Problemet jag ser med Biselltvätten och liknande är att de verkar vara punktborttagningsmaskiner. Medan Kärchern ser ut att vara lite som en vanlig dammsugare och som den vore lättare att tvätta en hel matta med t.ex.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tur man väntade några dagar, algoritmen på amazon.de sänkte från 230€ till 199€ för Kärchern, nu är den beställd.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Storsockret
Någon som använder lövblås för att blåsa torrt efter tvätt? Kanske inte hela bilen men skrymslen och vrår där det är lätt att missa eller svårt komma åt med torkduk? Har varit lite sugen på en batteridriven, men osäker på hur klen man kan komma undan med. Ryobi har ju några ganska billiga. Kan man blåsa av lite snö ibland så är väl det en bonus, men tänkte främst lägga med den i bilvårdshögen.

Blev lite försenad veckotvätt idag pga att jag var ute och trotsade Anna i helgen, tycker lite synd om dom som skulle tvätta efter. Det var tydligen bara en av tre tvätthallar som var i bruk, och jag var först i kö. Tror jag fick vänta i 20 min eller nåt innan jag fick börja, och dom efter satt nästan lika länge plus hela min tvättid och den var inte snabb idag med rejält med snö och is som skulle bort och ordentligt tork som behövdes pga -15 ute. Brukar landa kring 100kr, idag var det nästan uppe i det dubbla.

Tycker dagens kombo var trevlig; Grundade med Tershine Dissolve och Relive och la ett lager Q2M foam över det så det fick mysa till sig, sen Purify S för gnuggandet, även det i skumlansen. Tyckte det blev ett bra glid under hela tvätten.

Den har gått strax över 700 mil nu med tre långkörningar, så det känns som att det börjar bli dags för en invändig rekond snart också, även om jag har lyckats hålla efter rätt bra invändigt :)

Grå bil i tvätthall, nypolerad och ren. Bilen står bredvid en tvätthallvägg med belysning ovanför. Våt golvyta efter tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur gör byggahus för att rengöra riktigt skitiga bilar som inte blivit rengjorda på ett bra tag? Skit som inte lossnar när man spolar av men som säkert repar bilen när man går över med svamp?

Kallavfettning som sköljs av, bilshampoo och många svampar (typ byte mellan varje drag?)

• Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
L Lassetasse skrev:
Skit som inte lossnar när man spolar av men som säkert repar bilen när man går över med svamp?
Högtryckstvätt är väl det första rådet. Men det kanske redan försökts?

Alfredo Alfredo skrev:
Högtryckstvätt är väl det första rådet. Men det kanske redan försökts?
Ja, blir en gråaktig hinna (salt) och olje/asfaltsprickar kvar som lacken inte mår bra av att få utsmetad med svamp.

Storsockret
L Lassetasse skrev:
Kallavfettning som sköljs av, bilshampoo och många svampar (typ byte mellan varje drag?)
Kallavfettning, flygrostborttagare i kanske även tjärlösare, tex medlen jag nämnde ovan från Tershine, men jag gillar även Pureest T3 kallavfettning. Går att lägga på blöt bil.

Jag föredrar tvätthandske framför svamp, eller ja jag använder dom typ som en svamp, men jag föredrar materialet. Tycker det fångar upp smutsen utan att sprida ut det mer. Kör Biltemas blåa.

Om det är riktigt illa kanske man behöver ta till värre saker, men det har jag ingen erfarenhet av.

Storsockret Storsockret skrev:
Någon som använder lövblås för att blåsa torrt efter tvätt? Kanske inte hela bilen men skrymslen och vrår där det är lätt att missa eller svårt komma åt med torkduk? Har varit lite sugen på en batteridriven, men osäker på hur klen man kan komma undan med. Ryobi har ju några ganska billiga. Kan man blåsa av lite snö ibland så är väl det en bonus, men tänkte främst lägga med den i bilvårdshögen.

Blev lite försenad veckotvätt idag pga att jag var ute och trotsade Anna i helgen, tycker lite synd om dom som skulle tvätta efter. Det var tydligen bara en av tre tvätthallar som var i bruk, och jag var först i kö. Tror jag fick vänta i 20 min eller nåt innan jag fick börja, och dom efter satt nästan lika länge plus hela min tvättid och den var inte snabb idag med rejält med snö och is som skulle bort och ordentligt tork som behövdes pga -15 ute. Brukar landa kring 100kr, idag var det nästan uppe i det dubbla.

Tycker dagens kombo var trevlig; Grundade med Tershine Dissolve och Relive och la ett lager Q2M foam över det så det fick mysa till sig, sen Purify S för gnuggandet, även det i skumlansen. Tyckte det blev ett bra glid under hela tvätten.

Den har gått strax över 700 mil nu med tre långkörningar, så det känns som att det börjar bli dags för en invändig rekond snart också, även om jag har lyckats hålla efter rätt bra invändigt :)

[bild]
Jag kör relativt ofta med lövblås innan torkduk.
Har två Bosch, en grön 36V samt en enklare GBL
18V-120.
Funkar bra stora ytor men även i skrymslen runt speglar och handtag mm. Gör jobbet ännu bättre om man använder sig av tex Tershine Amplify då och då.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Lassetasse skrev:
Ja, blir en gråaktig hinna (salt) och olje/asfaltsprickar kvar som lacken inte mår bra av att få utsmetad med svamp.
Prickbort och vid behov flygrostborttagare.
Spola av lösa smutsen först, lägg sedan på och låt verka.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Lassetasse skrev:
Hur gör byggahus för att rengöra riktigt skitiga bilar som inte blivit rengjorda på ett bra tag? Skit som inte lossnar när man spolar av men som säkert repar bilen när man går över med svamp?

Alkalisk avfettning, låt ligga nån minut skölj av, låt torka sen kallavfettning nån minut, skölj, sen alkalisk igen i vått. Därefter eventuellt flygrostborttagare skölja och därefter tvätta med mikrofiberhandske/svamp och schampo

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bilen har en date med verkstaden imorgon för att bland annat byta vindruta.
Så det blev en tvätt för att bli av med skiten så att de får jobba med en hyfsat ren bil.

Avfettning och Turtleschampoo med vax.
Fick fixa infästningen till främre skylten också då tre clips gett upp.

• Gul bil parkerad på uppfart, redo för verkstadsbesök. Rentvättad med avfettning och Turtleschampo med vax.
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
15% på Rusta, vad kan vara lämpligare då än fylla på Prickbort beståndet. 😇😎
Flera flaskor av avfettningsmedel med etiketten "Prick Bort" står på en hylla i en butik, omgivna av andra rengörings- och rakprodukter.
Skapa konto

En bit kvar till våren, hoppas jag, men sen ska alla prickar bort.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
15% på Rusta, vad kan vara lämpligare då än fylla på Prickbort beståndet. 😇😎
[bild]
En bit kvar till våren, hoppas jag, men sen ska alla prickar bort.
Du har ju ypperligt tillfälle att slösa nu också , petroleum baserad. Så varför vänta när det är underhåll som skapar förutsättningarna för en välunderhållen bil. 🚗

• Älska
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
Är det bra det där medlet då?

Köpte en skumtryckspruta från biltema då jag inte kan använda högtryckstvätten i vintertid men inte blev det så rent även om det skummade bra, bara lät det verka några minuter innan jag spolade av.

DennisCA DennisCA skrev:
Är det bra det där medlet då?

Köpte en skumtryckspruta från biltema då jag inte kan använda högtryckstvätten i vintertid men inte blev det så rent även om det skummade bra, bara lät det verka några minuter innan jag spolade av.
Det är vanlig petroleum avfettning, löser tjär och asfaltsprickar mm.

Jag lägger på avfettning och låter den verka några minuter, men inte så den hinner torka in, därefter skum eller om det blir schampo i hink.

Vad har du använt för medel i skumsprutan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.