97 979 läst ·
173 svar
98k läst
173 svar
Bygge dikt mot tomtgräns utan bygglov
Trist med människor som inte kan ha en kompromissvillig inställning.E E14 skrev:
Kolla igen med kommunen hur länge man kan ha en byggställning stående utan att användas.
Troligen måste den bort inom rimlig tid.
Möjlighet att åberopa olägenhet enligt tidigare inlägg?
Förhoppningsvis blir det jobbigt för grannen att hantera detta.
Men är det en i grunden kompromisslös person brukar det sällan hjälpa.
Allt beror på huruvida du anser olägenheten värd denna insats förstås…
(Jag hade nog tagit detta om det inte eskalerar)
Lycka till!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Så du tror på fullt allvar att grannen har ställt byggnadsställningen där för att störa dej ? Inte för att han tänker använda den till något ? (typ skydd för bilen eller vad det nu kan vara)E E14 skrev:
Vill du bestämma över marken omkring dej, se till att äga den.. annars ge fan i vad grannarna gör på SIN mark.
Du har ett case med att grannen har skruvat i ditt staket, resten är hans ensak.
..Sen så skulle jag inte sätta pengar på att planket/staketet är bygglovsbefriat heller, så om du jävlas med grannen oh han jävlas tillbaka så kan du behöva riva det.
jag misstänker att dom förbrukat grannsämjan redan. med det stora planketS SueCia skrev:Ställer man upp en rostig byggställning som TS granne gjort så skulle det kunna vara ett "misstag" att man inte tänkte sig för, men om grannen ber om att den ska tas bort och man inte gör det, ja då har man förbrukat grannsämjan redan.
När jag tänker efter hade det säkert varit mer effektivt att sätta upp strålkastare som belyser sin egen tomt, men som har spridningsvinkel som råkar lysa upp grannens sovrum.
3.8 miljoner. Jag trodde ön skulle vara mycket dyrare.Alfredo skrev:
Jag undrar hur mycket besvär man får med strandskydd så fort man vill göra något ...?
Det räknas bara som staket om det är minst 50% mellanrum, annars definieras det som plank. Det här staketet ligger precis på gränsen. Och som någon annan påpekat så är det högre från grannens sida så med vinkeln nerifrån så blir det ett högt kompakt plank.P pmd skrev:
Höjd räknas väl från mark, på TS tomtsida, resten är en stödmur. Att den är inkädd påverakr ju inte staketet/planket ovanpå.P Peter_Ker skrev:
Har samma upplägg hemma utmed kommunalmark (cyckelväg). Var helt i sin ordning med kommunen, där högsta punkt på låga sidan var var 160-180cm, men min tomt del var ca 110. Det var den som räkandes som staket, och inget bygglov krävdes. ( har exakt samma ribbor som TS )