Våren och begynnande sommarvärme bjuder in till bilvård, både ut och invändig.
Dela med er av era bästa tips och bilkem, vad har fungerat bra och vad man bör man akta sig för.
Själv hoppade jag på "skumtvätt-trenden" förra våren, strax efter att jag fick hem en Kärcher K7 ifrån Byggahus.se
Skumlansen jag använder mig av är köpt från Autodude och kostade dryga 500:-, jag handlade även 3 olika typer av medel från dom, ett vaxsäkert, ett icke vaxsäkert samt ett äppeldoftande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Är bilen "normallortig" tycker jag skummet gör ett bra jobb, efter en vinter utan alltför mycket kärlek krävs mer jobb än bara skumma och spola av.
Biltemas skum för ~130:- för 2l upplever jag som väldigt lika King Carthur från Autodude, till ett helt annat literpris.
Sista beställningen från Autodude innehöll ett Sonax schampo/skum som luktade "energidryck" enligt specen, när jag öppnade korken och sniffade försiktigt flyttades jag 10år tillbaka i tiden och hamnade på ett rökigt, stroboscopefyllt dansgolv - det va en bekant gammal lukt (Redbull) som uppenbarade sig - detta skummet satt som klister och blev nästan raklöddertjockt och allt detta med (vodka) Redbull-lukt
Logga in
Skapa konto
Prickbort är en avfettning som jag gillar, säljs ofta till kampanjpris på Rusta.
Tar dom elakaste tjärprickarna på lack och hjul.
Testade med Dragons Breath idag på Yarisen, mot flygrosten, och visst kom det lila rinningar, frågan är om den är bättre och mer prisvärd än tex. Biltemas fälgtvätt? Kräver mer utvärdering.
När jag är på humör och nerdar till det blir det Biltemas däckglans på, håller svärtan ett tag och funkar även på gummimattor och "suv" plast.
Använder en Swiffer (statisk dammvippa) för att fånga upp det mesta dammet i bilen.
Diverse microfiberdukar, från Jula, Rusta och ClasOhlsson.
För att torka efter tvätt jag provat lite olika, allt från Lahegas dukar till Biltema, och använder nu Biltemas microfiberduk Premium för 80:-, har även en oanvänd King Carthur från Autodude som säger sig vara "bäst".
Firade internationella GT dagen med G&T och tvätt och vax av GT:n. Halvvägs tog mitt Turtle vax slut och då hade jag en flaska vax från Biltema. Rosa med bubbelgumsdoft och lite för trögflytande och svårarbetat. Turtle vinner den matchen.
Firade internationella GT dagen med G&T och tvätt och vax av GT:n. Halvvägs tog mitt Turtle vax slut och då hade jag en flaska vax från Biltema. Rosa med bubbelgumsdoft och lite för trögflytande och svårarbetat. Turtle vinner den matchen.
Jag har en flaska med rosa "Hurtig glans" (snabbvax) från Biltema, med Hubbabubba-doft.
Sägs lukta väldigt lika Meguairs dito, kanske en slump eller..
Har tidigare kört billigare produkter som biltema och turtle vax etc.
Håller med om att prickbort är bra.
Köpte lite premium medel som jag testat.
Lahega HD grön
Perfekt förtvättmedel. Kör det i skumkanonen (sonax).
Tar bor det värsta innan svampen åker fram. Drygt som tusan.
Chemical guys total interior.
Mycket bättre än biltemas interiör tvätt. Luktar inte alls lika fruktigt. Blir en matt yta med skydd på. Funkar perfekt till skärmar o d. Blir inte en hinna som det kan bli av andra medel.
Har även köpt interiörtvätt från lahegas konsumentserie. Blev hinna kvar även om jag eftertorkade med microfiber.
Inte alls samma resultat som chemical guys.
Ett tips som många av er kanske använder redan.
En mjuk pensel för att få bort smuts och annat inne i bilen.
Köpte precis på mig ett nytt bilvårdskit.
Tershine [länk]
Kan försöka komma ihåg att recensera den sen.
Har tidigare kört billigare produkter som biltema och turtle vax etc.
Håller med om att prickbort är bra.
Köpte lite premium medel som jag testat.
Lahega HD grön
Perfekt förtvättmedel. Kör det i skumkanonen (sonax).
