50 977 läst ·
609 svar
51k läst
609 svar
Byggahus bilvårdstråd
Hur många gånger jag än läser så är du i fel tråd..😂😂Karl webmaster Johansson skrev:
Helt riktigt heter tråden byggahus bilvårdstråd och för mig är vården av ett startbatteri dvs ett bilbatteri en högsta prioritering för att över huvud taget äga en funktionell startklar och körklar bil. Sedan får väl du ägna din tid till att shamponera och vaxa bilen om du så önskar.
Mitt inlägg borde rimligen inte tolkas in under batteriladdning utan snarare under batterivård om du läser mitt inlägg en gång till.
Vi pratar inte förebyggande underhåll av batterier här.
Du har väl läst hela tråden innan du svarar, det är praxis du vet. 😉
FredrikR skrev:
S Simonstahl skrev:
"Varför är det viktigt att tvätta bilen på rätt sätt?
Att tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten kan vara skadligt för miljön. Det smutsiga vattnet kan rinna ner i dagvattenbrunnar och hamna direkt i en sjö eller vattendrag nära dig. Detta kan leda till försämrad vattenkvalitet, vilket är negativt för människor som vill bada och fiska, och för alla organismer som lever i vattnen."https://www.stockholmvattenochavfal...mindre-miljogifter/tvatta-bilen-pa-ratt-satt/
Den texten kan du länka hur många gånger du vill , du svarar helt utan att ha några belägg för att den som utformat texten vet vad jag använder för medel.R Rennan skrev:"Varför är det viktigt att tvätta bilen på rätt sätt?
Att tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten kan vara skadligt för miljön. Det smutsiga vattnet kan rinna ner i dagvattenbrunnar och hamna direkt i en sjö eller vattendrag nära dig. Detta kan leda till försämrad vattenkvalitet, vilket är negativt för människor som vill bada och fiska, och för alla organismer som lever i vattnen."
[länk]
Jag värnar om vatten , men jag kramar inte varje träd jag ser.
Svara hellre på vad du menar med alla dessa kemikalier.R Rennan skrev:"Varför är det viktigt att tvätta bilen på rätt sätt?
Att tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten kan vara skadligt för miljön. Det smutsiga vattnet kan rinna ner i dagvattenbrunnar och hamna direkt i en sjö eller vattendrag nära dig. Detta kan leda till försämrad vattenkvalitet, vilket är negativt för människor som vill bada och fiska, och för alla organismer som lever i vattnen."
[länk]
Och läser du, så ser du att jag saknar dagvattenbrunnar här där jag bor.
Hur gör du när det regnar på din bil, vad har du för bil, är den miljövänlig?
Tycker bara inte det känns rätt att spola ner massa kemikalier i vattnet som vi sen ska dricka. Om du inte har dagvattenbrunnar så gör det inte så mycket, det är ditt eget vatten som påverkas. När det regnar på min bil sitter oljan, tjäran fast, måste åka till biltvätt för att få bort det. Då filtereras oljan bort.FredrikR skrev:
Tror du inte regnet spolar av några som helst gifter är du ute och cyklar? Står din bil där det finns dagvattenbrunnar?R Rennan skrev:Tycker bara inte det känns rätt att spola ner massa kemikalier i vattnet som vi sen ska dricka. Om du inte har dagvattenbrunnar så gör det inte så mycket, det är ditt eget vatten som påverkas. När det regnar på min bil sitter oljan, tjäran fast, måste åka till biltvätt för att få bort det. Då filtereras oljan bort.
Mitt vatten är kommunalt.
Men du startar bilen och utnyttjar den och våra resurser.R Rennan skrev:Tycker bara inte det känns rätt att spola ner massa kemikalier i vattnet som vi sen ska dricka. Om du inte har dagvattenbrunnar så gör det inte så mycket, det är ditt eget vatten som påverkas. När det regnar på min bil sitter oljan, tjäran fast, måste åka till biltvätt för att få bort det. Då filtereras oljan bort.
Fråga en forskare hur illa det är för oss med lungsjukdomar. Ändå får du inte skit av mig.
Ibland biltvätt, men det är alltid så jäkla stressigt där.R Rennan skrev:
Om jag tvättar hemma så står jag på ett ställe på uppfarten där det inte rinner ut på gatan, och det är sex höjdmeter sand under. Plus att gatan inte har gatubrunnar och uppfarten är 30 meter lång.
Sen vill man ju inte använda de värsta medlen heller när man står hemma - det är ju ren självbevarelsedrift.