harry73 skrev:
Det känns rimligt för mig, men det finns säkert konsumenter som tror att E kan lösa det med en stege, så det är kanske inte rimligt för alla.
Det är mycket möjligt, men det framgår med största sannolikhet av offert och avtal att E kommer att ställa dit en ställning för att kunna göra jobbet. Alltså är det rimligt att anta att kunden har godkänt att E får ställa dit en ställning.
Och här lämnar du två alternativ, och då är det rimligt att anta att E och kunden kan ha olika förväntningar, säkert om kunden från början förväntade sig en stege
Ja, även här täcks det ju rimligen av offert och avtal att ställningen lämnas kvar mellan arbetsdagarna. Annars blir prisbilden och leveranstiden en helt annan. Alltså är det rimligt att anta att kunden har godkänt att E lämnar kvar ställningen mellan arbetsdagarna.
Det är väldig många här på byggahus som anser att fastighetsägaren har den rätten, så när vi pratar rimligheter är det rimligt att kunden förutsätter att han får använda ställningen efter arbetstid.
Jag anser inte att det är rimligt. Du menar alltså att enda sättet för E att hindra att kunden använder ställningen är att demontera ställningen efter varje arbetsdag och åter montera upp den nästa? Är kunden verkligen beredd att betala för det?

Och även om E inte behöver ta fram en arbetsmiljöplan för kundens privata målning så måste E ta fram en plan för användandet av ställningen (föreskrifterna har länkats till tidigare, en plan krävs för uppsättning, användning och nertagning av ställningen). E behöver alltså ha en arbetsmiljöplan för arbetsplatsen och det arbete som skall utföras där. Ska annat arbete utföras måste planen revideras.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Visa mig i vilken lagtext det står att det är förbjudet att köra fyrhjuling på thomasx tomt då?

För annars är det ju tillåtet, "allt som inte är förbjudet är tillåtet!"
Se brottsbalken.

harry73
Allt som framgår tydlig av kontraktet behöver vi inte ens diskutera här. Där är vi med största sannolikhet helt överens.
Om du diskuterar ett hypotetiskt fall där allting står tydlig i kontraktet och jag ett fall där inte allting stå rlika tydlig i kontraktet eller där vissa saker i kontraktet är motstridiga, då är det inte konstig at vi inte närmar oss.
Om jag nu också utgår ifrån at det står tydlig i kontraktet att ts inte får använda byggställningen då tycker också jag att byggaren har helt rätt att förbjuda ts att använda ställningen och då får han också hota med olika åtgärder. Hävning av kontraktet, polisanmälan, skadestånd, osv
E är däremot fortfarande ansvarig för att se till att grannbarnen inte kan klättra på ställningen.

Så för att även besvara din sista fråga, nej jag tycker inte att entreprenörens endaste möjighet att hindra mig at använda byggställningen är att ta ner en efter varje arbetsdag. Det går lika bra att sätta det tydlig i avtalet.

harry73
Sedan finns det andra påtryckningsmedel som E har som inte har diskuterats här. Att vara på ställningen medan entreprenören gör om putsen kan vara en dålig ide eftersom putsen behöver härdas och underlaget ska vara så bra som möjligt. Skulle ts få problem med fasaden senare och har e dokumenterat att ts jobbade med mållning under tiden kan E hur lät som helst hänvisa till ts målning och säga att han skadade putsen eller underlaget.
TS kan därför säga att han inte kan ansvara för kvaliteten om ts målar under tiden

Jag sätter en peng på att tråden når 900 inlägg!

Helt fantastiskt att en frågeställning, som borde ha ett glasklart svar ( ="FÅR EJ BETRÄDAS" utan tillstånd), har fått den här omfattningen! Vilken tur att man valde teknik före juridik när yrkesvalet var aktuellt även om det ju förekommer en del juridik när det gäller teknikavtal och patent!

Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Lätt 1000 st så som ni håller på att gagga här ;)

Nerre skrev:
Du får inte stanna kvar i matbutiken efter stängningsdags. Det är fullt jämförbart med att du inte får beträda byggnadsställningen när den arbetsplatsen är "stängd för dagen".
Det återstår som sagt att argumentera för eller emot, för den sortens enkla analogier hittar man typiskt inte i domar...

Redigerat:
HasseTeknik skrev:
Helt fantastiskt att en frågeställning, som borde ha ett glasklart svar ( ="FÅR EJ BETRÄDAS" utan tillstånd), har fått den här omfattningen! Vilken tur att man valde teknik före juridik när yrkesvalet var aktuellt även om det ju förekommer en del juridik när det gäller teknikavtal och patent!
"En del"?! Det är ju extremt komplicerade områden rent juridiskt där domstolarna dessutom är skrämmande okunniga.

Beträda ställning eller inte är ju lätt som en plätt i jämförelse! :)

(Ja, jag är också glad att jag inte valde juridik... ;))

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hejsan lars_stefan_axelsson!

Det är verkligen härligt att läsa dina inlägg, och konstatera att du bekräftar med dina åsikter och synpunkter precis det jag skrivit tidigare i tråden kring dessa olika lagar som du nu nämner. Det känns nästan som att jag läser mina egna inlägg :thumbup::thumbup::thumbup:

Jonatan79 skrev:
Lätt 1000 st så som ni håller på att gagga här ;)
Fast om vi räknar bort alla inlägg som tjatar om hur många inlägg det är, så blir det ju bara drygt hälften kvar ...

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Kanske det, det tycker i alla fall entreprenören, men tycker TS också det? Och då är vi tillbaka till hur står det i avtalet. Och står det inte (tydlig) i avtalet då står TS mycket starkare i en eventuellt rättstvist än när det hade funnits ett tydlig villkor om det i avtalet.
Om det finns en klausul i avtalet som rör TS användande av ställningen men som inte är tydlig kan jag hålla med dig om att en konsument har ett visst försprång tolkningsmässigt. Men om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS inte får nyttja ställningen. Det finns alltså inget tolkningsutrymme för att ge TS rätt.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Men om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS inte får nyttja ställningen. Det finns alltså inget tolkningsutrymme för att ge TS rätt.
Om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS får nyttja ställningen. Det finns gott om tolkningsutrymme för att ge TS rätt.

thomasx skrev:
Fast om vi räknar bort alla inlägg som tjatar om hur många inlägg det är, så blir det ju bara drygt hälften kvar ...
Jag tippar att det blir hela 1.000 st inlägg!

thomasx skrev:
Om det inte står någonting alls om TS nyttjande är det självklart att TS får nyttja ställningen. Det finns gott om tolkningsutrymme för att ge TS rätt.
Om det INTE står någonting om ställningar, så har INTE Entreprenören åtagit sig att förse Kunden med ställning för fönsterrenovering.
Menar du även att Entreprenören är skyldig att exempelvis byta taket på huset, eftersom taket INTE nämns i kontraktet?

Entreprenören har ENBART åtagit sig det som nämns i kontraktet. INGET ANNAT!

• Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.