62 322 läst ·
151 svar
62k läst
151 svar
Byggaren har armerat för lite för att det är ”onödigt”
Håller på med ett bygge där vi gör grundmurar i thermomur och sedan fyller upp innanför murarna med 8/16 innan det gjuts en platta. Eftersom materialet innanför murarna inte kan packas ordentligt (risk för att murarna trycks utåt) så är plattan dimensionerad för att vara självbärande,
När byggarna har gjutit muren så har de inte följt K-ritningen för de 12 mm järn som ska sticka upp ur muren och sedan bockas ner (se ritning, rödmarkerade). Cc ska vara 300 men de har ökat till ca 600. Även stödmurar under plattan ska ha samma uppsticksarmering men där har de nöjt sig med enkla järn istället för dubbla och även där cc ca 600
Enligt byggarna så brukar den här konstruktören överdimensionera. I veckan vill de gjuta.
Jag har varit tydlig med att ingen gjutning får ske innan de har fått ett utlåtande från konstruktör att deras utförande är ok.
Någon som har en uppfattning om vem som har rätt, har konstruktören tagit i eller försöker byggaren snacka bort felet? Plattan ska vara självbärande på grundmurarna, spännvidd upp till ca 3,5m mellan stöd. 150mm betong C28/35 med dubbel armering 8150. Tvärs alla inre stödmurar ska det även ligga ⌀12s300-3350
När byggarna har gjutit muren så har de inte följt K-ritningen för de 12 mm järn som ska sticka upp ur muren och sedan bockas ner (se ritning, rödmarkerade). Cc ska vara 300 men de har ökat till ca 600. Även stödmurar under plattan ska ha samma uppsticksarmering men där har de nöjt sig med enkla järn istället för dubbla och även där cc ca 600
Enligt byggarna så brukar den här konstruktören överdimensionera. I veckan vill de gjuta.
Jag har varit tydlig med att ingen gjutning får ske innan de har fått ett utlåtande från konstruktör att deras utförande är ok.
Någon som har en uppfattning om vem som har rätt, har konstruktören tagit i eller försöker byggaren snacka bort felet? Plattan ska vara självbärande på grundmurarna, spännvidd upp till ca 3,5m mellan stöd. 150mm betong C28/35 med dubbel armering 8150. Tvärs alla inre stödmurar ska det även ligga ⌀12s300-3350
Även om det inte behövs så har byggaren ingen kompetens att göra den bedömningen själv
Klart det ska armeras enl rigning.
Hej, jag har också haft en byggare som ville gå på sin erfarenhet istället för det som en konstruktör säger. Det blev helt sjuka dialoger, där byggaren tog någon form av prestige i att jag vet trots allt för att jag har gjutit.
I mitt fall så var det ett problem där jag hade sagt att det skulle byggas enligt ritning X, men så hade byggaren inte fullt uppdaterat kontraktet med vad som stod i ritningen. Så det blev massor med tjafs. Men i slutändan, efter mycket skrik och svordomar så blev det byggt enligt ritning. Dock självklart justerat i pris vilket jag inte hade något emot.
I mitt fall så var det ett problem där jag hade sagt att det skulle byggas enligt ritning X, men så hade byggaren inte fullt uppdaterat kontraktet med vad som stod i ritningen. Så det blev massor med tjafs. Men i slutändan, efter mycket skrik och svordomar så blev det byggt enligt ritning. Dock självklart justerat i pris vilket jag inte hade något emot.
Vad är avtalat? Antagligen att det ska utföras som ritningen. Det spelar ingen roll om det är onödigt eller inte.
Hur mycket pengar har byggaren sagt att du sparar på detta? Har du fått chans att bedöma om det är en besparing du tycker är rimlig?
Detta är en så kallad "tomte" som inte förstår att du är kund utan går runt och tycken han/hon gör "tjänster" åt folk och är "schysst".
Man kan också fråga sig vilka andra "onödiga" saker byggaren hittat på ritningen som du kanske inte upptäckt än....
Hur mycket pengar har byggaren sagt att du sparar på detta? Har du fått chans att bedöma om det är en besparing du tycker är rimlig?
Detta är en så kallad "tomte" som inte förstår att du är kund utan går runt och tycken han/hon gör "tjänster" åt folk och är "schysst".
Man kan också fråga sig vilka andra "onödiga" saker byggaren hittat på ritningen som du kanske inte upptäckt än....
Precis detta är ju väldigt viktigt. Det kan finnas alla möjliga orsaker du eller konstruktören valt att armera på detta vis, eller många andra detaljer som verkar små men som kanske är väldigt viktiga.Farstatjej90 skrev:
När det sen är löpande så är det ännu viktigare att de gör rätt första gången, nu får ju TS betala extra för att de ska göra om och göra rätt.
Man kan ju alltid kontra med att ta bort sista nollan från betalningen. "En nolla är ju bara noll och ingenting så jag anser, liksom extra armeringen, att den är onödig och tar bort den!"Unikt namn skrev:
Men..... Är inte muren ritad med dubbel armering dessutom? På bilderna ser det ut som den är enkelarmerad med centrisk armering??!O olssono skrev:Håller på med ett bygge där vi gör grundmurar i thermomur och sedan fyller upp innanför murarna med 8/16 innan det gjuts en platta. Eftersom materialet innanför murarna inte kan packas ordentligt (risk för att murarna trycks utåt) så är plattan dimensionerad för att vara självbärande,
Bra att du ändå upptäckte det nu, och tar dialogen direkt.
Jag hade stått på mig, och ansett att det ska byggas enligt ritning.
Juridik är ju extremt lurigt, så om dom (byggarna) fortsätter enligt den plan dom verkar ha, då kan det bli en oviss utgång i en eventuell tvist, och det vill man ju undvika.
Juridiken kan mycket väl tycka att byggarens lösning fyller kravbilden, så stå på dig och hänvisa till ritningen.
Jag hade stått på mig, och ansett att det ska byggas enligt ritning.
Juridik är ju extremt lurigt, så om dom (byggarna) fortsätter enligt den plan dom verkar ha, då kan det bli en oviss utgång i en eventuell tvist, och det vill man ju undvika.
Juridiken kan mycket väl tycka att byggarens lösning fyller kravbilden, så stå på dig och hänvisa till ritningen.