62 323 läst ·
151 svar
62k läst
151 svar
Byggaren har armerat för lite för att det är ”onödigt”
Heeelt galet. Armeringen är ju där av en anledning och det är ju marginal materialkostnad och arbetskostnad jämfört med hela projektet. Jag tycker mellanväggen på bild 2 ser mycket tunnare ut än på bild 1, vet inte om det är bilden som luras eller om det ska vara så? på ritningarna du laddat upp ser väggarna ut att vara av samma tjocklek.
Har du rätt mängd dubb också? Tjocklek på isolering och betongplatta? Jag tror nog det finns mer saker byggaren anser vara onödigt än just armering..
Se till att du får följdesedel på betongen och kan stämma av att det är rätt kvalité jämfört mot ritning, även där finns billigare alternativ...
Just armeringen är ju en marginell kostnad, men gör man så här på allt på hela bygget finns ju mycket att spara, men då hade man ju kunnat skippa ritningar och konstruktör också.. jag är rädd att dessa besparingar går i byggarens ficka.
Har du rätt mängd dubb också? Tjocklek på isolering och betongplatta? Jag tror nog det finns mer saker byggaren anser vara onödigt än just armering..
Se till att du får följdesedel på betongen och kan stämma av att det är rätt kvalité jämfört mot ritning, även där finns billigare alternativ...
Just armeringen är ju en marginell kostnad, men gör man så här på allt på hela bygget finns ju mycket att spara, men då hade man ju kunnat skippa ritningar och konstruktör också.. jag är rädd att dessa besparingar går i byggarens ficka.
Men....det är inte säkert att du kommer att ha juridiken med dig i en eventuell tvist.T Troberg skrev:
Därför bör man se till att man får som man vill i ett tidigt skede.
Hur menar du?Hannuse skrev:
Man har en ritning, byggaren har i uppdrag att realisera den. Hur skulle det kunna ställa till problem om man kräver att han följer ritningen (åtminstone så länge som man gör det åt säkra hållet)?
Jag menar om byggaren väljer att inte följa ritningen, av någon anledning som han tycker är fördelaktig.T Troberg skrev:
Sedan när man står där, med allting färdigt, då kan det bli juridiska problem för dig att vinna den striden.
Det är inte säkert att din ritning är bättre i det avseendet att den var nödvändig att följa för att uppnå ett bra resultat.
Jag vill bara flika in med det, så att man är medveten om att den situationen kan uppstå.
Vad är ett bra resultat? Om du köper en bil och när du hämtat bilen visar det sig att du fick åretruntdäck istället för separata vinter och sommardäck som avtalat för att det är "onödigt" med olika hade du aldrig accepterat det så varför ska TS acceptera det här?Hannuse skrev:
Jag menar om byggaren väljer att inte följa ritningen, av någon anledning som han tycker är fördelaktig.
Sedan när man står där, med allting färdigt, då kan det bli juridiska problem för dig att vinna den striden.
Det är inte säkert att din ritning är bättre i det avseendet att den var nödvändig att följa för att uppnå ett bra resultat.
Jag vill bara flika in med det, så att man är medveten om att den situationen kan uppstå.
Säger inte att ha ska acceptera det, det hoppas jag framgår tydligt.Farstatjej90 skrev:
Jag lyfter bara ett varningens finger för vad som kan bli det juridiska efterspelet.
Ja, det blir verkligen absurda dialoger när man skall diskutera konstruktion med någon som troligvis hör till den delen av befolkningen som har svårt för att ta till sig "matte och fysik". När mekanik och hållfasthetslära viftas bort av någon som tycker sig veta bättre baserat på "erfarenhet" och magkänsla. Allra mest absurt är när man som beställare tror sig enats om att det är ritningen som gäller och man sedan hittar ritningarna slängda i någon buske samtidigt som byggaren ändå kört på sin linje.R Rickard_C skrev:
Ibland undrar man vad sådana personer tänker kring hur konstruktörens arbete går till?
Har liknande erfarenhet av en byggare som inte ville sätta ångspärr/broms ”för att han inte tyckte om det”. Han tyckte också det var helt befängt att sätta kortlingar under kortskarvarna på gipsskivorna i taket.
Välkänd och välrenommerad byggare och absolut inte den billigaste. Han var helt immun mot monteringsanvisningar och byggstandarder.
Slutade med att vi tog in en byggnadsingenjör och besiktningsman med skinn på näsan som på ren svenska talade om för byggaren att han var inkompetent.
Välkänd och välrenommerad byggare och absolut inte den billigaste. Han var helt immun mot monteringsanvisningar och byggstandarder.
Slutade med att vi tog in en byggnadsingenjör och besiktningsman med skinn på näsan som på ren svenska talade om för byggaren att han var inkompetent.
Det är en utförandeentreprenad, ritningen hänvisas till i avtalet som utgår från ABS 18. De har lämnat ett ungefärligt pris men vi kör på löpande och material+påslag.Farstatjej90 skrev:
Vad är avtalat? Antagligen att det ska utföras som ritningen. Det spelar ingen roll om det är onödigt eller inte.
Hur mycket pengar har byggaren sagt att du sparar på detta? Har du fått chans att bedöma om det är en besparing du tycker är rimlig?
Detta är en så kallad "tomte" som inte förstår att du är kund utan går runt och tycken han/hon gör "tjänster" åt folk och är "schysst".
Man kan också fråga sig vilka andra "onödiga" saker byggaren hittat på ritningen som du kanske inte upptäckt än....
Jag har inte fått någon fråga om ändringen.
Jo, bra poäng. Jag har inte tänkt på att den vertikala armeringen är ritad dubbel i ytterkant och när det blir enkel så har den blivit centrerad. Yttermurarna är rätt men fel cc. Innermurarna har fått enkel och centrerad armering istället.S skyisthelimit skrev:
Vi kör på löpande och påslag på materialet så det finns egentligen inga incitement för dem att snåla in.C Chokladmonster skrev:Heeelt galet. Armeringen är ju där av en anledning och det är ju marginal materialkostnad och arbetskostnad jämfört med hela projektet. Jag tycker mellanväggen på bild 2 ser mycket tunnare ut än på bild 1, vet inte om det är bilden som luras eller om det ska vara så? på ritningarna du laddat upp ser väggarna ut att vara av samma tjocklek.
Dubben är rätt. Där reagerade byggarna på att konstruktören hade ritat cc300 - jag kollade med konstruktören som sa ok att öka till cc450. Man hade ju önskat att de gjorde samma sak med muren.