thomasx skrev:
Jag saknar fortfarande en referens som visar att TS inte har rätt att beträda ställningen. Ni som påstår att TS kräver mer än avtalet säger, vad har ni för belägg för att TS inte har rätt att beträda ställningen?
Och jag saknar en referens som visar att TS har rätt att beträda ställningen.

Polos skrev:
Då menar du att ts kan använda entreprenörens verktyg bil också
Nej, han har inte betalt för bilen. Troligen bara kostnaden för hantverkaren att köra den till TS. Så han kan väl åka med om han vill. Men vill man göra varje fråga/svar dum så kör på

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
dthompa skrev:
Nej, han har inte betalt för bilen. Troligen bara kostnaden för hantverkaren att köra den till TS. Så han kan väl åka med om han vill. Men vill man göra varje fråga/svar dum så kör på
Men om nu det är som du säger att det är ts som hyrt ställningen varför skulle då ts fråga om lov om sin ställning.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
dthompa skrev:
Du lyckas ganska bra själv med dina frågor/svar så jag låter dej stå för det .

dthompa skrev:
Ni som pratar om att TS villl mer än avtalet, TS har ju troligen betalt för ställnignen så då borde väl lagen ge han rätt att använda den. Det är ju TS (kunden) som hyrt ställningen inte hantverkaren.
TS har inte i något av sina fyra inlägg skrivet att hen betalar för ställningen.
Om det nu är en stor rikskänd byggare så håller jag det för mer troligt att de själva hyr den. Till just det arbete som de skall utföra.

När jag (jobbar som platschef) hyr ställningar på större entreprenader så har uthyrningsfirman specificerat vilka tider som ingår. Vill jag (eller kunden i detta fall) utnyttja ställningen utanför dessa tider så kostar det extra.

Vart har jag sagt att han ska fråga om lov? Jag sa ju att klart han ska använda ställingen. För ett målerijobb är ställingshyran en av som största kostnaderna och jag tycker så klart han ska få använda den. Hade aldrig bett om lov utan använt den.

• Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Polos skrev:
Det är inte ts ställning det om nåt är väl ett belägg
Nej, det är inget belägg alls. Förresten är det ofta inte heller byggarens ställning. Däremot är det TS:s pengar som betalar att ställningen kan stå på plats.

Poxeman skrev:
TS har inte i något av sina fyra inlägg skrivet att hen betalar för ställningen.
Om det nu är en stor rikskänd byggare så håller jag det för mer troligt att de själva hyr den. Till just det arbete som de skall utföra.

När jag (jobbar som platschef) hyr ställningar på större entreprenader så har uthyrningsfirman specificerat vilka tider som ingår. Vill jag (eller kunden i detta fall) utnyttja ställningen utanför dessa tider så kostar det extra.
Men ni tar väl inte hyrkostnaden för tiden ni använder den. Det gör väl kunden?

Fixartanten skrev:
Nej, det är inget belägg alls. Förresten är det ofta inte heller byggarens ställning. Däremot är det TS:s pengar som betalar att ställningen kan stå på plats.
Var står det om att den är hyrd ,och om den nu är hyrd så är det inte ts som hyrt den . Vem har då ansvar över den hyrda produkten.

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Polos skrev:
Men om nu det är som du säger att det är ts som hyrt ställningen varför skulle då ts fråga om lov om sin ställning.
Nu börjar det likna något! Jag har hela tiden hävdat, det du nu säger, varför fråga över huvud taget?

Och väldigt många mindre byggfirmor köper egen ställning , för dyrt att hyra .

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fixartanten skrev:
Nu börjar det likna något! Jag har hela tiden hävdat, det du nu säger, varför fråga över huvud taget?
Ts har frågat om lov om att få använda någon annans ställning ( som jag tycker att han borde få göra ) för han är väl en vettig människa . Tyvärr verkar många i denna tråd inte vara det och tycker dom ha rätt att använda andras egendom utan fråga om lov .

Polos skrev:
Och väldigt många mindre byggfirmor köper egen ställning , för dyrt att hyra .
Okej, så dom tar kostanden för den sen. Eller faktuerar dom kundern sen för den?

dthompa skrev:
Okej, så dom tar kostanden för den sen. Eller faktuerar dom kundern sen för den?
Det beror hur avtalet ser ut mellan kund och entreprenören

Polos skrev:
Var står det om att den är hyrd ,och om den nu är hyrd så är det inte ts som hyrt den . Vem har då ansvar över den hyrda produkten.
Men seriöst, nu letar du ord. Är väl rätt självklart att man står för det man gör sönder. Men om det nu är hyrd så är det ändå TS som betalar för hyran. Är den inte hyrd utan firman egna så är det ändå TS som betalt för tiden som den står vid hans hus. Visa mig annars den firma som gratis fixar ställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.