Biltemas egna skumshampo

DennisCA DennisCA skrev:
Biltemas egna skumshampo
Jag har testat det tidigare och tyckt det funkat helt ok.
Men någon förbehandling med tex Prickbort är nog inte fel, speciellt inte under vintertid.

Envis smuts är det vintertid , prova att lägga en petroleum baserad avfettning först upp till dörrhandtagen och låt verka för att sen lägga en alkalisk som ni kör i foam lance. Får medlen lite extra tid att verka och riskerar inte att torka ut.

Behövs det flygrostborttagare så är det bara lägga den ovanpå kallavfettningen och dra på alkalisk ovanpå den.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mitt tips berör enbart alla som fortfarande INTE kör elbilar, dvs vi som fortfarande kör bilar vars motorer startas med hjälp av startbatteri och en startmotor dvs fossila bilar. VÅRDA BILBATTERIET! Sköter man det väl dvs ser till att batteriet ALDRIG urladdas alltför mycket. Vilket naturligtvis lätt åtgärdas genom att köra motorn frekvent, alt använda en bra digital batteriladdare som även kan rekonditionera batteriet.

Vid kraftiga urladdningar, eller snarare om batteriet laddas ur alltför mycket, så bildas sulfat inne i batteriet. Blysulfatkristallerna som bildas på blyplattorna gör att effekten på batteriet minskar men kan rekonditioneras med hjälp av moderna digitala batteriladdare. Med lite tur kan man med hjälp av en batteriladdare pulsladda batteriet genom att skicka på starka strömpulser. Överkurs är att polvända batteriet. Inget jag rekommenderar för den ovana. 😉

Ett välskött bilbatteri håller lätt 10 år och vårdar man det väl kan det hålla bilens livslängd. Och silikonfett på batteripolerna älskas av ett bilbatteri. Och en Biltemabatteriladdare för ett par hundralappar är funktionellt inte bättre än en "top of the line" laddare från CTEK för flera tusen kronor! 😀

Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
En av mina bilar rullade av bandet i slutet av 1999 och hade fortfarande sitt originalbatteri fullt fungerande när jag köpte den år 2016. Att en av toppingenjörerna/grundarna på Ctek var ursprunglig ägare hjälpte förmodligen… 🤣

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I
DennisCA DennisCA skrev:
Är det bra det där medlet då?

Köpte en skumtryckspruta från biltema då jag inte kan använda högtryckstvätten i vintertid men inte blev det så rent även om det skummade bra, bara lät det verka några minuter innan jag spolade av.
Vilken spruta har du och är du nöjd med den?
Vilket skum använder du och är du nöjd med det?

Biltemas tryckskumspruta och deras shampo. Nöjdheten... tja det är för tidigt att säga ännu, sprutan verkar funka.

Skumshampot luktar lite roligt, typ som mazariner eller bittermandel, jag gillar det men kanske inte alla.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Mitt tips berör enbart alla som fortfarande INTE kör elbilar, dvs vi som fortfarande kör bilar vars motorer startas med hjälp av startbatteri och en startmotor dvs fossila bilar. VÅRDA BILBATTERIET! Sköter man det väl dvs ser till att batteriet ALDRIG urladdas alltför mycket. Vilket naturligtvis lätt åtgärdas genom att köra motorn frekvent, alt använda en bra digital batteriladdare som även kan rekonditionera batteriet.

Vid kraftiga urladdningar, eller snarare om batteriet laddas ur alltför mycket, så bildas sulfat inne i batteriet. Blysulfatkristallerna som bildas på blyplattorna gör att effekten på batteriet minskar men kan rekonditioneras med hjälp av moderna digitala batteriladdare. Med lite tur kan man med hjälp av en batteriladdare pulsladda batteriet genom att skicka på starka strömpulser. Överkurs är att polvända batteriet. Inget jag rekommenderar för den ovana. 😉

Ett välskött bilbatteri håller lätt 10 år och vårdar man det väl kan det hålla bilens livslängd. Och silikonfett på batteripolerna älskas av ett bilbatteri. Och en Biltemabatteriladdare för ett par hundralappar är funktionellt inte bättre än en "top of the line" laddare från CTEK för flera tusen kronor! 😀
Den här tråden är inte för batterivård, utan tvätt, puts och polering som du säkert sett innan du postade.

