130 693 läst ·
1 151 svar
131k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
För det mesta tycker jag att byggahus är ett bra forum, men i en del trådar kryper det fram åsikter som får det att krypa i skinnet på mig.
Den som skrev "Mina penger=mina regler" är inte klok utan en *censur*.
Det är ingen gråzon har man inte hyrt ställningen själv/kommit överens med den ansvariga för ställningen om användadet så är det så.
/ATW
Det är ingen gråzon har man inte hyrt ställningen själv/kommit överens med den ansvariga för ställningen om användadet så är det så.
/ATW
Finns viljan från båda parter går det säkert att hitta en praktiskt lösning så där håller jag helt medHenri skrev:Du kanske menar i det fall där man har skrivit på ett särskilt avtal med sådan speciell innebörd. Vilket är extremt ovanligt!
Annars ett mycket långsökt scenario som du beskriver för ett litet jobb på en villa. Dessutom svårt att upptäcka och bevisa eftersom det kan ske när hantverkarna inte jobbar. Alltså i praktiken ingen sanktion.
Jag är övertygad om att "alla" i en sådan situation passar på att använda byggställningen. I verkligheten även många här på forumet som vill framstå som så lydiga.
Som någon klok skrev här "Mina pengar = mina regler".
"Mina pengar = mina regler" är dock ett riktigt dåligt råd i en juridisk fråga. Finns inget som helst stöd för den typen av argumentation när det gäller juridik.
Har man inte avtalat om tillgång till byggnadsställningen så kan man inte i efterhand komma och hävda "Mina pengar=mina regler" och kräva tillgång till byggnadsställningen.
/Krille
Uttrycket speglar för min del inte ett juridiskt förhållningssätt utan mer en känsla för rättvisa. Det är därför jag vill hävda att det är närmast en regel att en byggställning som är betald av husägaren används oavsett vad byggaren anser. Och som jag skriver om brist på sanktioner i normalfallet så är risken som husägaren löper främst att ramla ner.Krille4 skrev:
Vad exakt tycker du att jag är?ArneTW skrev:För det mesta tycker jag att byggahus är ett bra forum, men i en del trådar kryper det fram åsikter som får det att krypa i skinnet på mig.
/ATW
Betalar du för att någon ska torka fötterna på dig? Det gör inte jag.
Ja kunderna är ett jädra patrask.CarlMagnus skrev:
Vi kanske börjar närma oss en anledning till att det kan bli konflikter mellan husägare och byggentreprenörer, villaägaren/beställaren ser entreprenören som någom som ska förverkliga en tanke, ide eller rent av dröm. Entreprenören ser beställaren som någon som ska betala och i övrigt inte ha några åsikter.CarlMagnus skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
OK, eftersom det var juridikforumet så antog jag att det var den juridiska aspekten vi diskuterade. Fel av mig...Nerre skrev:
Så då ställer vi frågan igen, varför skulle det inte av juridiska skäl gå att förhandla bort ev. ansvar bara för mig? Eller är det omöjligt att villkora ett avtal inom det här området på det viset?
Nej, jag menar att det gäller utan särskilt avtal. Eftersom kundens avtalsbrott är avsiktligt är det ju dessutom ännu allvarligare och kunden skulle tom kunna riskera att behöva betala entreprenörens indirekta förluster.Henri skrev:Du kanske menar i det fall där man har skrivit på ett särskilt avtal med sådan speciell innebörd. Vilket är extremt ovanligt!
Annars ett mycket långsökt scenario som du beskriver för ett litet jobb på en villa. Dessutom svårt att upptäcka och bevisa eftersom det kan ske när hantverkarna inte jobbar. Alltså i praktiken ingen sanktion.
Jag är övertygad om att "alla" som har betalat för en byggställning passar på att använda ställningen. I verkligheten även många här på forumet som vill framstå som så lydiga.
Som någon klok skrev här "Mina pengar = mina regler".
Jag förstår dig och håller också med om att det de borde kunna hitta en smidig lösning. Samtidigt så ligger tråden i juridikforumet och då tycker jag personligen att svaren borde utgå från just det.Henri skrev:Uttrycket speglar för min del inte ett juridiskt förhållningssätt utan mer en känsla för rättvisa. Det är därför jag vill hävda att det är närmast en regel att en byggställning som är betald av husägaren används oavsett vad byggaren anser. Och som jag skriver om brist på sanktioner i normalfallet så är risken som husägaren löper främst att ramla ner.
/Krille
Detta är ett juridiskt forum där du som jurist förlorar dig i långsökt teoretiskt resonemang och mycket udda scenario. Verkligheten ser inte ut så!Plåthuset skrev:
Än en gång, med byggställningar som villaägare betalar och byggare som vill behålla jobben kommer "alla" villaägare att använda ställningarna. Och några egentliga sanktioner finns det ju inte i praktiken. Punkt.
Redigerat:
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Här är det kanske inte svart eller vitt, snarare en gråzon...
En kund som inte respekterar en entreprenörs NEJ, när det handlar om säkerhet på arbetsplatsen, en sådan kund avstår man gärna...
Sen är frågan om ett nej är befogat i detta fall?!
Större firmor har det säkert som policy och tummar inte på det...
Den mindre byggaren är säkert medgörligare för att hållas med nöjda kunder etc.
Men ett NEJ är ett nej, det måste man respektera!
En kund som inte respekterar en entreprenörs NEJ, när det handlar om säkerhet på arbetsplatsen, en sådan kund avstår man gärna...
Sen är frågan om ett nej är befogat i detta fall?!
Större firmor har det säkert som policy och tummar inte på det...
Den mindre byggaren är säkert medgörligare för att hållas med nöjda kunder etc.
Men ett NEJ är ett nej, det måste man respektera!
Beställaren: "- Får jag använda ställningen på kvällen?"Henri skrev:Detta är ett juridiskt forum där du som jurist förlorar dig i långsökt teoretiskt resonemang och mycket udda scenario. Verkligheten ser inte ut så!
Än en gång, med byggställningar som villaägare betalar och byggare som vill behålla jobben kommer "alla" villaägare att använda ställningarna. Och några egentliga sanktioner finns det ju inte i praktiken. Punkt.
Entreprenören: "- Nej, det får du inte. Om du gör det så polisanmäler jag dig."
Om B ändå använder ställningen, i strid med E:s tydliga instruktion, menar jag att det ger E rätt att säga upp avtalet p.g.a. B:s avtalsbrott. Eftersom B:s avtalsbrott var avsiktligt behöver inte E varna först. E ska i ett sådant scenario försättas i samma ekonomiska sits som om avtalet hade fullbordats, d.v.s. E har rätt till sin handelsvinst på affären. B står då kvar, utan ställning, ett antal tusenlappar fattigare och ett ofullständigt jobb.
Det är klart att man kan tycka att scenariot är udda men det är inte det minsta teoretiskt långsökt. Eftersom E har hotat med polisanmälan är det ju inte heller praktiskt långsökt att E kommer att begära ekonomisk kompensation.
Jag menar att det i vart fall inte är riskfritt att nyttja ställningen, vare sig teoretiskt eller praktiskt. "Verkligheten" kanske inte ser ut så, men de fall som går till domstol gör det. Folk gör en jävla massa skit om dagarna som de inte har rätt att göra, men som inte renderar i påföljd eftersom de som drabbas inte orkar. Men rätt vad det är råkar man ut för någon som orkar...