Tar bor det värsta innan svampen åker fram. Drygt som tusan.
Chemical guys total interior.
Mycket bättre än biltemas interiör tvätt. Luktar inte alls lika fruktigt. Blir en matt yta med skydd på. Funkar perfekt till skärmar o d. Blir inte en hinna som det kan bli av andra medel.
Har även köpt interiörtvätt från lahegas konsumentserie. Blev hinna kvar även om jag eftertorkade med microfiber.
Inte alls samma resultat som chemical guys.
Ett tips som många av er kanske använder redan.
En mjuk pensel för att få bort smuts och annat inne i bilen.
Tershine är lite lockande, även Gyeon..
Meddela hur du gillar det och hur det håller.
Hej alla bil-nördar. Vad kan ni tipsa om till textilklädsel som är genomfläckig av 3 barn (varav två varit galet åksjuka ) i en gammal Avensis? Känns som att varje gång jag testat nån textilspray för bilar slutar det med att det bara blir "vattenfläckar" istället, ingen förbättring.
Hyr en textiltvätt. Tror tom clasO hyr ut dessa.
Sån där dammsugare med medel i.
Räddade en beige volvoklädsel med en sån.
Blev nyskick efter det.
Problemet med att bara köra kem är ju att smutsen smetas ut men sköljs inte bort.
Ah, tack för tips! Ska nog avvakta och se om sessa nummer 3 blir lika åksjuk, annars kanske man ska testa detta. Som du säger, skiten försvinner ju inte för att man gnor runt den.
Förra bilen handtvättade och vaxade jag själv, jag lagade rost, bytte lykta och olja samtidigt som jag pratade vänligt med den. Till att börja med tackade den mig med körglädje, men redan efter två år (den var köpt begagnad, så den var äldre än så) gick kopplingen sönder. Med övriga småskavanker skulle reparationskostnaden blivit för hög, min förälskelse avtog och bilen blev såld.
Min nuvarande får maskintvätt, jag lämnar in den för oljebyte - trots inga vänliga ord så har den gått igenom besiktning två gånger utan anmärkning.
Förra bilen handtvättade och vaxade jag själv, jag lagade rost, bytte lykta och olja samtidigt som jag pratade vänligt med den. Till att börja med tackade den mig med körglädje, men redan efter två år (den var köpt begagnad, så den var äldre än så) gick kopplingen sönder. Med övriga småskavanker skulle reparationskostnaden blivit för hög, min förälskelse avtog och bilen blev såld.
Min nuvarande får maskintvätt, jag lämnar in den för oljebyte - trots inga vänliga ord så har den gått igenom besiktning två gånger utan anmärkning.
Använder bara vatten när jag tvättar.
Tvättar man regelbundet så hinner inte skiten sätta sig.
Torkar av med en duk från Biltema som är indränkt med silikonspray.
Hej alla bil-nördar. Vad kan ni tipsa om till textilklädsel som är genomfläckig av 3 barn (varav två varit galet åksjuka ) i en gammal Avensis? Känns som att varje gång jag testat nån textilspray för bilar slutar det med att det bara blir "vattenfläckar" istället, ingen förbättring.
Det är väldigt bra att ha en grovdammsugare eller nåt som klarar en del vätska.
1. Dammsug.
2. Textiltvättmedel, jag har kört att Chemical Guys har bra, jag har använt Meguiars framgångsrikt.
3. Borsta för hand, eller med en "drillbrush", som du sätter på borrmaskinen. (Det här momentet stänker en del, så tvätt av textiler gör man förslagsvis innan man tar resten av bilen.)
4. Dammsug.
5. Spraya på vatten.
6. Dammsug
Repetera vid behov. Det finns en del medel som skyddar, kan vara bra att lägga på ett sånt sist.
Lite beroende på skulle jag köra med linoljesåpa/t-röd/vattenblandning som textiltvättmedel om det sitter väldigt hårt. Det kan också funka finfint med ångtvätt. Du kan så spruta ner med ångtvätten och låta det "studsa" i 90° vinkel till dammsugaren, dvs en maskin i varje hand.
Det är nog inte en dålig idé att lägga i silicapåsar, sånna som kommer med elektronik, för att suga upp fukt. Inte heller att ha AC på ett bra tag efter, du får nog inte upp all vätska med dammsugaren.