51 567 läst ·
616 svar
52k läst
616 svar
Byggahus bilvårdstråd
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Vilken produkt från king carthur? Både snow foam och total är på alkaliska sidan (alla förtvättmedel brukar vara det) men total är betydligt mer alkaliskt.
Egentligen är väl frågan dito med Biltemas, vilken produkt? Den gröna som säljs i 2l-förp? Den har jag känslan mer är ett schampo än rent förtvättmedel, så jag _gissar_ mindre alkaliskt än både SnowF & Total
Edit: den gröna från BT som jag köpt tidigare verkar inte finnas kvar, eller så är den genomskinlig nu för tiden… den genomskinliga är hur som helst mindre alkalisk än snowF
/U
Egentligen är väl frågan dito med Biltemas, vilken produkt? Den gröna som säljs i 2l-förp? Den har jag känslan mer är ett schampo än rent förtvättmedel, så jag _gissar_ mindre alkaliskt än både SnowF & Total
Edit: den gröna från BT som jag köpt tidigare verkar inte finnas kvar, eller så är den genomskinlig nu för tiden… den genomskinliga är hur som helst mindre alkalisk än snowF
/U
Tänk på att det finns förtvättmedel/skumtvättmedel som INTE är vaxsäkert.
Jag har fått känslan av att skumtvätt/förtvättmedel är lite snällare än rena alkaliska tvättmedel. Arcticlean tipsar tom. om att pyttsa i lite extra Alkaliskt rengöringsmedel i deras snowfoam om bilen är riktigt skitig
Jag har fått känslan av att skumtvätt/förtvättmedel är lite snällare än rena alkaliska tvättmedel. Arcticlean tipsar tom. om att pyttsa i lite extra Alkaliskt rengöringsmedel i deras snowfoam om bilen är riktigt skitig
Jag har haft lite besvikelse kring Elevate så här långt. Haft svårt att få det att bli mer än typ mjölk om man inte tar massiv mängd produkt. Kan iofs bero på min lite äldre högtryckstvätt (Nilfisk 125.3).S Simonstahl skrev:
Hade mer tur med Purest A3 senast, men det skulle kunna vara annat jag mixtrat med som gjort skillnaden. Kanske kan göra ett mer likvärdigt jämförande test mellan dem nu när jag har nått en punkt där något medel ger rimligt skum.
Ja, låter som högtryckstvätt eller skumsprutan varit det som ställt till det.K krfsm skrev:Jag har haft lite besvikelse kring Elevate så här långt. Haft svårt att få det att bli mer än typ mjölk om man inte tar massiv mängd produkt. Kan iofs bero på min lite äldre högtryckstvätt (Nilfisk 125.3).
Hade mer tur med Purest A3 senast, men det skulle kunna vara annat jag mixtrat med som gjort skillnaden. Kanske kan göra ett mer likvärdigt jämförande test mellan dem nu när jag har nått en punkt där något medel ger rimligt skum.
Har inga problem att få raklöddertjockt skum.
Kärcher K7 och nån halvny skumspruta från Autodude.
Vad mycket roligare det är med sommardäck , men tråkigt att byta. Tur man har rejäl verkstad att hålla på i , så blev byte på 3st bilar idag.
Kan vara sista gången jag byter på denna Mercedes som frun åker i , var och titta på nya model y i lördags och det lutar åt en beställning 😅
Kan vara sista gången jag byter på denna Mercedes som frun åker i , var och titta på nya model y i lördags och det lutar åt en beställning 😅
Det blev en kvällstvätt av bilarna , det tog längre tid än vad jag planerat i vanlig ordning.
Alkalisk avfettning över hela bilarna , toppat med Elevate snow för längre verknings tid. Sen purify i snow foam och mikrofiber handske. Avtorkade med Apex+ som torkstöd.
Bussen behöver en riktig polering för att bli riktigt nöjd , men den får stå ut med det mesta då det är min slit och släng. 😂
Alkalisk avfettning över hela bilarna , toppat med Elevate snow för längre verknings tid. Sen purify i snow foam och mikrofiber handske. Avtorkade med Apex+ som torkstöd.
Bussen behöver en riktig polering för att bli riktigt nöjd , men den får stå ut med det mesta då det är min slit och släng. 😂
Nu börjar tvättprocessen bli komplett här.....infrastrukturen är på plats med lång slang och stationär högtryckstvätt. Har länge funderat över vilket förtvättsmedel som skulle kunna funka för mellantvättar nu när det blivit enkelt att ta fram sprutan. Autodude föreslog https://www.autodude.se/sv/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_ultra och den testades idag på tre bilar som rullat några veckor sedan senaste tvätt. Dvs, dammiga och med trafikfilm. Glädjande nog kunde jag spruta på King-ultra medlet med foam-sprutan och sedan bara spola av och då bli av med trafikfilmen. Riktigt bra resultat blev det och dessutom gick det åt väldigt lite medel. Jag hällde i en deciliter tvättmedel i en foamspruta på 1 liter och använde ungefär 2-3 deciliter av detta till tre bilar och en motorcykel.
