51 590 läst ·
616 svar
52k läst
616 svar
Byggahus bilvårdstråd
Idag har jag lagt en beställning , bestämt mig för att damma av mina polermaskiner.
Så fick bli Menzerna Heavy Cut , Medium Cut och Final finish. Allt i 1L förpackningar , beställde även 50 torkdukar.
10-pack ulltrissor , 10-pack skumtrissor.
Har alltid kört mina bilar en gång per år , men tänkte dryga ut kassan lite och köra lite svart. Sen tror jag inte att någon riktigt vill betala för min tid till fullo , men får se. 😅
Så fick bli Menzerna Heavy Cut , Medium Cut och Final finish. Allt i 1L förpackningar , beställde även 50 torkdukar.
10-pack ulltrissor , 10-pack skumtrissor.
Har alltid kört mina bilar en gång per år , men tänkte dryga ut kassan lite och köra lite svart. Sen tror jag inte att någon riktigt vill betala för min tid till fullo , men får se. 😅
Är det någon som har koll på var man hittar en adapter så att man kan sätta på Dr Dirt-tillbehör (specifikt deras underredestvätt) på handtag med snabbkoppling som Biltemas handtag? För visst är det så att Dr Dirt normalt inte är kompatibelt med någon annan snabbkoppling?
Jodå, Dr Dirt gen 2 är väl samma som andra med sina 1/4"? De gick väl först över till 3/8" på gen3.K krfsm skrev:
Såg nu att det finns en 1/4" snabbkoppling där man bara kan trycka ihop kopplingarna utan att behöva göra "mantelrörelsen", om de passar i gamla 1/4" vet jag inte...
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Nu kanske jag är så sist på bollen här att senast någon var på den här bollen var VM 2006!
Men jag köpte en tvätthandske på vinst och förlust, vilken jäkla bra grej! Självklart som ett komplement till en hårdare svamp men för att tvätta av bilen, kanon.
Ja det är Julas billigaste, vilken borde jag köpa ist nu när jag inser hur bra den är?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...SuCmLJCeiY1taKwJcYTvk-JYRuA3aCs0aArfDEALw_wcB
Men jag köpte en tvätthandske på vinst och förlust, vilken jäkla bra grej! Självklart som ett komplement till en hårdare svamp men för att tvätta av bilen, kanon.
Ja det är Julas billigaste, vilken borde jag köpa ist nu när jag inser hur bra den är?
https://www.jula.se/catalog/bil-och...SuCmLJCeiY1taKwJcYTvk-JYRuA3aCs0aArfDEALw_wcB
Tershine har en riktigt bra tvätthandske av imponerande kvalité. Men oavsett vilken så kör en av högre kvalité än Julas.Ossian K Olsson skrev:
Nu kanske jag är så sist på bollen här att senast någon var på den här bollen var VM 2006!
[länk]
Komplettera med mjuka penslar av god kvalité för att komma åt där handsken inte gör det. Så blir det både roligare och renare.
Svampen kan du kasta , finns ingen anledning att använda den.
Redigerat:
Varför bara ha den som komplement? Jag har tvättat alla mina bilar dom senaste 8åren med bara tvätthandske, först hade jag en meguirs som var riktigt fin och nu har jag 2st king carthur som är bra men inte lika bra som meguirs tvätthandske.Ossian K Olsson skrev:
[länk]
Enda jag använder svamp till är fälgar som är rejält skitiga eller om jag har en bil som är så dålig att den endå måste poleras.
Jag hanvänder tvätthandske till fälgarna, smidigt att stoppa in armen och veva runt mellan ekrarna
https://www.autodude.se/sv/produkt/tvatthandske_king_carthur_classic_mitt
https://www.autodude.se/sv/produkt/tvatthandske_king_carthur_classic_mitt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat alternativ är att köpa en rejäl hög handskar på Aliexpress, och då istället för att ha en handske du doppar i hinken flera gånger för att göra ren den så kör du en handske per panel och sedan tar du en ny handske till nästa panel. Sen tvättar du hela bunten i tvättmaskinen inför nästa gång.
Men om handskarna kostar mer än hundra spänn så blir det en investering att köra så.
(Jag har inte hunnit prova än, eftersom jag inte fått min beställning. Men "one-bucket method" kallar tydligen tvättnördarna det för.)
Men om handskarna kostar mer än hundra spänn så blir det en investering att köra så.
(Jag har inte hunnit prova än, eftersom jag inte fått min beställning. Men "one-bucket method" kallar tydligen tvättnördarna det för.)
Klart det går men är ju endå ett "slöseri"K krfsm skrev:Ett annat alternativ är att köpa en rejäl hög handskar på Aliexpress, och då istället för att ha en handske du doppar i hinken flera gånger för att göra ren den så kör du en handske per panel och sedan tar du en ny handske till nästa panel. Sen tvättar du hela bunten i tvättmaskinen inför nästa gång.
Kört en handske och en hink i alla år utan problem, gäller bara att spola bilen ordentligt så inget grus/sand återfinns och att ordentligt vrida ur handsken mellan panelerna.
Lämnade tillbaka leasingbilen efter 3år och en jäkla massa handtvättar har utförts under dom 3 åren och tvättrepor var i princip obefintliga på en röd metallic som var relativt mjuk.
Så känns overkill, hänger mer på att bilen är ordentligt avspolad och kemad innan tvätthandsken nuddar lacken.
Tog och spolade av min buss i det fina vädret , dock blev jag inte alls nöjd men grabben på 5år tröttna och ville in.
Endast avspolad med Kallavfettning och alkalisk lagda ovanpå varandra. Och sen foam Lance med schampoo. Inget gnuggande alls.
Endast avspolad med Kallavfettning och alkalisk lagda ovanpå varandra. Och sen foam Lance med schampoo. Inget gnuggande alls.