Bjuder på en bilvårdsbild, råkade buda hem en bil på auktion som jag tänkte ha som slit o släng firmabil..
Tror den aldrig blivit tvättad och har troligen gått hela tiden på ett industriområde.

Nyhämtad, maskat gamla firmanamnet
Vit skåpbil med damm och smuts stående inomhus, gammalt firmanamn maskerat, bilvård pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite tvätt och bättringsfärg med en snabb polering.
Vit skåpbil i garage, nyligen tvättad och polerad, tidigare företagslogga maskerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
eller får man vara beredd på äckligt vatten mot handen?
Jag brukar tappa upp nytt fräscht varmt vatten på nytt inför en biltvätt. 😉

• Haha
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar tappa upp nytt fräscht varmt vatten på nytt inför en biltvätt. 😉
Mina bilar brukar smutsa ner det..

K karlmb skrev:
Mina bilar brukar smutsa ner det..
Mina också men speciellt äckligt har jag aldrig upplevt det. Vi kör kanske i olika miljöer? 😂

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Ossian K Olsson
L Lutte skrev:
Varför bara ha den som komplement? Jag har tvättat alla mina bilar dom senaste 8åren med bara tvätthandske, först hade jag en meguirs som var riktigt fin och nu har jag 2st king carthur som är bra men inte lika bra som meguirs tvätthandske.

Enda jag använder svamp till är fälgar som är rejält skitiga eller om jag har en bil som är så dålig att den endå måste poleras.
Jag upplever att det fortfarande blir kvar lite smuts om man bara kör med handsken. Men många gånger kommer den vara helt suverän själv.

Lite som när man duschar och använder sambons mjuka härliga (antagligen svindyra) tvättsvamp. Man blir inte riktigt lika ren som med en scrub daddy!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag upplever att det fortfarande blir kvar lite smuts om man bara kör med handsken. Men många gånger kommer den vara helt suverän själv.

Lite som när man duschar och använder sambons mjuka härliga (antagligen svindyra) tvättsvamp. Man blir inte riktigt lika ren som med en scrub daddy!
Konstigt, har aldrig upplevt det. Det är inte typ bromspartiklar och sånt som bränt in i lacken du gnuggar bort med svampen?

Vanlig trafikfilm som inte lossnat när man kemat och spolat ska lossna utan problem med en vanlig tvätthandske.
Du kanske behöver rengöra lacken på djupet och polera den!

Kör du automattvätt ibland? Har upplevt att deras snabbvax kan försegla in smuts i lacken som kräver gnuggande eller lite mer potenta kemikalier för att lossna. Men det märker man bara på en vit/ljus bil

L Lutte skrev:
Konstigt, har aldrig upplevt det. Det är inte typ bromspartiklar och sånt som bränt in i lacken du gnuggar bort med svampen?

Vanlig trafikfilm som inte lossnat när man kemat och spolat ska lossna utan problem med en vanlig tvätthandske.

Kör du automattvätt ibland? Har upplevt att deras snabbvax kan försegla in smuts i lacken som kräver gnuggande eller lite mer potenta kemikalier för att lossna. Men det märker man bara på en vit/ljus bil
Inte bara automattvättens fel , det är ett problem som drabbar alla snabbvaxer.

Riktigt roligt med avrinning men det drar med sig en nackdel. Det är trots allt en genväg som många tar , även jag gör det ibland.

Ossian K Olsson
L Lutte skrev:

Det är vanligt skit! Bilen rekondades i oktober typ så det är sånt som blir av. Ska köra rejäl avfettning och vaxning här när våren kommer tror jag (om orken är med).

RoTe
Har heller aldrig haft något problem med handsken gällande att få ren bilen, men då rekondas den varje höst. Däremot tål jag inte tvätthandskar som är stora och sladdriga så det går inte att köpa vilken som. Tror jag har den gråa från Autodudes nu, den funkar men skulle gärna haft en storlek mindre ändå, har storlek 10 i handskar så inte pyttesmå händer så jag fattar inte varför man gör handsken gigantisk?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är vanligt skit! Bilen rekondades i oktober typ så det är sånt som blir av. Ska köra rejäl avfettning och vaxning här när våren kommer tror jag (om orken är med).
Mysko, har aldrig haft det problemet, vad är det för bil och färg?
S Simonstahl skrev:
Inte bara automattvättens fel , det är ett problem som drabbar alla snabbvaxer.

Riktigt roligt med avrinning men det drar med sig en nackdel. Det är trots allt en genväg som många tar , även jag gör det ibland.
Absolut, är inte bilen helt ren innan så kapslar man in det och tyvärr blir inte bilen ren från automattvätten. Gamla firmabilen fick gå genom automaten ibland för att få bort det värsta äcklet.

Jag kör alltid snabbvax efter tvätt som ett torkstöd använder apex+ från tershine Men då är bilen ren innan applicering så har inte haft problem med att smutsen binder sig under.

Jag har slutat stoppa in handen i handsken och använder den som en mikrofibrrsvamp istället 😅

• Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok så underredet blir badat i salt då, hur är det bra?
Kan för lite om reningsteknik för att bedöma hur mycket salt det finns kvar i det.
Det renas i en 3 kammar brunn + oljeavskiljning och flockning, det är vattnet som är klart för att släppas ut som tas till underspolning.
Gruset som finns under bilen från vägen har nog en klart högre koncentration av salt, tvätten har ju spätt ut det med 200 liter färskvatten innan det kommer tillbaka som underspolning.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Kan för lite om reningsteknik för att bedöma hur mycket salt det finns kvar i det.
Det renas i en 3 kammar brunn + oljeavskiljning och flockning, det är vattnet som är klart för att släppas ut som tas till underspolning.
Gruset som finns under bilen från vägen har nog en klart högre koncentration av salt, tvätten har ju spätt ut det med 200 liter färskvatten innan det kommer tillbaka som underspolning.
Vet en som tog ut sin veteranbil tidigt en vår, noll rost, mycket damm efter att ha stått länge, åkte till en automattvätt och körde borstlöst, den bilen blev "förstörd" av rost. Men för all del kör i automattvätt, både svindyrt och undermåligt resultat.

Mikael_L
För att få bort salt ur vattnet krävs ju någon form av avsaltning, antingen destillering eller omvänd osmos, inget av det är det minsta troligt för vattnet från en biltvätt.

Då det är enklare och billigare att annars bara spä ut det med rent dricksledningsvatten (eller hälla bort det helt).

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har sett lite Gör det med RW reels och dom tvättar ju ofta med bara kallavfettning och flygrostborttagare och får bra resultat.
Funkar det verkligen? Och är deras grejer bättre än tex liknande produkter från tex okq8 ?

Nu har jag iaf köpt både avfettning och flygrost medel och tänkte prova imorgon på min vita bil.

Tvättade på gds med skumavfettning och det enda som hände var att damm och lite smuts försvann men bilen blev verkligen inte ren, helt brun efter sidorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.