Efter att ha laborerat lite idag så går det onekligen bättre och jag har dessutom lärt mig en bunt saker:FredrikR skrev:
- Både Arcticleans och Biltemas sprutor späder mycket mer än man kan tro. För Arcticlean fick jag 15 L ur sprutan för att konsumera 1 L ur behållaren på maxinställningen (som jag tolkar den) och på Biltema fick jag 16 L.
- Både Tershine och Purest rekommenderar max 1:20 spädning, vilket innebär att man behöver köra med nästan bara produkt i behållaren om man ska klara rekommendationen.
- Bilt Hamber Touch-Less rekommenderar 0,5-2% (dvs 1:200 - 1:50), så en flaska räcker längre i det fallet.
- Arcticleans HDPE-behållare (åtminstone mina) har en felaktig gradering och rymmer inte så mycket som man tror. 800 ml på skalan är ca 720 ml. Så länge man bara använder den skalan är det inget problem, men om man mixar med att mäta upp produkt på andra sätt kan man få mer produkt än man tror. (Den vanliga behållaren har korrekta måttangivelser.)
- Min högtryckstvätt var helt ok och ger dessutom lite mer flöde än vad bruksanvisningen anger. Jag fick ca 9 L på en minut.
- Jag är fortfarande total nybörjare på biltvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A3 (till vänster, 5%, applicerad först), Elevate (mitten, 5%) och Touch-Less (2%, applicerad sist). Alla applicerade med Arcticlean, så snabbt det går att byta mellan behållarna. Ingen uppenbar skillnad när man lägger på dem, men Touch-Less är således markant drygare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte granskat resultatet efter avspolning, men det var ingen uppenbar skillnad.
Jag späder inte ut Elevate något utan reglerar skummets tjocklek med reglaget på skumbehållaren.K krfsm skrev:Efter att ha laborerat lite idag så går det onekligen bättre och jag har dessutom lärt mig en bunt saker:
Purest A3 (5% produkt) i Arcticlean (till vänster) och Biltema (till höger, applicerad först). Båda med flödesadapter 1,1. Ingen uppenbar gigantisk skillnad, men det här är alltså inte standard Biltema.
- Både Arcticleans och Biltemas sprutor späder mycket mer än man kan tro. För Arcticlean fick jag 15 L ur sprutan för att konsumera 1 L ur behållaren på maxinställningen (som jag tolkar den) och på Biltema fick jag 16 L.
- Både Tershine och Purest rekommenderar max 1:20 spädning, vilket innebär att man behöver köra med nästan bara produkt i behållaren om man ska klara rekommendationen.
- Bilt Hamber Touch-Less rekommenderar 0,5-2% (dvs 1:200 - 1:50), så en flaska räcker längre i det fallet.
- Arcticleans HDPE-behållare (åtminstone mina) har en felaktig gradering och rymmer inte så mycket som man tror. 800 ml på skalan är ca 720 ml. Så länge man bara använder den skalan är det inget problem, men om man mixar med att mäta upp produkt på andra sätt kan man få mer produkt än man tror. (Den vanliga behållaren har korrekta måttangivelser.)
- Min högtryckstvätt var helt ok och ger dessutom lite mer flöde än vad bruksanvisningen anger. Jag fick ca 9 L på en minut.
- Jag är fortfarande total nybörjare på biltvätt.
[bild]
A3 (till vänster, 5%, applicerad först), Elevate (mitten, 5%) och Touch-Less (2%, applicerad sist). Alla applicerade med Arcticlean, så snabbt det går att byta mellan behållarna. Ingen uppenbar skillnad när man lägger på dem, men Touch-Less är således markant drygare.
[bild]
Jag har inte granskat resultatet efter avspolning, men det var ingen uppenbar skillnad.
Gör Ultran jobbet bättre än Tershines Elevate eller hur är känslan? 😎MathiasS skrev:
Nu börjar tvättprocessen bli komplett här.....infrastrukturen är på plats med lång slang och stationär högtryckstvätt. Har länge funderat över vilket förtvättsmedel som skulle kunna funka för mellantvättar nu när det blivit enkelt att ta fram sprutan. Autodude föreslog [länk] och den testades idag på tre bilar som rullat några veckor sedan senaste tvätt. Dvs, dammiga och med trafikfilm. Glädjande nog kunde jag spruta på King-ultra medlet med foam-sprutan och sedan bara spola av och då bli av med trafikfilmen. Riktigt bra resultat blev det och dessutom gick det åt väldigt lite medel. Jag hällde i en deciliter tvättmedel i en foamspruta på 1 liter och använde ungefär 2-3 deciliter av detta till tre bilar och en motorcykel.
Jag vet inte om jag upplever någon direkt skillnad i renlighet om jag lägger på tjockt skumtäcke där säg 4dl går åt jämfört med ett 2dl täcke som rinner av bilen fortare. 🤷🙂K krfsm skrev: