97 990 läst ·
173 svar
98k läst
173 svar
Bygge dikt mot tomtgräns utan bygglov
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Befinner man sig på jorden har man väl i någon mening alltid grannar på något avstånd men nog finns det ganska grannlösa fastigheter. 😀SågspånPappspikEternit skrev:
https://www.hemnet.se/artiklar/inredning-inspiration/2024/06/05/bo-pa-en-o-helt-for-dig-sjalv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Ställer man upp en rostig byggställning som TS granne gjort så skulle det kunna vara ett "misstag" att man inte tänkte sig för, men om grannen ber om att den ska tas bort och man inte gör det, ja då har man förbrukat grannsämjan redan.H HJ-C skrev:Om vi då är klara med den delen så återgår jag till min ursprungliga fundering kring huruvida dylika krigsförklaringar gäller som "samma mynt" som attiraljer på egen tomt. Jag är fortfarande osäker på definitionen av just "samma mynt" i frågan, precis som jag skrev. Inte så mycket kring vad som kräver bygglov.
När jag tänker efter hade det säkert varit mer effektivt att sätta upp strålkastare som belyser sin egen tomt, men som har spridningsvinkel som råkar lysa upp grannens sovrum.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Har du bygglov för ditt plank? För det ser ut att vara mindre mellanrum än virke och då krävs bygglov.E E14 skrev:Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Varför anser du att man inte får förvara en byggställning var man vill på sin fastighet? Jag har en granne som har, i mitt tycke, ganska fula virkestravar nära min gräns. Borde jag se detta som ett fel av grannen menar du?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Du driver bara nu, så jag lägger ner här. Du förstår mycket väl varför man inte vill ha en rostig byggnadsställning stående på tomtgränsen permanentAlfredo skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Och då har grannen inte heller något att göra med strålkastaren?Alfredo skrev:
Jag förstår att man inte kan tvinga sin granne att ta bort den rostiga byggställningen från tomtgräns, men jävlas han så kan man ju helt klart jävlas tillbaks.
Hej!Claes Sörmland skrev:
Det är lite av ett missförstånd. Närmare gränsen än 4,5 m kräver grannemedgivande gäller för vissa byggåtgärder som normalt kräver bygglov men som har fått bygglovsundantag i lagstiftningen. Detta gäller bland annat friggebodar, attefallshus och skyddad uteplats med plank/mur eller bygglovsbefriade uthus utanför sammanhållen bebyggelse och detaljplan. Ger grannen medgivande så får man bygga utan bygglov men nekar grannen så måste man ha bygglov för dessa åtgärder. Bygglovet kör då över vad grannen tycker om man får det av byggnadsnämnden.
Men åtgärder som inte alls kräver bygglov påverkas inte av hur nära gränsen de genomförs, man får genomföra dem hela vägen ut till fastighetsgränsen utan grannes medgivande. T ex att ställa upp en byggställning kräver inte bygglov så det får du göra vid fastighetsgränsen utan att grannen medger det. Grannen är maktlös.
Undrar hur länge en byggställning kan stå utan att användas för sitt syfte?
Tycker det då kunde likställas med en fast installation som staket eller plank?
Hurusom det som sagts som första åtgärd vettigt dvs kolla med grannen varför det inte räcker med en presenning över bilen den syns ju knappt bakom staketet. Det som sticker upp är ju inte vackert det köper jag och säkert grannen om ni har en bra dialog.
Föreslå en lösning i god anda 👍