51 567 läst ·
616 svar
52k läst
616 svar
Byggahus bilvårdstråd
Har ni koll på specifikationerna på hur mycket vatten era maskiner ger på min?
Det spelar stor roll vad man har för flödesadapter när man kör foam Lance.
- 1,1 mm - mindre än 6 liter per minut
- 1,2 mm - 6-10 liter per minut (standardmunstycke i skummaren)
- 1,4 mm - 10-13 liter per minut
- 1,6 mm - 13-16 liter per minut
- 1,8 mm - 16-19 liter per minut
Nej, kör på känsla och manlig intuition. 😉S Simonstahl skrev:Har ni koll på specifikationerna på hur mycket vatten era maskiner ger på min?
Men läser nu att den (K7 Premium) levererar upp till 10l/min, vilket stämmer bra överens med standardmunstycket i skummaren. 🙂
Mekonomen har nu Arcticleans sortiment och 20% rabatt på bilvård
https://www.mekonomen.se/catalogsearch/result/?q=arcticlean
https://www.mekonomen.se/catalogsearch/result/?q=arcticlean
Det där behöver jag se över. Jag har BBVs spruta och just nu skulle jag kunna stå 15m från bilen och ändå nå fram. Står man 2m ifrån får man skum på allt i hela kvarteret och det tar 7 sekunder att dränka bilen i skum om man springer tillräckligt snabbt.S Simonstahl skrev:Har ni koll på specifikationerna på hur mycket vatten era maskiner ger på min?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Om ni undrar vem som knep den 7/18 på blocket som hade ett lite för lågt pris så var det jag. Nu när den jag redan har hemma visat sig har mer än tillräckligt sprut för att hantera 28m slang på trycksidan så behöver jag ju inte skaffa en kralligare tvätt hem och då har jag ingen bra tvätt att ta ut till landet, så jag behövde helt enkelt en till. Logiskt va... Nuvarande tvätt på landstället funkar bäst att vattna blommorna med. Nu blir det bättre fart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tvätta av fälgarna till vinterhjulen som jag tillslut fick tid att byta igår. Slutade med att jag har tre hela och ett punkterat hjul. Visade sig att ventilen på ett av hjulen inte tålde den minsta lilla beröring av tvättborsten, utan helt enkelt sprack och vips så blev det tomt. Tänk om det hade hänt när man varit ute och kört med bilen som saknar reservhjul. En patron med "reparationsvätska" och en 12V luftpump hade inte löst det problemet.
Finns kit för att byta ventilhalsar när däcket sitter kvar på fälgenR roli skrev:Skulle tvätta av fälgarna till vinterhjulen som jag tillslut fick tid att byta igår. Slutade med att jag har tre hela och ett punkterat hjul. Visade sig att ventilen på ett av hjulen inte tålde den minsta lilla beröring av tvättborsten, utan helt enkelt sprack och vips så blev det tomt. Tänk om det hade hänt när man varit ute och kört med bilen som saknar reservhjul. En patron med "reparationsvätska" och en 12V luftpump hade inte löst det problemet.
Logga in
Skapa konto
Funkar de där bra? Går det att dra ut och trycka dit ventilen?
För, jag har gamla däck från troligen 70-talet där både däck och ventil är OK. Men nyare gummi verkar spricka redan efter 5-10 år så trasiga ventiler har jag haft på flera däck... Har ett däck kvar på släpet där ventilen är dålig (de andra fixade jag för nåt år sen).
Men ett kitt för att byta själv kostar ju lika mycket som att lämna in så...
https://www.amazon.se/SHIQUAN-däckv...715&sprefix=ventil+verktyg+däc,aps,339&sr=8-2
Funkar det? Är det värt det?
För, jag har gamla däck från troligen 70-talet där både däck och ventil är OK. Men nyare gummi verkar spricka redan efter 5-10 år så trasiga ventiler har jag haft på flera däck... Har ett däck kvar på släpet där ventilen är dålig (de andra fixade jag för nåt år sen).
Men ett kitt för att byta själv kostar ju lika mycket som att lämna in så...
https://www.amazon.se/SHIQUAN-däckv...715&sprefix=ventil+verktyg+däc,aps,339&sr=8-2
Funkar det? Är det värt det?
Vårputsade bilen här om dagen, drog på ett nytt lager Sonax Protect+Shine, senast var 2 år sen. Tidigare i mitt liv har jag vaxat mina bilar flera gånger om året, men det har jag inte behövt sen jag drog på detta, vattnet har pärlat sig som den vore nyvaxad, står 6 månader på burken, men det har som sagt funkat i 2 år.
Nu ska vi för ordningens skull säga att min bil inte är nån Daily driver och förvaras mest i garage, men den går året runt ca 1000 mil.
På särbons svarta Kia verkar det behövas bättras på nu efter ett år, men hon har tvättabonnemang och utnyttjar alla 8 tvättar varje månad, och det sliter ju.
Nu ska vi för ordningens skull säga att min bil inte är nån Daily driver och förvaras mest i garage, men den går året runt ca 1000 mil.
På särbons svarta Kia verkar det behövas bättras på nu efter ett år, men hon har tvättabonnemang och utnyttjar alla 8 tvättar varje månad, och det sliter ju.
Logga in
Skapa konto