifikt brott som heter "användning av byggnadsställning". Så så lätt kommer man inte undan diskussionen... ;)
Så då är det alltså egenmäktigt förfarande att använda byggnadsställningen? ;)

thomasx skrev:
Nu är du ute och cyklar ordentligt, på bägge punkter ovan. Jag har inte påstått det du säger och jag har dessutom otaliga gånger hänvisat till relevanta lagar.
Om du vill uttala dig om vad jag sagt, så referera istället till mina inlägg, eller citera mig, istället för att lägga dina ord i min mun.
Detta är från ett av dina inlägg .

och slutsatsen kommer att bli att det rättsliga läget tillåter TS nyttja ställningen

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:

Ja, det har du ju helt rätt i, det är ett alldeles eget brott att "stjäla" en bil, nästan lika illa som att stjäla en häst, i vilda västern ;)

Krille4 skrev:
Så då är det alltså egenmäktigt förfarande att använda byggnadsställningen? ;)
För sjuttioelfte gången så är egenmäktigt förfarande ett tillgreppsbrott, vilket det också är i fallet med bilen, men inte i fallet med byggnadsställningen.

harry73 skrev:
Det är väldig många här på byggahus som anser att fastighetsägaren har den rätten, så när vi pratar rimligheter är det rimligt att kunden förutsätter att han får använda ställningen efter arbetstid.
Du och thomas räknar jag till två, inte "väldigt många" .. :D

thomasx skrev:
Om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS får nyttja ställningen. Det finns gott om tolkningsutrymme för att ge TS rätt.
Berätta gärna vari detta tolkningsutrymme består av. Jag har frågat en handfull gångerer tidigare men aldrig fått något svar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
elpaco skrev:
Du och thomas räknar jag till två, inte "väldigt många" .. :D
Jag uppfattar däremot att "de flesta" här på Byggahus kommer att använda en ställning efter arbetstid. Oavsett avtal.

Henri skrev:
Jag uppfattar däremot att "de flesta" här på Byggahus kommer att använda en ställning efter arbetstid. Oavsett avtal.
Men eftersom du är på juridkforumet så vill jag att du särskiljer "kommer att" från "tycker att är rätt" ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.