P pmd skrev:
Jag är inte negativ till det, men jag är negativ till att någon ska få tvinga sina estetiska preferenser på någon annan.
Men uppstickande byggställning kan man väl vara överens om inte hör till det vackraste, visserligen kan allt vara snyggt i rättt sammanhang men ..

P
S sofftis skrev:
Men uppstickande byggställning kan man väl vara överens om inte hör till det vackraste, visserligen kan allt vara snyggt i rättt sammanhang men ..
Man kanske kan vara överens om det, men ingen ska behöva tvingas till att vara överens om det.

• Haha
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kanske kan vara överens om det, men ingen ska behöva tvingas till att vara överens om det.
Så det innebär att det är ok att tvinga grannar att acceptera detta, den enes frihet inskränker den andres. Det låter inte optimalt, bådas välfärd borde vara intressanta. Hade blivit svinsur om en granne av ren illvilja placerar nåt jättefult precis vid tomtgräns som här. Tur att mina grannar är normalt folk som gör sitt bästa för att det ska se fint ut, utan att vara det minsta pedantiska nota bene.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl mycket en klassfråga vad som ses som socialt acceptabel skötsel av småhustomter. Om man kan ha en byggställning ståendes eller inte på tomten. Bor man med arbetarklassen ute på landet med dess småorter accepteras detta. Bor man med kontorsmedelklassen närmare städer accepteras det inte.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
På landet är ofta tomterna större, så grannens skräpsamling är inte precis i blickfånget när du dricker ditt morgonkaffe. Kanske samlar han den renutav bakom någon ekonomibyggnad för att bättra på grannsämjan.

I det här fallet finns det få uppenbara förklaringar till rosttornet precis vid tomtgräns annat än en pågående konflikt.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mycket en klassfråga vad som ses som socialt acceptabel skötsel av småhustomter. Om man kan ha en byggställning ståendes eller inte på tomten. Bor man med arbetarklassen ute på landet med dess småorter accepteras detta. Bor man med kontorsmedelklassen närmare städer accepteras det inte.
Så du menar att arbetarklassen inte har behov av skönhet ? Vårt område, i en stad visserligen, är ett typiskt arbetarklassområde, men varför bo i hus om man inte intresserar sig för natur, och tycker om grönt och vill sköta det ? Man behöver inte ens sköta det om man inte har gemensam häck. Det är bara bra med lite vild natur. Det är klart att på landet finns det inga lägenheter kanske. Men när man har en granne, som uppenbarligen bryr sig mycket om att det ska vara "fint" så känns det respektlöst med byggställningen. Varför inte plocka ner den i bitar ? Om den ska användas snart igen kanske man kan säga det ? Visa varandra omsorg och vara snäll tror jag är så värdefullt. Ingen vill bli överkörd, då har man snart bråk.

Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Så det innebär att det är ok att tvinga grannar att acceptera detta, den enes frihet inskränker den andres. Det låter inte optimalt, bådas välfärd borde vara intressanta. Hade blivit svinsur om en granne av ren illvilja placerar nåt jättefult precis vid tomtgräns som här. Tur att mina grannar är normalt folk som gör sitt bästa för att det ska se fint ut, utan att vara det minsta pedantiska nota bene.
Ja, det är okej.
Därmed inte sagt att man bara ska bry sig om sig själv och skita i andra, men sin utsikt råder man inte över.
/W

• Gilla
  • Ledsen
sofftis och 2 till
  • Laddar…
S sofftis skrev:
varför bo i hus om man inte intresserar sig för natur, och tycker om grönt och vill sköta det ?
Det kan naturligtvis finnas många anledningar till att man föredrar ett fristående hus framför en lägenhet även om man hatar natur, grönt och fastighetsskötsel.

Den antagligen vanligaste är så enkel som att ett hus ofta är rymligare än en lägenhet.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sofftis skrev:
Så du menar att arbetarklassen inte har behov av skönhet?
Nej, varför i hela världen skulle jag mena det?

Jag beskriver bara verkligheten som jag ser den.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan naturligtvis finnas många anledningar till att man föredrar ett fristående hus framför en lägenhet även om man hatar natur, grönt och fastighetsskötsel.

Den antagligen vanligaste är så enkel som att ett hus ofta är rymligare än en lägenhet.
Och du har en frihet när du bor i hus som inte finns i lägenhet. Du behöver inte ta hänsyn till grannar på samma sätt, man har nånstans att parkera bilen, det är enklare att gå ut för man behöver inte vara anständigt klädd osv.
Jag hör till en av dem du beskriver ovan, även om hatar kanske är väl starkt, skulle säga inte gillar.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Objektivt har grannen gjort TS staket/spalje/whatnot till ett plank genom att täcka springorna.
[bild]

Lovpliktigt så det skriker om det! Riv innan kommunen kommer med föreläggande!

(Inlägget kan innehålla spår av trams)
Tycker mej se reklam på plasten, det är väl inte lovpliktigt?

S sofftis skrev:
Själv hade jag blivit svinsur om min granne lade sej i vad jag placerar på MIN tomt..

Tur att mina grannar är normalt folk som förstår att dom inte har nåt att göra med vad jag gör på min tomt..

• Gilla
Supermyra
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Eller så kanske man behöver nån plats att placera sin bil med byggnadsställning över, det är svårt i en lägenhet :D

• Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
P
S sofftis skrev:
Var och en råder över sin egendom. Inte över andras.

Det finns dock gränser för vad grannar tvingas acceptera. Formuleringen i lagen är något i stil med "betydande olägenhet". Gränsen för det går högt.

TS typ av grannkonflikt skulle förekomma i mindre omfattning om det var tillåtet att sätta upp ett plank mot grannen vars fru man tycker är ful.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Ja det ständiga problemet är ju att folk tror att dom kan styra och uppfostra sina grannar i vad dom tycker är ok och inte.. och när grannen klargör att dom skiter i vad gnällis tycker så springer man till kommuner osv osv och anmäler och tror att det ska leda till nåt positivt

Väldigt många skulle behöva inse att man har rätt sällan nåt att vinna i dessa konflikter men önskan att tvåla till grannen med ful ovårdad tomt eller nån gammal bil tappad på gräsmattan men det är rätt sällan det lyckas

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.