Finns en allmän biltråd som du kan diskutera batteriladdning i. 👍

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Biltemas tryckskumspruta och deras shampo. Nöjdheten... tja det är för tidigt att säga ännu, sprutan verkar funka.

Skumshampot luktar lite roligt, typ som mazariner eller bittermandel, jag gillar det men kanske inte alla.
Tycker inte att Biltemas fungerade nå direkt sämre än tex KingCarthur.

Båda har dessutom bittermandellukten du nämner. 😀
Sista tiden har det oftast blivit Tershine Elevate (skum) som använts, luktar gott och löser smuts helt ok.

FredrikR FredrikR skrev:
Tycker inte att Biltemas fungerade nå direkt sämre än tex KingCarthur.

Båda har dessutom bittermandellukten du nämner. 😀
Sista tiden har det oftast blivit Tershine Elevate (skum) som använts, luktar gott och löser smuts helt ok.
Purify S är mycket trevligare att köra i foam Lance , bara ett tips.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Purify S är mycket trevligare att köra i foam Lance , bara ett tips.
Inte testat, tar det bort smuts bättre alltså?
Kör du outspätt eller hur blandar du?

FredrikR FredrikR skrev:
Inte testat, tar det bort smuts bättre alltså?
Kör du outspätt eller hur blandar du?
Jag kör outspätt , det blandas ju ändå.

Elevate är ju ett förtvättmedel , det steget är för mig helt onödigt. Eftersom jag alltid kör alkalisk i foam Lance ändå. Så efter jag lagt mina avfettningar och ska schamponera så kör jag purify s , fantastiskt enkelt att få överblick vart du har tagit med handsken. Likaså när man går över med borsten över alla skrymslen

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag kör outspätt , det blandas ju ändå.

Elevate är ju ett förtvättmedel , det steget är för mig helt onödigt. Eftersom jag alltid kör alkalisk i foam Lance ändå. Så efter jag lagt mina avfettningar och ska schamponera så kör jag purify s , fantastiskt enkelt att få överblick vart du har tagit med handsken. Likaså när man går över med borsten över alla skrymslen
Absolut blandas det, dock blir väl priset nånstans runt 2-4ggr högre än Elevate. Brukar när oftast gå nån deciliter när jag skummar och 2-3 kapsyler med Purify S i hink. 🫣😇

Elevate gör ju inte ren en vinterlortig bil men funkar bra för att hålla bilen ren under sommarmånaderna.

Men det kanske inte finns några genvägar till den perfekta glossen. 😉

FredrikR FredrikR skrev:
Absolut blandas det, dock blir väl priset nånstans runt 2-4ggr högre än Elevate. Brukar när oftast gå nån deciliter när jag skummar och 2-3 kapsyler med Purify S i hink. 🫣😇

Elevate gör ju inte ren en vinterlortig bil men funkar bra för att hålla bilen ren under sommarmånaderna.

Men det kanske inte finns några genvägar till den perfekta glossen. 😉
Du får inte räkna på kostnad , den är liten jämfört med det andra som kostar med bil ägande.

Bara nya sommardäcken jag beställde går på 15800 monterad och klart.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Den här tråden är inte för batterivård, utan tvätt, puts och polering som du säkert sett innan du postade.

Finns en allmän biltråd som du kan diskutera batteriladdning i. 👍
Helt riktigt heter tråden byggahus bilvårdstråd och för mig är vården av ett startbatteri dvs ett bilbatteri en högsta prioritering för att över huvud taget äga en funktionell startklar och körklar bil. Sedan får väl du ägna din tid till att shamponera och vaxa bilen om du så önskar.
Mitt inlägg borde rimligen inte tolkas in under batteriladdning utan snarare under batterivård om du läser mitt inlägg en gång till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.