D09 skrev:
Men betalningen gäller väl enbart entreprenaden som ska utföras av firman

Inte tillgången till att måla, fixa eller hänga tvätt :)

Ibland får man, ibland får man inte låna andras saker.
Paragrafryttare har aldrig varit populära! När det är möjligt så väljs de bort.

Gäller det även paragraf-ridande kunder? Exempelvis de som tycker att entreprenören ska leverera exakt det som står i kontraktet och inget annat?

Nerre skrev:
Gäller det även paragraf-ridande kunder? Exempelvis de som tycker att entreprenören ska leverera exakt det som står i kontraktet och inget annat?
Det är inget rytteri, snarare ordning och reda. Kontrakt är ju ömsesidiga överenskommelser som bland annat ska förhindra obehagliga överraskningar.

Henri skrev:
Det är inget rytteri, snarare ordning och reda. Kontrakt är ju ömsesidiga överenskommelser som bland annat ska förhindra obehagliga överraskningar.
Så paragrafryttare i kunder är bra men paragrafryttare entreprenör är dåligt ?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Polos, helt rätt uppfattat.

Nerre skrev:
Exempelvis de som tycker att entreprenören ska leverera exakt det som står i kontraktet och inget annat?
Varför ska inte entreprenörer leverera det de enligt kontrakt får betalt för?

Henri skrev:
Självklart ska entreprenören leverera enligt kontrakt , men bara för det kan man inte tro att man ska få använda en ställning dom byggt upp

Henri skrev:
Men här vill ju kunden att entreprenören levererar MER än vad som avtalats i kontraktet... Nämligen fri tillgång till ställningen.

Och det är ju just den biten som många hantverkare inte gillar, man avtalar om ett arbete och ett pris och sen försöker kunden mjölka ut lite extra med argument i stil med "du har ju ändå grejerna framme". Har man då mer förfrågningar än man kan hantera så kan jag förstår att man ångrar att man tackade ja till den kunden.

Eller ta några bräder för att tex. bygga en koja.

Oj, är detta nu ett hantverkarforum?
Vill bara påminna om att de hantverkare som vill vara paragrafryttare enkelt kan väljas bort av uppdragsgivare. I grunden är det de senares pengar som avgör om det blir uppdrag eller inte.

Jag saknar fortfarande en referens som visar att TS inte har rätt att beträda ställningen. Ni som påstår att TS kräver mer än avtalet säger, vad har ni för belägg för att TS inte har rätt att beträda ställningen?

• Gilla
Henri
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag saknar fortfarande en referens som visar att TS inte har rätt att beträda ställningen. Ni som påstår att TS kräver mer än avtalet säger, vad har ni för belägg för att TS inte har rätt att beträda ställningen?
Det är inte ts ställning det om nåt är väl ett belägg

Den här tråden har väl spårat ut lite. Jag står på sidan, klart TS ska få använda ställningen.

TS är ju den som får betala för ställningen finns väl ingen hantverkare som tar den kostnaden. Då ska han få använda den också.

Så visa lagen som säger att han inte får använda den. Om han nu inte får använda den så ska han heller inte betala för den. Hade hantverkaren sagt till mig att jag inte får använda ställningen jag betalar för hade jag bett han packa ihop och dra.

dthompa skrev:
Den här tråden har väl spårat ut lite. Jag står på sidan, klart TS ska få använda ställningen.

TS är ju den som får betala för ställningen finns väl ingen hantverkare som tar den kostnaden. Då ska han få använda den också.

Så visa lagen som säger att han inte får använda den. Om han nu inte får använda den så ska han heller inte betala för den. Hade hantverkaren sagt till mig att jag inte får använda ställningen jag betalar för hade jag bett han packa ihop och dra.
Då menar du att ts kan använda entreprenörens verktyg bil också

• Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Ni som pratar om att TS villl mer än avtalet, TS har ju troligen betalt för ställnignen så då borde väl lagen ge han rätt att använda den. Det är ju TS (kunden) som hyrt ställningen inte hantverkaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.