130 691 läst ·
1 151 svar
131k läst
1,2k svar
Byggfirman förbjuder mig att beträda byggställning runt mitt hus
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Tja var inte TS ganska tydlig med varför han vill upp på ställningen? din fråga är mer av en ickefråga tycker jagmhunter skrev:
Bra fråga, svårt med entreprenader med husägare/nyttjage som är kvar i byggand. Troligen är entreprenör ansvarig för maskiner, de bör ju ej lämnas obevakade, men man kan inte skydda sig mot allt kan man påvisa att man iaktagit aktsamhet tex kopplat ur en såg och någon kopplar in de och skadar sig då blir man nog ej ansvarig för skadan.Vart går egentligen gränsen här ja. Det är ju lite intressant. Om ett företag lämnar en girsåg på innergården ikopplad, har de då ett ansvar om ett barn sågar av sig handen i ett obevakat ögonblick. Om de sätter upp en lapp - rör ej. Hjälper det? Om de drar ur sladden, men större barn kan ju såklart sätta i sladden. Hjälper det? Eller måste de fysiskt spärra av med lås o bom.
Att jämföra här då om de meddelar husägaren, i detta fallet inte ett barn, att denne inte får beträda. Räcker det? Eller bör de låsa och omöjliggöra intrång?
Skönt med egen ställning, då gör man som man vill! *retas*
Olycksrisken med ställningar är dock inte att förringa. Vi har lånat ut vår ställning ett antal gånger, och varje gång har jag varit noga med att påpeka att luckor ska vara stängda och stegar ska vara uppfällda när ställningen inte används, speciellt viktigt hos barnfamiljer. Ändå kan man ge sig fasen på att alla stegar är på plats om man skulle råka åka förbi. Vafan, här hemma kan man inte lämna en Ikea-pall obevakad utan att ungarna ska klättra upp och ramla ner!
Olycksrisken med ställningar är dock inte att förringa. Vi har lånat ut vår ställning ett antal gånger, och varje gång har jag varit noga med att påpeka att luckor ska vara stängda och stegar ska vara uppfällda när ställningen inte används, speciellt viktigt hos barnfamiljer. Ändå kan man ge sig fasen på att alla stegar är på plats om man skulle råka åka förbi. Vafan, här hemma kan man inte lämna en Ikea-pall obevakad utan att ungarna ska klättra upp och ramla ner!
Det var det dummaste jag hört, det är enkelt att skriva ett papper där du tar fullt ansvar för dina eventuella skador vid en fallolycka eller annat. Annars byt byggare!!!
Men det finns inte någon lag som säger att byggaren är ansvarig, bara att någon ska vara det...inga som helst problem att avtala om detta bara man vill...
Jo. Arbetsmiljölagen. Se länken till ArbetsmiljöverketFotografen skrev:
"om inte annat finns avtalat"
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsument*tjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmilj*öansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, "om inte annat finns avtalat".Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 747 inlägg
Det borde ju också tom gå att villkora det så att firman har hela ansvaret utom just för nämnd person. Ja, dvs det går iaf att skriva ett avtal med en sådan innebörd, MEN frågan är ju om det skulle hålla i rätten. Någon som vet eller vågar gissa?Ozzypojken skrev:När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsument*tjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmilj*öansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, "om inte annat finns avtalat".Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.
(Jag är själv glad att vi använde "egen" ställning som takläggarna fick använda. Hade ju blivit svårt att handräcka till dem om jag inte hade fått beträda den...)
Ja, men då blir man väl även ansvarig för om byggaren råkar ut för en olycka vid arbetet där? Det går knappast att avtala bort ansvaret bara till vissa delar, antingen allt eller inget.Fotografen skrev:
Då var vi där igen...Vanbeasten skrev:
Frågeställnigen gällde om en privatperson som beställare av ett arbete på sin bostad kunde nyttja en ställning.
Det ska finnas en arbetsmiljöansvarig och en arbetsmiljöplan, och det är inga som helst problem att skriva in i denna arbetsmiljöplan att det kan göras, men det förutsätter ju att viljan finns. Tyvärr finns det gott om bullriga "gaphalsjurister" i byggsvängen där allt är omöjligt pga "regler". Bekvämt att skylla på.
Visa mig på lag eller föreskrift från myndighet där det uttryckligen står att ovanstående förfarande är förbjudet så ska jag måla om din kåk med en svärdsläpare, stående på en flygande matta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 747 inlägg
Varför skulle det inte gå att göra det? (Inte retoriskt menad, jag är genuint intresserad av hur lagen fungerar i det här avseendet).Nerre skrev: